AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Trenger å spe på sparekontoen min kraftig fremover. Har derfor lyst til å få inn mest mulig penger. Noen gode forslag til hva jeg kan gjøre?
Suzy Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Selge ting - ta en ekstrajobb - spørre om å få jobbe mer overtid der du er (eller flere vakter e.l.) f.eks.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 Selge ting - ta en ekstrajobb - spørre om å få jobbe mer overtid der du er (eller flere vakter e.l.) f.eks. Takk for tips. Allerede gjort:) - Vurderer å si opp ekstrajobb fordi jeg kan jobbe så mye overtid jeg vil i min 100% stilling og tjener mer da enn i ekstrajobben...
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 TS her. Litt mer om meg: Har en god fulltidsjobb og tjener ca 450 000kr per år. I tillegg har jeg en deltidsjobb - som egentlig ikke hjelper så veldig økonomisk. Bør jeg si opp og heller jobbe overtid i fulltidsjobben? (dumt spørsmål kanskje) Problemet er at jeg har mye gjeld og har ikke klart å spare opp penger, da det er så mye å betale + at jeg er for glad i å shoppe :/ Nå har jeg lyst til å ta et realt steg i riktig økonomisk retning..og virkelig stå på en tid for å komme meg skikkelig ovenpå...
Suzy Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Jeg hadde heller jobbet ekstra i fulltidjobben. Like greit det om du faktisk tjener mer på det. Du shopper mye sier du - vel selg det du har kjøpt på Finn da vel? Da får du inn litt cash og kvitter deg med gamle vaner - og sett opp automatisk trekk fra kontoen til en sparekonto hver lønningsdag. 2
Sweetpea25 Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Litt mer om meg: Har en god fulltidsjobb og tjener ca 450 000kr per år. I tillegg har jeg en deltidsjobb - som egentlig ikke hjelper så veldig økonomisk. Bør jeg si opp og heller jobbe overtid i fulltidsjobben? (dumt spørsmål kanskje) Problemet er at jeg har mye gjeld og har ikke klart å spare opp penger, da det er så mye å betale + at jeg er for glad i å shoppe :/ Nå har jeg lyst til å ta et realt steg i riktig økonomisk retning..og virkelig stå på en tid for å komme meg skikkelig ovenpå... Dersom du har mulighet til å jobbe ekstra på fulltidsjobben din, så er vel det det beste alternativet, da jeg vil tro du får 100 % på overtid du jobber. Og hvis du skal spare, så bør du slutte å shoppe?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 Jeg hadde heller jobbet ekstra i fulltidjobben. Like greit det om du faktisk tjener mer på det. Du shopper mye sier du - vel selg det du har kjøpt på Finn da vel? Da får du inn litt cash og kvitter deg med gamle vaner - og sett opp automatisk trekk fra kontoen til en sparekonto hver lønningsdag. Ja, er i utgangspunktet enig - men er redd det kan virke "suspekt" om jeg jobber for mye overtid også. Det er jo forventet at jeg ikke missbruker muligheten jeg har for å jobbe overtid...men i ekstrajobben tjener jeg ikke mer enn 9000kr per år...det er derfor lett å tjene inn disse pengene ved å jobbe noen få timer overtid
Rosalie Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Ein kan ikkje velje sjølv om ein vil jobbe overtid. Det er det leiinga som avgjer. Men ein kan jo spørje om det er greit. Jobbar ein ekstra utan at ein har avtale om det, kan leiinga seie at ein må avspasere, og ikkje få dei ekstra timene i løn. Hugs at det ikkje er lov å jobbe meir enn 200 timar overtid på eitt år. 1
Furstina Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Bästa tipset är nog att minska på kostnaderna... sätt shoppingförbud på dig själv både på småinköp och större saker. Gör detta i ett halvår och lev på "svältbudget", sen kan du börja unna dig små saker igen och förhoppningsvis är vanorna bättre. Inget kaffe to go Ingen chokladbit. Inga cigaretter Ingen lunch ute Inga nya byxor Ingen ny väska Ingen ny topp Inget extra. Se till att du har med dig en vattenflaska i stället för att köpa brus när du är törstig, och ett äpple i väskan i stället för en choklad, pölse eller bolle. Hur ser det ut med telefonabonnemang? Internet? TV? El? Är det något du kan byta eller förhandla till billigare pris? 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #12 Skrevet 5. april 2011 Bästa tipset är nog att minska på kostnaderna... sätt shoppingförbud på dig själv både på småinköp och större saker. Gör detta i ett halvår och lev på "svältbudget", sen kan du börja unna dig små saker igen och förhoppningsvis är vanorna bättre. Inget kaffe to go Ingen chokladbit. Inga cigaretter Ingen lunch ute Inga nya byxor Ingen ny väska Ingen ny topp Inget extra. Se till att du har med dig en vattenflaska i stället för att köpa brus när du är törstig, och ett äpple i väskan i stället för en choklad, pölse eller bolle. Hur ser det ut med telefonabonnemang? Internet? TV? El? Är det något du kan byta eller förhandla till billigare pris? Tusen takk for tips. Jobben betaler for telefonen min. Har det egentlig veldig godt - hadde det ikke vært for at jeg har bygget meg opp en stor gjeld. Det svir nå i ettertid! Aldri mer kredittkort og forbrukslån 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #13 Skrevet 5. april 2011 Ein kan ikkje velje sjølv om ein vil jobbe overtid. Det er det leiinga som avgjer. Men ein kan jo spørje om det er greit. Jobbar ein ekstra utan at ein har avtale om det, kan leiinga seie at ein må avspasere, og ikkje få dei ekstra timene i løn. Hugs at det ikkje er lov å jobbe meir enn 200 timar overtid på eitt år. I min stilling så er overtiden opp til meg - men det skal selvfølgelig være fordi det er behov. Ikke bare fordi en ønsker å tjene mer penger...men har nok å gjøre!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #14 Skrevet 5. april 2011 9000 pr år?? Ja da ville jeg også valgt å jobbe overtid på hovedjobben, hvis mulig. Eller du kan ta en annen ekstrajobb istedet for den ekstrajobben du har nå? Det må da finnes noen som er mer lønnsomme, på kveldstid og/eller helger. Men ikke gjør så du jobber deg ihjel da.. Ellers er det selvsagt et must at du kutter ut shoppinga. Og ta en titt på forbruket ditt i hverdagen. Kjøper du mye ferdigmat? Kaster du matrester? Planlegg ukesmenyer og handle mat bare en dag i uka istedet for flere småturer. Tenk nøye over hva som er billigere enn det du pleier å kjøpe i dag. Sammenlign priser og kjøp der det er billigst. Følg med på tilbudene og kjøp inn stort og frys ned. Ta ut faste ukesbeløp i cash og hold deg til "budsjett" istedet for å dra kortet i hytt og pine. Og så videre. Er mulig å spare utrolig mye på dette Har du forresten undersøkt om du kan slå sammen kredittlånene i ett stort, med lavere rente? Snakk med banken!
kiri Skrevet 5. april 2011 #15 Skrevet 5. april 2011 Ta en runde med forsikringer og sjekk om andre selskap kan tilby billigere betingelser. Har du mulighet til å bake kredittkortgjeld/forbrukslån inn i huslånet eller skaffe deg et samlet forbrukslån istedenfor mange smålån? Gi deg selv ukepenger (i kontanter) og tenk deg tilbake til studietiden, hva hadde du gjort da for å kutte forbruket? Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #16 Skrevet 5. april 2011 Fokuser mer på å redusere forbruket istedet for å få inn mer penger! Dersom du i bare en periode skal jobbe mye for å komme deg på "rett kjøl", så vil du trolig falle tilbake til samme situasjon senere dersom forbruksvanene dine ikke endres.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Hvis du er litt flink til å skrive, kan du jo sende inn "historien din" og div noveller til ukeblad o.l. Kvaliteten er generelt lav på slike historier, så skal ikke mye til. Blir fort noen hundrelapper her og der. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 - Blogging - Jobbe som call girl - Utvikle applikasjoner for iPhone og Android - Barnevakt - Vasking - Holde kurs hvis du kan noe spesielt (male, språk, dans osv)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Hvis du er litt flink til å skrive, kan du jo sende inn "historien din" og div noveller til ukeblad o.l. Kvaliteten er generelt lav på slike historier, så skal ikke mye til. Blir fort noen hundrelapper her og der. Men hva synes ukebladene om at en haug "fra virkeligheten"-historier kommer fra samme person? Bryr de seg ikke?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #20 Skrevet 7. april 2011 Men hva synes ukebladene om at en haug "fra virkeligheten"-historier kommer fra samme person? Bryr de seg ikke? Hva, trodde du at alle "fra virkeligheten"-historier er sanne og sendt inn av enkeltpersoner? Tro om igjen. Det er nok en og annen historie som er sann, men det finnes også folk der ute som har det som en hobby å skrive historier og sende inn til ukebladene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå