AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Jeg har fått forskudd på arv og min far vil at jeg skal slette hele studielånet. Jeg har ca 85000 igjen å betale. Har satt inn 30.000. Jeg har ikke andre lån, men betaler på huslånet her jeg bor. Min far tok opp lån for meg og jeg gikk inn med 200.000 selv. Jeg har hørt at det ikke er lurt å slette hele studielånet, eller folk sier det til meg når jeg har nevnt det. Kjæresten mener jeg ikke bør betale inn noe mer nå og det er gunstig å ha det lånet og jeg får mindre skatt pga det. Hva hadde dere gjort? Jeg er litt usikker. Har tenkt å sette litt inn på BSU og har slettet et mastercardlån som min eksmann tok opp på meg. Jeg har overført en del til sparekontoen min. Er aleinemor så det er godt å ha litt å stole på og det å unne seg litt ekstra innimellom. Men min far hadde nok ikke likt det, selv om kjæresten min sier jeg ikke bør slette alt så er jeg somsagt usikker på hva jeg skal gjøre og ikke gjøre her.
Gjest Spinell Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 (endret) Studielånet er det siste du skal kvitte deg med, fordi det har en del fordeler ingen andre lån har, f.eks gunstige betalingsutsettelser/rentestopp ved gitte vilkår, samt at ingen arver lånet av deg. Når det er sagt: det lønner seg jo sjelden å ha gjeld. Du får riktignok noe fradrag på skatten, men det er bare for 28% av rentene du betaler. De resterende 72% må du jo betale uansett. Når mange sier at "det lønner seg å ha lån pga skattefradraget" er det ikke helt riktig. Eneste unntak er dersom du låner penger for å kjøpe noe som stiger mer i verdi enn de rentene du betaler, og som dessuten gir lite formuesskatt den dagen du er ferdig nedbetalt. Fast eiendom er et eksempel på dette (gitt at eiendomsprisene stiger). Siden du sparer i BSU har du sikkert tenkt å ta opp nytt boliglån en eller annen gang. Du bør kvitte deg med alle andre lån du måtte ha (bortsett fra studielånet) og spare max i BSU hvert år, slik at du får max skattefradrag. Videre bør du ha en del på bufferkonto og en del på sparekonto. Deretter bør du vurdere om du skal stå som medlåntaker på boliglånet, slik at du får rentefradrag for de rentene du betaler der. Dette er gunstigere for deg enn å betale en annen persons boliglån, hvorpå denne personen får rentefradraget uten å yte noe for det. Endret 5. april 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Studielånet er det siste du skal kvitte deg med, fordi det har en del fordeler ingen andre lån har, f.eks gunstige betalingsutsettelser/rentestopp ved gitte vilkår, samt at ingen arver lånet av deg. Når det er sagt: det lønner seg jo sjelden å ha gjeld. Du får riktignok noe fradrag på skatten, men det er bare for 28% av rentene du betaler. De resterende 72% må du jo betale uansett. Når mange sier at "det lønner seg å ha lån pga skattefradraget" er det ikke helt riktig. Eneste unntak er dersom du låner penger for å kjøpe noe som stiger mer i verdi enn de rentene du betaler, og som dessuten gir lite formuesskatt den dagen du er ferdig nedbetalt. Fast eiendom er et eksempel på dette (gitt at eiendomsprisene stiger). Siden du sparer i BSU har du sikkert tenkt å ta opp nytt boliglån en eller annen gang. Du bør kvitte deg med alle andre lån du måtte ha (bortsett fra studielånet) og spare max i BSU hvert år, slik at du får max skattefradrag. Videre bør du ha en del på bufferkonto og en del på sparekonto. Deretter bør du vurdere om du skal stå som medlåntaker på boliglånet, slik at du får rentefradrag for de rentene du betaler der. Dette er gunstigere for deg enn å betale en annen persons boliglån, hvorpå denne personen får rentefradraget uten å yte noe for det. Tusen takk for svar. Det er akkurat slik jeg har tenkt selv. Har gått inn med full pott på BSU kontoen og satt resten på sparekontoen. Jeg håper jo at jeg kan ta over huslånet med tiden, men tviler på at får det til på noen år. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke står som medlånetaker på lånet. Får diskutere det med min far. Kjipt å ikke få utbytte av skatteletten siden det er jeg som disponerer lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå