AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Vurderer kjøpe bolig. Står til 1.390.000 - tomannsbolig Hva ligger renta på nå? Og hva må man kunne regne med at den blir hvis den skulle stige drastisk? Tenkter på om dette er noe jeg har råd til..... Vil ikke utsette meg selv for usikkerhet
lillemia Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10091527
Gjest Spinell Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 I følge denne artikkelen bør en nok regne med en lånerente på 7,5% i overskuelig framtid. Hva lånerenta er nå, finner du ut på hjemmesidene til banken din. Sjekk gjerne med andre banker også. Hvor mye man må betale per måned kan du finne ut på de ulike bankenes boliglånskalkulatorer (se eksempel). Der kan du også legge inn ulike rentesatser, og ulik nedbetalingstid.
Spent... Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 Hei, da vi skulle kjøpe leilighet, brukte banken et "værste tilfelle" rente på 8%.
Sweetpea25 Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Nå vet jeg ikke hvor mye egenkapital dere har, hvilken bank dere bruker etc.. Men vi har nylig tatt oss opp lån på 2,5 millioner. Hadde da 300 000 i egenkapital. Renta kom på 3.24 %. Vi er kunder i Nordea og fikk den gunstigste renta, pga. vi er fordel pluss kunder.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Den ligger på rundt 3,5%, og man må nok ta høyde for en dobling. Desto mer man låner desto lavere rente får man. Rundt 4% for under 1 million, 3,5% for mellom 1 og 2 millioner, og ned mot 3,2% for over 2 millioner.
Gjest Lille-pus Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 (endret) For best mulig forutsigbarhet mht. måendsbeløp på et annuitetslån til bolig kan det lønne seg å undersøke fastrentelån Sjekke på 5 år eller 10 år, eller ennå lengre dersom det er noe man ønsker. Fastrente vil ofte bety litt høyrer effektiv rente enn billigste tilgjengelige flytende rent, men har altså fordelen relatert til forutsigbarhet Endret 5. april 2011 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Vi hadde også 8 som "worst case"-scenario. Jeg vurderte fastrente, hvis det var det som skulle til for å få et såpass høyt lån som vi ville ha, men banken anbefalte ikke dette. Da setter vi heller av litt penger mens renta er lav, så vi har litt å gå på hvis den stiger over 8 %.
kamela Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 Snakk med banken din eller en annen bank, det er sikreste måten å få et riktig svar på ut fra dine forutsetninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå