Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal gå frem ift min misnøye ang lønna.

Jeg har jobbet som miljøterapeut(vikar) i kommunen her i snart et år, lønna var 175 kr timen. Jeg har treårig høyskoleutdanning, innen helse og sosialfag.

Jeg har nettopp byttet jobb, også som vikar. Jobber fortsatt som miljøterapeut i samme kommune, men på et annet sted. Lønna gikk ned, fra ca 340 i året til 320.

Jeg kjenner at jeg mistet motivasjonen, det er nesten sånn at jeg ikke gidder å jobbe der hvis jeg skal gå ned i lønn. Men jeg kan vel ikke ha det som et krav når jeg snakker med sjefen? Kanskje hun sier "greit det, bye bye" og så sitter jeg der.

Håper noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal ordlegge meg. Jeg er ikke vant til å være i en sånn situasjon.

Skrevet

Jeg kan ikke helt tro at lønna bare gikk ned uten videre, har du like mange vakter? er stillingen mindre i % ? Har du informert din nye arbeidsplass i kommunen om lønna di? Jeg trodde det var økonomiavdelingen i kommunen som betalte ut lønna uansett hvilke enhet du jobber på, og da burde de jo fange eventuelle feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke helt tro at lønna bare gikk ned uten videre, har du like mange vakter? er stillingen mindre i % ? Har du informert din nye arbeidsplass i kommunen om lønna di? Jeg trodde det var økonomiavdelingen i kommunen som betalte ut lønna uansett hvilke enhet du jobber på, og da burde de jo fange eventuelle feil.

Den forrige jobben var timebasert. Nå har jeg en større stilling, 50 %, men jobber 100% totalt med ekstravakter. Så jeg jobber altså mer.

Vet ikke om det er økonomiavdelingen som tar seg av det, for jeg måtte levere attester osv om igjen på den nye plassen.

Men hva sier jeg, jeg vil ha mer lønn lzm? Tittelen er jo den samme, så det er veldig pussig.

Alt gikk veldig fort da jeg begynte i den nye stillingen, så lønn osv var ikke helt på plass, men jeg gikk jo seff ut i fra at jeg ikke ville gå ned i lønn. Dumt av meg. Jeg har ikke underskrevet noen kontrakt enda.

Skrevet

Vel da må du gi beskjed til enhetsleder om at du ikke er villig til å ta jobben pga. at du ikke vil gå ned i lønn, eller si til h*n at det må være en misforståelse med hensyn til lønn. Du får ikke mer i lønn av å snakke med medlemmer på KG.

AnonymBruker
Skrevet

Hallo, hvem har snakket om at kg skal bidra til mer lønn??

Jeg spurte om råd til å ta opp dette på en best mulig måte. Klart jeg er redd for at de bare sier ha det bra og velkommen til nestemann. See?

AnonymBruker
Skrevet

Det første du gjør er å sjekke at du står på riktig lønnstrinn og at lønnen ikke er annerledes nå fordi du ikke har rett på tillegg og sånt. Etter det kan du forsøke på lønnsforhandlinger.

Hvis du ikke er villig til å ta sjansen på at det funker, bør du selvsagt ikke true med å si opp. Du må vurdere hvor sannsynlig det er at de heller vil at du skal slutte enn å gi deg høyere lønn, det at du ble ansatt veldig kjapt kan kanskje tyde på at de mangler folk? Du vet jo best selv om man mangler folk på arbeidsplassen, hvor enkelt det er å få slike jobber i området osv.

Ellers kan du argumentere med erfaring og utdannelse, og du kan vise til at lønnen på andre steder det er naturlig å sammenligne seg med er høyere. Og så er det alltid et triks å ikke la seg fyre opp som du gjorde i svaret ditt til Dubbedingsen.

AnonymBruker
Skrevet

Det første du gjør er å sjekke at du står på riktig lønnstrinn og at lønnen ikke er annerledes nå fordi du ikke har rett på tillegg og sånt. Etter det kan du forsøke på lønnsforhandlinger.

Hvis du ikke er villig til å ta sjansen på at det funker, bør du selvsagt ikke true med å si opp. Du må vurdere hvor sannsynlig det er at de heller vil at du skal slutte enn å gi deg høyere lønn, det at du ble ansatt veldig kjapt kan kanskje tyde på at de mangler folk? Du vet jo best selv om man mangler folk på arbeidsplassen, hvor enkelt det er å få slike jobber i området osv.

Ellers kan du argumentere med erfaring og utdannelse, og du kan vise til at lønnen på andre steder det er naturlig å sammenligne seg med er høyere. Og så er det alltid et triks å ikke la seg fyre opp som du gjorde i svaret ditt til Dubbedingsen.

Hehe, noterer meg "ikke la seg fyre opp". Da må jeg vente en stund til pmshelvetet er over...

Men takk for svar!!

Skal sjekke lønnstrinnet hvis jeg bare finner ut av det.

og ja, de mangler folk, og jeg ble tatt i mot med åpne armer siden jeg har den erfaringen og kunnskapen de søker. De har sagt rett ut at flere nok følte seg forbigått da jeg dukket opp og kapret den 50 prosenten. Folk som har vært der lenge før meg. De har også gitt god feedback på at jeg er ønsket der. Sånn sett burde jeg ha mye å gå på i en evt lønnsforhandling..??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...