Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst å bare pakke ned en sekk med det viktigste og bra ta fly til en plass, og så reise rundt å oppleve ting, bli kjent med nye mennesker, bare leve livet. Det høres kanskje teit ut, men jeg vil leve livet mens jeg er ung og ennå kan gjøre slikt. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men kanskje lurer på om det er noen andre som er på jakt etter det samme som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du backpacking eller å bli borte i flere år uten returdato?

Backpakere har gjerne en halvveis planlagt reiserute, oppsparte penger på konto og en noenlunde returdato (for å få forsikring, og kanskje også for visum sin del) -men kjenner også flere som har reist over lengre tid uten særlig mye cash og tatt strøjobber på veien, risken er større men det vil man jo tenke over før man tar en slik avgjørelse. Ja faktisk så kjenner jeg en som levde slik i ti år, fra land til land -fra strøjobb til strøjobb, før han til slutt endte opp i Asia noen år og etterhvert traff en jente som var på backpackingtur og som ble kvinnen i hans liv. ;)

Jeg skal også ut å reise alene, men jeg er ingen backpacker -kunne aldri reist over lengre tid uten å ha noe å gjøre, reisen må gi litt mening mer enn å "se verden" på måfå. Så når jeg stikker så skal jeg jobbe. :) Men nå skal jeg sannsynligvis bli borte i flere år da, og er også eldre enn deg, så det forandrer endel tanker rundt hvordan jeg skal gjøre ting.

Men finn frem til reiseforum på nett, det vil du ha mye større nytte av. Lonely Planet er det eldste og største reiseforumet i verden -og absolutt å anbefale. Men det finnes også haugevis med andre forum og info -det er lurt å begynne å google litt etter hva du kunne tenke deg. Desverre finnes det få/ingen velfungerende norske reiseforum.

Skrevet (endret)

***Treg KG, trippelpost***

Endret av Colargol
Skrevet (endret)

***Treg KG, trippelpost***

Endret av Colargol
Skrevet

Jeg er på jakt etter akkurat det samme, bare pengene som mangler.. :(

Skrevet (endret)

Jeg er på jakt etter akkurat det samme, bare pengene som mangler.. :(

Mm, men det er jo det som er så greit at -at man ikke trenger så mye penger. Det kommer helt an på reisemål, lengde på reisen og på hvor høy levestandar man ønsker seg (mat, soving, reising, shopping osv.)

Et eksempel på noen jeg kjenner var et samboerpar som sparte opp 35-40.000 hver på rimelig kort tid (levde virkelig smalhans her hjemme først og jobbet mye), og reiste i 6mnd i Asia for disse pengene -inkludert forsikringer og flybilletter++ ;) (Med andre ord så satt de igjen med ca. 20.000 å faktisk leve på).

Men da kan man heller ikke forvente å kunne bo på hotell og få frokost servert på sengen, mån må være typen til å kunne sove og leve "litt annerledes".

Endret av Colargol
Skrevet

Man kan fint reise rundt i verden uten å ha all verdens penger :) Jeg er jo derfor å oppleve ting å se ting, standeren på hvor jeg bor spiller ingen rolle :) Jeg kunne lett klart meg med 30-40 tusen, jeg har lyst å være borte i sånn 3-4 månder :)

Skrevet

Hvis du "bare" skal reise i 3-4 måneder vil jeg anbefale å avgrense reisen til én del av verden - skal du reise over hele verden på 3 måneder vil jeg tro du får sett mye flyplasser, men kanskje ikke så mye mer (i tillegg til at det blir veldig dyrt). Det er nok lurt å legge en vag plan, du bør i alle fall sjekke hvilke land du trenger visum til, hvordan du søker og hvor mye det koster.

Jeg synes tog er den beste måten å oppleve et land på. Da får man sett landskapet, mindre byer og så videre, i tillegg til at det er enklere å komme i kontakt med interessante folk og lokalbefolkning. Enkelte destinasjoner er selvsagt bedre å fly, men prøv å ta "lokal" transport så sant det er mulig, hvis det er å bli kjent med forskjellige land du er ute etter.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg kan godt tenke meg å gjøre det samme.

Etter å ha vært backpacker tenker jeg at jeg neste gang vil ha enda mindre planer, men helst ha en måned per land, hvis ikke blir det for mye forflytning og flyplasser om man skal rekke over ting. Ikke rekker man å bli særlig kjent med folk heller, noe som er en av de morsomste tingene ved å reise med ryggsekk.

Så å forholde seg til en verdensdel er nok lurt, men så kan veien bli til mens man går.

Skrevet

Forresten kan jeg anbefale http://www.onebag.com/ for pakketips til sånne turer (til alle slags turer, egentlig, men det er vel særlig på lengre turer med mye forflytning at bagasje kan bli et problem).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...