AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Har ei venninde som er styrer på SFO og de har slitet litt med mye fravær så jeg har godtatt og steppe litt inn frem til torsdag. Og her har jeg sett mye rart må jeg si. I dag tok ei dame frem boller og delte ut og ungene ble bokstavelig talt helt vill. De oppførte seg som om de ikke hadde sett boller før. Barna hoppet opp og ned, strakk seg etter det før det hadde blitt delt ut og en tok løpefart på et bord og hoppet frem og dro posen ut av hennene på den voksne. Lærer ikke barna folkeskikk lenger? Ble faktisk redd når jeg så den oppførselen og fatter ikke at det er mulig. Jeg vet jo hvem foreldrene til flere av dem er og førsteintrykket mitt var nå i hvertfall at de var ordentlige. Rart de får sånne unger da. Hadde jeg hørt min datter gjøre noe sånt tror jeg at jeg hadde blitt så flau at jeg hadde flyttet. Kan kanskje legge til at dette var 6 av totalt 15 unger, men... for en oppførsel sier jeg bare. 2
Gjest Consensio Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Overdriver du ikke litt nå? Mener du at barn skal gå pent, stå i kø for boller, takke og bukke og gå pent og pyntelig vekk igjen? Høres ut som normale barn på SFO for meg iallefall 1
Gjest Uglefot Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Tror du overdriver litt nå.. Altså,jeg tviler ikke på at reaksjonen deres var slik. Tror du ikke ett barns ekstase smitter over på barna rundt? De gira vel hverandre opp og tok litt av 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Greit at barna var ekstatiske og at glede er smittende, men å ta løpefart på et bord, hoppe frem og rive bollene ut av hendene på giveren synes ikke jeg er akseptabelt. 7
Gundel Gaukeley Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Overdriver du ikke litt nå? Mener du at barn skal gå pent, stå i kø for boller, takke og bukke og gå pent og pyntelig vekk igjen? Eh...ja. 19
kaprifolen Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Jeg mener faktisk også at de skulle stått pent i kø, takket og gått pent tilbake! Dere som er uenige får i mine øyne ta deler av skylden for at det er så mange drittunger i dag! 11
mousepad Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 Ja , huff . Disse unge nu til dags : barn skal sees , men ikke høres . Litt drøyt at en av barna tok bollene ut av hendene på den voksne , men ellers syntes jeg ikke det hørtes ut som annet enn normal barneoppførsel , men det spørs litt på hvor gamle barna var da . 1
MarianneE Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Det er mulig det er normal oppførsel av barn, men jeg synes ikke det er akseptabelt. At de blir ivrige og styrter bort er så, men jeg mener faktisk at de SKAL lære seg til og -i dette tilfellet- rett og slett stå i kø, få forskyne seg med en bolle, si takk og gå og sette seg og spise pent! Det har ingenting med at barn skal sees ikke høres, men det har med normal folkeskikk og gjøre. 6
kaprifolen Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Enig med MariannE. Også lurer jeg på hvor mange av dere som synes oppførselen var helt grei, som klager over voksne med dårlig køkultur... 5
gustav Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Eh...ja. + 1 til... Er fullt mulig med kombinasjonen støy, lek OG høflig opptreden. 1
Kaffeavtalen Skrevet 5. april 2011 #12 Skrevet 5. april 2011 Men da tenker jeg; Hva ble sagt og gjort? Fikk ungene beskjed om å stille seg i kø, og motta bollene, eller fikk de trenge seg på og skape kaos? For meg høres det ut som den voksne var litt for slapp også. Det kunne vært gitt beskjed om at ungene fikk stille seg i kø, og at ingen fikk før alle stod pent i kø og ventet. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #13 Skrevet 5. april 2011 Det var da dere som delte ut som styrte utdelingen. Burde i hvert fall være det. Du var jo der faktisk på jobb, ikke som en passiv tilskuer. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #14 Skrevet 5. april 2011 Men da tenker jeg; Hva ble sagt og gjort? Fikk ungene beskjed om å stille seg i kø, og motta bollene, eller fikk de trenge seg på og skape kaos? For meg høres det ut som den voksne var litt for slapp også. Det kunne vært gitt beskjed om at ungene fikk stille seg i kø, og at ingen fikk før alle stod pent i kø og ventet. Det tenker jeg også. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med å kontrollere en barneflokk når noe skal deles ut. Det er jo, som du sier, bare å si at ingen får før de står i kø. Enkelt.
Gjest BabyBlue Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Hva med å si: "Nå tier dere stilt og står stille! dere får ikke boller før dere er rolige, bare så det er klart!" Men selvsagt... da hadde dere fått foreldre på nakken pga. "barnemishandling".
barnehagetanten Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Jeg jobber selv med barn, og det er vi voksne som legger premissene. Hos oss ville vi ikke delt ut noe, men avventet til situasjonen var rolig igjen. Det er noen som gjerne er uenige: det er vell også de samme som har uoppdragne barn...
la Flaca Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Har selv barn på SFO og ser hvor fort dårlig oppførsel smitter der. Litt av problemet tror jeg er overgangen fra barnehage til skole, og et plutselig minimering av voksen-regi og kontroll i forhold til hva barna er vant til. I dette tilfellet skulle bolle-dama satt ned foten og forlangt orden i rekkene før en eneste bolle ble delt ut, verre er det ikke.
Shade Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Jeg tenker at det ikke var særlig bra håndtert av de ansatte hvis de fortsatte å dele ut boller på tross av oppførselen.. Barn girer hverandre opp og da er man nødt til å få de ned igjen og få de til å forstå at de ikke får mer eller raskere enn de som faktisk oppfører seg pent. 1
Gjest imli Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Jeg tenker at det ikke var særlig bra håndtert av de ansatte hvis de fortsatte å dele ut boller på tross av oppførselen.. Barn girer hverandre opp og da er man nødt til å få de ned igjen og få de til å forstå at de ikke får mer eller raskere enn de som faktisk oppfører seg pent. Einig i dette. Heilt normalt at ungane blei glade for å få boller og gira kvarandre opp, men då skulle den vaksne roa dei ned og sagt at ingen fekk før dei hadde roa seg ned og venta på tur. Ungar er ofte ikkje vanskelegare enn dei vaksne gjer dei I alle fall ikkje i slike tilfeller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå