AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Befinner meg i den morsomme situasjonen hvor jeg er syk - det kan ta flere år før jeg blir frisk - og er ferdig som student til sommeren. Den eneste grunnen til at jeg kommer meg gjennom skolen er fordi jeg får tett oppfølging og spesialtilpasset opplegg, men jeg har masse fravær og må alltid utsette eksamen. Jeg skal jo egentlig etter planen ut i jobb nå, men jeg vil ikke klare å følge opp jobb. Det er jo ikke akkurat like fleksibelt der som på skole, hvor jeg kan velge å ta meg fridager uten å gi beskjed og slikt. Behandleren min er enig med meg i at jeg ikke bør jobbe - av mange ulike grunner. Men overleve er jeg jo nødt til, derfor lurer jeg på om det er mulig å få AAP rett etter endt studie, eller om man blir regna som så frisk at man kan jobbe når man (såvidt) klarer å fullføre skole? Skjønner ikke helt det regelverket til Nav, slik jeg forstår det så kan jeg få AAP, men jeg er langtfra sikker. På forhånd tusen takk! P.s Jeg spør her fordi behandleren min ikke er spesielt villig til å hjelpe meg med slikt. Ikke fastlegen heller, de er veldig firkanta på hva som er deres arbeidsoppgaver og ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Får du noe støtte nå da? Man kan vel få AAP under utdanning om man har redusert arbeidsevne med 50%.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 TS her.. Får studielån.. Ingen vil hjelpe meg med å finne frem i denne jungelen liksom, så jeg vet ikke om jeg kan få AAP nå siden det ser ut til at jeg klarer å gjennomføre skolen. Burde vel egentlig tatt turen ned til Nav og spurt, men jeg er så redd for å bli lurt. Orker ikke flere bekymringer liksom..
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Hei. Studier sidestilles med arbeid. Altså; dersom du er i stand til å studere, er du også i stand til å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Hei. Studier sidestilles med arbeid. Altså; dersom du er i stand til å studere, er du også i stand til å jobbe. Ok, da får jeg bare ta en tur ned på nav og finne en løsning. For jeg er egentlig ikke i stand til å studere heller, så jeg ser ikke at jobb vil bli mulig whatsoever.. Jeg har forøvrig papirer på alt..
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Jeg er på en måte i samme situasjon som deg, og skjønner heller ikke regelverket til nav helt... Kan du poste det her om du finner ut av det...?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Brosjyre AAP Før NAV kan avgjøre søknaden om arbeidsavklaringspenger, må arbeidsevnen din vurderes. Med arbeidsevne mener vi mulighetene dine for å skaffe deg eller beholde inntektsgivende arbeid Så det er bare å søke, for arbeidsevnen din vil uansett måtte karlegges først.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Har avtalt møte med en saksbehandler før påske, så får jeg se hva som kommer ut av det. Hvis regelverket bare tillater det så har jeg de papirene jeg trenger.. Men kan alltids poste resultatet av møtet Virka forøvrig på den brosjyren at jeg har rett på, men så får vi nå se da.. Har vel ikke mest tillit til nav.. - TS
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 Har avtalt møte med en saksbehandler før påske, så får jeg se hva som kommer ut av det. Hvis regelverket bare tillater det så har jeg de papirene jeg trenger.. Men kan alltids poste resultatet av møtet Virka forøvrig på den brosjyren at jeg har rett på, men så får vi nå se da.. Har vel ikke mest tillit til nav.. - TS Rett på ditt og rett på datt. Jeg blir så innmari provosert av så mange i Norge som kun er opptatt av hva de har krav på, og ikke på hva de kan og bør yte. Kan du studere så kan du jobbe, du må bare finne riktig jobb. Ærlig talt! 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Rett på ditt og rett på datt. Jeg blir så innmari provosert av så mange i Norge som kun er opptatt av hva de har krav på, og ikke på hva de kan og bør yte. Kan du studere så kan du jobbe, du må bare finne riktig jobb. Ærlig talt! Beklager TS, men jeg signerer denne. Det blir helt feil å fokusere på alt man har "rett på". Jeg for min egen del er funksjonshemmet, og er ganske redusert når det kommer til jobb og studie. Men jeg benytter meg ikke av alt jeg har rett på her i verden. Dersom jeg kan yte 20% i studiene og i en jobb så ER det 20% jeg kan yte. Jeg har noen venner osm også er funksjonshemma og som kan yte mer enn det jeg gjør, men de har absolutt ALT som de har "rett på". Ting de ikke trenger, penger de faktisk fint kunne tjent selv. De syns jeg er dum som ikke benytter meg av alle rettigheter her i verden. Jeg lever for å mestre noe selv, selv om jeg bare kan yte de 20 prosentene. 2
Snop Skrevet 6. april 2011 #11 Skrevet 6. april 2011 Rett på ditt og rett på datt. Jeg blir så innmari provosert av så mange i Norge som kun er opptatt av hva de har krav på, og ikke på hva de kan og bør yte. Kan du studere så kan du jobbe, du må bare finne riktig jobb. Ærlig talt! Beklager TS, men jeg signerer denne. Det blir helt feil å fokusere på alt man har "rett på". Jeg for min egen del er funksjonshemmet, og er ganske redusert når det kommer til jobb og studie. Men jeg benytter meg ikke av alt jeg har rett på her i verden. Dersom jeg kan yte 20% i studiene og i en jobb så ER det 20% jeg kan yte. Jeg har noen venner osm også er funksjonshemma og som kan yte mer enn det jeg gjør, men de har absolutt ALT som de har "rett på". Ting de ikke trenger, penger de faktisk fint kunne tjent selv. De syns jeg er dum som ikke benytter meg av alle rettigheter her i verden. Jeg lever for å mestre noe selv, selv om jeg bare kan yte de 20 prosentene. Nei, dere to synes jeg bare kan ta dere en pølse Skjønner dere ikke at det ikke bare handler om hva man har krav på, men også hva man faktisk skal LEVE på? Det er jo ikke som om TS har spurt om tusen rettigheter og hvordan hun kan melke situasjonen sin mest mulig, hun har spurt om én ting, AAP, som er helt basic - penger til å ha mat og tak over hodet. Jeg synes det er feil å sammenligne TS med de som melker systemet for alt de kan. Jeg synes det er helt riktig å finne ut hvilke rettigheter man har, dersom det kan gjøre en vanskelig situasjon lettere. Jeg har mer respekt for de som gjør dette, enn de som pusher seg for hardt fordi de er for stolte til å ta imot hjelp som de faktisk kunne fått. Det dere heller ikke forstår er at det er stor forskjell på å studere og det å ha en jobb og å måtte forholde seg til en arbeidsgiver. Stor, stor, stor forskjell. TS skriver også at hun har masse fravær og må utsette eksamener, dette holder ikke mål i en jobb. I en studiesituasjon har en kun seg selv å tenke på. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 Hva er egentlig poenget med å oppta en skoleplass, hvis jobb ikke er planen? 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Snop, det er to ting du må lære deg: 1.Forskjellen på RETT TIL, og KRAV PÅ, det er nemlig ikke samme sak. 2. AAP=penger. AAP er så mye mer enn penger, når skal du forstå det? --- TS: Som jeg forstår førsteinnlegget ditt så ønsker du å gå rett på aap etter endt skolegang. Det kan du ha rett på, men det kan også hende at du ikke har rett på det. Som en sier oppi her, det må foretas vurderinger i forhold til arbeidsevne osv. Målet med aap er arbeid, ikke uføre.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 Hva er egentlig poenget med å oppta en skoleplass, hvis jobb ikke er planen? Jobb er kanskje planen, men ikke akkurat her og nå? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Når det kommer til det å ta opp studieplass, dét er jo en ganske dum kommentar, er det ikke? Spesielt siden det er aap TS spør om. Etter hva jeg har skjønt er jo dette en ytelse man kan få i påvente av å finne ut om man kan jobbe, eller om man skal gå over i uføretrygd? (hvis jeg har misforstått hva aap er, så beklager jeg det). For isåfall; det blir jo litt dumt hvis man kommer frem til at jo, ts kan jobbe 25%, men hun kan ikke ta et hvilket som helst yrke. Kanskje helsen hennes ikke tillater at hun kan jobbe i butikk eller med renhold, eller et av de andre yrkene som ikke krever utdanning. Da er det jo litt synd om ts sluttet i studiene sine, fordi hun ville ha aap istedet. Dette ble litt svada, men... Dere skjønner hva jeg mener? Ellers, dere som sier at vi er trygdesnyltere hele gjengen (ja, det er det jeg oppfatter ut ifra hva dere skriver): hvorfor skal dere alltid kommentere at "nei, man har ikke krav på støtte fra staten" når noen stiller spørsmål om diverse ytelser? Det er jo opp til enhver som faller innenfor denne gruppen om de vil motta støtten eller ikke, om en person trenger hjelp, hvorfor er det da så galt å motta denne hjelpen? Jeg er selv i en helsesituasjon hvor jeg per dags dato ikke vil kunne jobbe, men ja, jeg studerer. Fordi en studiesituasjon kan tilpasses den enkeltes situasjon på en helt annen måte enn en arbeidssituasjon kan. Jeg velger å studere fordi jeg brenner for faget mitt, og opparbeider meg dermed mye studiegjeld, jeg slenger likevel ikke det i ansiktet på en bekjent av meg som nå venter på å komme over i "ung ufør"-kategorien. Jeg kunne fint sagt "du kan jo fint klare å jobbe noen timer i uken, hvorfor motta trygd? Jeg klarer meg fint jeg!" Det er ikke akkurat lukrativt å motta trygd, dette er et regelverk for å sikre penger til mat, blant annet. Og er man først i den situasjonen at man ser seg nødt til å spørre om hvilke muligheter man har, så hjelper det ikke å få slengt etter seg at man er trygdesnylter, fordi man hverken har krav eller rett på noe. Virker nesten som om mange som selv ikke mottar trygd tror dette er noe kjempefint noe, at alle som mottar det bare sitter på baken og har det fint, og er bitre fordi de selv må jobbe? TS: etter å ha snakket med flere bekjente av meg som har vært innad i navsystemet (angående både aap og ufør), så kommer det visst mye an på saksbehandler hva de mener man har rett på og hva man kan be om av ytelser. Jeg vet det nok kan være vanskelig, men stå på ditt når du snakker med dem. Om de avfeier deg med at nei, du ikke har rett på støtte, så spør hva du kan gjøre. Spør om spesifikke instrukser for hva du skal si til lege (kjempebra at du har dokumentasjon forresten!) og en eventuell arbeidsgiver. Spør hvilke jobber de mener du kan søke på, og om de kan hjelpe deg videre. Gjør deg selv litt dum, rett og slett, si at du må ha det inn med teskje eller noe i den duren. Lykke til da!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Jeg vil jo helst ikke avsløre alle detaljer, men jeg kan jo forklare situasjonen mer konkret da.. - Jeg går på privatskole, altså jeg opptar ingen studieplass.. Det går kun utover meg selv, og alle som ønsker å gå på den studieretningen kommer inn. - Jeg vil jobbe, men det er masse kriterier. Jeg kan ikke jobbe skift, for jeg sliter med søvnproblemer og jeg er fullstendig avhengig av mulighet for stabil døgnrytme. Jeg går i behandling minst 3 ganger i uka, det er ikke så mange arbeidsgivere som vil ansette noen med det kriteriet. Jeg kollapser totalt når jeg er sliten, og da blokkerer jeg gjerne verden ute i en uke eller to. Jeg forsover meg ofte pga søvnproblemer. Og så videre... - Jeg ser på dette som en midlertidig løsning slik at jeg kan få ro til å jobbe meg ut av dette på en skikkelig og mest mulig effektiv måte - slik at jeg fortere kan gi 100% i arbeidslivet. Jeg har allerede gjort stor fremgang, men jeg er ikke fremme enda. - Jeg skal i møte med nav denne uken, og kommer til å foreslå å begynne med AAP, for så å begynne med gradvis arbeidstrening. Jeg vil også foreslå at jeg kan ta enkeltemner for å aktivisere meg. - Jeg søker også aktivt jobber som er relevante etter studiet mitt, så jeg har noe å gå til hvis jeg føler meg klar for det, eller kan takke nei til hvis jeg føler at det ikke går. - Jeg har papirer på tilstanden min fra 3 sykehus, samt fastlegen min. Jeg er ingen snylter, og jeg tar absolutt ikke til meg "kritikken" her. Jeg har like mye rett til å leve som alle andre her inne. - Ts Og tusen takk for lykkeønskninger
Snop Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Snop, det er to ting du må lære deg: 1.Forskjellen på RETT TIL, og KRAV PÅ, det er nemlig ikke samme sak. 2. AAP=penger. AAP er så mye mer enn penger, når skal du forstå det? Dette sier jeg ikke for å være spydig, men nå skjønner jeg faktisk ikke hva du snakker om. 1. Jeg svarte til AB som skrev "Jeg blir så innmari provosert av så mange i Norge som kun er opptatt av hva de har krav på, og ikke på hva de kan og bør yte." Derfor brukte jeg ordet krav. Jeg skrev også "Jeg synes det er helt riktig å finne ut hvilke rettigheter man har" Med andre ord dekket jeg begge disse to, og jeg ser uansett ikke helt problemet, kan du utdype? 2. Jeg vet utmerket godt hva AAP er. Og du skriver "AAP=penger. AAP er så mye mer enn penger", hva mener du egentlig? Jeg skjønner uansett ikke problemet her heller, så utdyp gjerne her også TS trenger penger/hjelp til å komme seg ovenpå/oppfølging, og det er nøyaktig det AAP er. Har jeg noengang sagt noe annet?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Den/De eneste som kan svare deg på om du har rett på AAP etter fullførte studier, er den/de som behandler søknaden din på NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Tviler på at du har rett på aap. Aap gis til folk som er arbeidsledige etter å ha jobbet en viss lengde. Sosialstønad kan du jo få, dersom du ikke har til livsopphold. De fleste arbeidsplasser innn stat og kommune omfattes av IA (inkluderende arbidliv)-avtalen. Da skulle det ikke være noe poblem å jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Tviler på at du har rett på aap. Aap gis til folk som er arbeidsledige etter å ha jobbet en viss lengde. Sosialstønad kan du jo få, dersom du ikke har til livsopphold. De fleste arbeidsplasser innn stat og kommune omfattes av IA (inkluderende arbidliv)-avtalen. Da skulle det ikke være noe poblem å jobbe. Nei, for all del. Jeg vil jo gjerne jobbe, det er ikke det som er spørsmålet her. Situasjonen er heller at jeg ikke vet om jeg kan jobbe, for jeg vet ikke hvor langt jeg kommer med behandlinga før det er aktuelt. Jeg har ikke lyst til å være syk over dobbelt så lenge bare fordi noen mener at jeg SKAL jobbe som makuleringsassistent for å snylte litt så godt jeg kan på andres skattepenger. Det jeg var ute etter å vite var om noen hadde vært i samme situasjon som meg, om det er mulig i det hele tatt å få AAP etter studier, rett og slett fordi jeg må kartlegge hvilke muligheter jeg har, og så ta det opp med leger for å finne den beste løsningen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå