Gå til innhold

Trass = utrygge unger?

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Abbonerer på Foreldre og barn. Denne gangen fulgte det med et BAM blad (tror jeg det heter) for alderen ca 2 år. Der var det en artikkel om 2 års trass. Jippi, tenkte jeg i håp om å få noen gode råd for min datter.

Men der sto det bla at barn som "trasser" mye føler seg utrygge i tilknytningen. De har det gjerne ikke så bra. (Noe fritt oversatt da jeg ikke har bladet tilgjengelig akkurat nå). Ifølge en eller annen Smith.

Jeg har IKKE den oppfatningen av min datter. Men akkurat nå føles det som om jeg er blitt klandret for å være en dårlig mor.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde trass-alder var normalt jeg da...... :roll: Et uttrykk for å utforske sine egne - og andres - grenser....... Teste sine egne meninger og ønsker.......

Trodde også at det var flere "trass-aldre" for oss mennesker........ (sjøl er jeg inne i min 38. trass-periode nå........)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig. Trass, etter min oppfatning, kommer av den første løsrivelsen. De er tryggere på seg selv og har begynt å få en meget bestemt vilje med hensyn til hva de vil og hvordan de vil ha det. De pusher grenser og de trygge barna er de som får klare grenser å forholde seg til, altså at foreldrene reagerer i et mønster alt etter hva barna gjør.

Trassen er sunt, mener nå jeg, til en viss grad hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det så er trass en måte for barnet å teste ut grenser på.

Barn trenger som kjent trygge rammer og grenser, og trass iforhold til grensesetting vil da kanskje bety at barnet ikke vet helt hvor grensene går?

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men jeg vil tro at det er i forhold til grensesettingen barna er utrygge - ikke på selve omsorgspersonen.

Tror nå jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bare et barn (som trasser, ja), men jeg har et klart inntrykk at dette er veldig forskjellig fra unge til unge. Innen samme familie - hvor en kan regne med noenlunde samme grensesetting- kan også trassalder komme til uttrykk på forskjellige måter. Barn er ikke like, har ikke likt temperament, og uttrykker ikke trass på samme måte.

Jeg tror ikke trass er usunt eller et tegn på at barna ikke har det bra på generell basis.

Selv prøver jeg etter fattig evne å smøre meg med tålmodighet og gi min kjære trassunge passe mengder grenser, motstand og kos - tilpasset hans og min personlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende litt på siden, men - Dette er, etter min mening, kun bensin på samvittighetsbålet for de fleste av oss. Leste alt jeg kom over med førstemann, men har ikke åpnet ei bok før, under eller etter jenta ble født. Har brukt nettforum - ikke som faktakilde, men som inspirasjon og hjelp og meningsutveksling. Artikler og bøker blir alltid stående igjen som store plakater som enten viser grønt eller rødt for de valgene vi tar - og ikke minst - de infallene vi får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Bladet Foreldre og Barn er eksperter i å gjøre foreldre utrygge !

Er det ikke det ene så er det det andre. Slik har det vært i alle år.

Selv pleier jeg å luke ut det som høres helt vanvittig ut.

Se det slik ; da jeg for første gang hadde en toåring, da var trass sunt og bare et tegn på at barna begynte å bli selvstendige.

Har også en toåring i dag jeg. Er han usunn fordi han er like trassig som hun som var to år for syv år siden ?

Finnes mange andre ting å se på om man skal si at et barn er utrygt.

*Hærregud det bladet der altså !*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbonerer på Foreldre og barn. Denne gangen fulgte det med et BAM blad (tror jeg det heter) for alderen ca 2 år. Der var det en artikkel om 2 års trass. Jippi, tenkte jeg i håp om å få noen gode råd for min datter.

Men der sto det bla at barn som "trasser" mye føler seg utrygge i tilknytningen. De har det gjerne ikke så bra. (Noe fritt oversatt da jeg ikke har bladet tilgjengelig akkurat nå). Ifølge en eller annen Smith.

Jeg har IKKE den oppfatningen av min datter. Men akkurat nå føles det som om jeg er blitt klandret for å være en dårlig mor.

:roll:

Det her mener jeg er bare psykologisk svada. Da vil jo omtrent hver eneste unge i landet være utrygge!!!

Tullprat, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første BAM bladene kom noen år før min datter ble født. Så fikk jeg henne og sammenlignet med de BAM søsteren min hadde fått noen år før.

Jeg sammenlignet også de jeg fikk da nr to kom til.

De er identiske.

Mulig de er gått litegranne ut på dato......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et barn som trasser.Hun har bestandig hatt en sterk peronlighet.Jeg mener,trass er normalt.Til en viss grad som en sa her.Å selfølgelig litt på oppdragelse,hvis et barn trasser for alt i en større alder.Men barn er okså så forskjellige.Tror noen barn trasser rett å slett for de er så egne at de jaggu ikke skal gi seg.Når det er helt vanlig trass så vill jeg vel tro at det er sterke barn som trasser.Dette er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når det er helt vanlig trass så vill jeg vel tro at det er sterke barn som trasser.

Akkurat det jeg også skulle poengtere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På besøk

Jeg tror tvert i mot at utrygge unger ikke har noe opprør. Det at de kan trasse mot oss og på en måte skyve oss fra seg må jo bety at de er trygge på at vi er der og er glade i dem uansett?

Forøvrig liker jeg ikke ordet "trassalder". Det høres så negativt ut. Barnet vokser mer og mer inn i egen kropp og finner ut at det er i stand til å ta avgjørelser selv, og det må være rimelig frustrerende. Så må man prøve ut de evnene - ved å nekte og hyle til alt hele tiden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...