Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tatt fagbrev tenkte jeg nå at jeg skulle ta generell studiekompetanse, for å komme meg på høyskole. Har lest litt rundt på nettet, og har nå funnet ut at man kan ta dette som klasseromsundervisning, eller som privatist. Håper noen kan stoppe meg om dette er helt feil..

Men hva er egentlig prisforskjellen på de to? Og er det en av de måtene som er enklere enn den andre? Jeg har ingen ungdomsrett lengre, så det blir absolutt ikke gratis. Hvor mye må man regne med å betale for dette?

Håper noen kan komme med tips og svar på mine spørsmål, gjerne egne erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet

jeg tar påbygg til generell studiekompetanse hos en offentlig vgs. (ikke privatist) Ei i klassen min har tatt fagbrev og hun har ikke ungdomsrett, men betaler ingenting. Får stipend også fra lånekassa :)

AnonymBruker
Skrevet

masse å svare på her.. men det koster rundt 300 kr for nytt fag på privatistweb.no.

Å ta alle fagene på egenhånd anbefaler jeg ikke. du har rett til å søke på vanlig vgs, men du blir altså ikke prioritert. derfor anbefaler jeg deg å gå på privatskole. prisene varierer alt etter hvilen skole du finner.

sonans får feks ingen støtte og er derfor dyrt (der er du også egentlig privatist, men det er en annen sak)

danielsen intensvigymnas i bergen får statsstøtte og det er snakk om mange tusen kroner billigere. men også vanskeligere å komme inn pga stor pågang. det finnes nok flere slike skoler rundt om i landet, men jeg vet ikke hvilke

blir det en dyr privatskole så kan du ta noen fag på egenhånd og noen på skole. norsk bør du iallfall ha på skole og gjerne matte/naturfag, iallfall matte om dette ikke er et fag du generelt er flink i. og norsk er så utrlolig stort fag. du må nesten bare google privatskoler der du bor

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Etter tatt fagbrev tenkte jeg nå at jeg skulle ta generell studiekompetanse, for å komme meg på høyskole. Har lest litt rundt på nettet, og har nå funnet ut at man kan ta dette som klasseromsundervisning, eller som privatist. Håper noen kan stoppe meg om dette er helt feil..

Men hva er egentlig prisforskjellen på de to? Og er det en av de måtene som er enklere enn den andre? Jeg har ingen ungdomsrett lengre, så det blir absolutt ikke gratis. Hvor mye må man regne med å betale for dette?

Håper noen kan komme med tips og svar på mine spørsmål, gjerne egne erfaringer.

Om du bor i Oslo så søker du om å få gå på Holtet VGS! Det koster ikke en krone, og er et tilbud gjennom Oslo VGS. Det er for de som ikke har noen ungdomsrett lengre - ergo, du stiller på lik linje med alle andre som søker. Det er 20 timer i uken på dagtid.

Om du ikke bor i Oslo vil jeg anbefale at du tar kontakt med utdanningsetaten i din kommune for å høre om de har lignende tilbud.

Du kan ta fag som privatist ved å betale private skoler for undervisning, mens du melder deg opp til privatistkontoret i din kommune for å avlegge eksamen.

Da kan du betale privat skolene for å få klasseromsundervisning eller undervisning gjennom nett. De fleste har tilbud både på dagtid og på kveldstid. Prisforskjellene varierer fra skole til skole.

Edit: Jeg har tatt to fag som privatist. Jeg har tatt norsk og historie.

Jeg meldte meg opp til begge fagene gjennom www.privatistweb.no. Betalte cirka 20 000 kroner for begge fagene på privat skole på kveldstid. Jeg ville jobbe ved siden av, så jeg tok det på kvelden.

Fikk eksamensdatoen av privatistkontoret - møtte opp der, og avla eksamen.

En venninne av meg leser selv til eksamen, og har kun betalt eksamensgebyrene hver gang. Det er jo forsåvidt et annet alternativ.

(Har redigert to ganger for første gangen så hang det seg opp! :sur:)

Endret av Krizzy
AnonymBruker
Skrevet

Som privatist leser du for deg selv eller du kan kjøpe deg kurs og klasseroms/nettundervisning og melder deg opp til eksamen selv ved privatistweb.no

Hvis du leser selv er det en stor fordel at du er strukturert, at du f.eks greier å legge vekk pc og skru av tv for å lese og gjøre oppgaver.

Jeg har tatt noen fag helt som privatist og noen med betalte kurs som privatist.

Jeg anbefaler deg å snakke med noen som har gått opp som privatist i fylket ditt så du får litt info på hvordan eksamen i de enkelte fagene blir. Greit med litt "inside information" så blir man kanskje ikke så usikker på hva som skal skje den dagen eksamen er.

Så burde du snakke med noen fra et privatistkontor eller en faglærer i forhold til bøker og pensum, leselister og lignende.

Jeg tror det kan være lurt å ta kurs i de fagene som har labøvelser som naturfag, biologi og kjemi, eventuelt bare ta labkurs og så lese selv resten i faget. Matematikk kan også være lurt å ta kurs i da du får en lærer som kan hjelpe deg hvis du står fast.

Hvis du er flink i norsk så er det ikke noe poeng i å bruke mye penger på kurs på det, synes jeg. Eneste er jo sidemål, at man må pugge endel. Norsk er selvfølgelig et veldig stort fag men hvis man setter seg bra inn i hvordan eksamenene foregår og leser jevnt og trutt så greier man seg fint. Dette er selvfølgelig hvis du ikke har noen spesielle problemer som lese/skrivevansker.

Skal du være privatist og lese helt selv må du være godt motivert for å klare det, det krever av og til stor viljestyrke for å sette seg ned for å lese og gjøre oppgaver kontra "skal bare sjekke KG for nye innlegg..også face dah..." Så blir man sittende 3-4 timer til man plutselig skal lage middag eller holde en kafeavtale med en venninne. Er du ikke så motivert anbefaler jeg deg å ta kurs på skole i første omgang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok studiekompetanse som voksenopplæring på en vanlig VGS. Jeg hadde videregående utdanning fra før, så jeg hadde ingen ungdomsrett.

Jeg betalte ingenting, det var ett år fulltid.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Skal du ta alt på privatskole, blir det fort 50.000 for en pakke med de nødvendige fagene. Det er dyrt! Eksamensavgiftene er som nevnt over, i overkant av 300 pr fag, disse må uansett betales, i tillegg til evt privatundervisning.

Jeg har tatt alle fag som privatist, uten undervisning (utenom R1, der gikk jeg på privatskole). Synes det var veldig greit, var ikke noe problem å få lest det jeg skulle, og de gikk veldig bra i de aller fleste fagene. Jeg var veldig klar på at jeg skulle begynne på universitetet, og det var det som var pådriver for at jeg satte meg ned med fagene når jeg skulle.

Om du ikke føler du er strukturert nok til å ta alt på egen hånd, så undersøk om det finnes alternativer som de som er nevnt tidligere i tråden der hvor du bor. I tillegg kan du høre med kommunen om hospitering og voksenopplæring. Ved hospitering kan du følge fag ved en vgs, men er ikke elev, og har ikke prøver og eksamen der, så blir ikke noe stanspunktskarakter, må melde deg opp som privatist. Voksenopplæring er i utgangspunktet for de over 25 (?), men om de har ledige plasser får også de yngre slippe til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...