Lemming Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Vel, nå skal jeg koke ris. Og siden jeg har kjøpt en fin krukke til å tømme ris i, har jeg kasta posen risen kom i, og har for øyeblikket glemt hvor mye vann det skal være i forhold til ris. Stemmer det at man har 1 kopp mer med vann enn med ris? Altså, 2 kopper ris - 3 kopper vann. 3 kopper ris - 4 kopper vann. osv?
Pingting Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Jeg pleier å bruke nesten 1,5 ganger så mye vann som ris. Altså nesten 3 dl vann til 2 dl ris. Nesten 4,5 til 3 dl ris. Osv.
redchilli Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Jeg bruker det dobbelte med vann! 1 kopp vann, en halv kopp ris 2 kopper vann, en kopp ris
Gjest Consensio Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Jeg heller ris i kjelen, heller vann over til det er litt over risen, setter på lokket og koker opp. Tror aldri jeg har målt ris.
Pingting Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Jeg bruker det dobbelte med vann! 1 kopp vann, en halv kopp ris 2 kopper vann, en kopp ris Jeg får ordentlig vassen ris jeg da... men hvor koketid og varme har jo også noe å si, jeg bruker ganske lav varme og trenger sikkert derfor mindre vann. Jeg hiver oppi ris og vann og lar det koke opp, skrur ned plata på 1, lar det stå under lokk i 17 minutter, trekker det av varmen og lar det stå i 5 minutter til. Lokket er det strengt forbudt å løfte på etter at vannet har kokt opp. Perfekt hver gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå