AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Heisann. Jeg jobber på en kafé. Vi er få ansatte, og tipsen går i en felles kasse, som vi bruker på å gå ut og ta en øl e.l. sammen på begynnelsen av hver måned. I dag oppdaget jeg at den kassen var tømt... Sjefen min kom innom, og jeg nevnte dette. Hun sa at hun hadde tatt den, for å dekke opp en manglende pengepose fra mars... Visstnok så mangler det en pose fra en dato i mars. Det var jeg som stengte den dagen, men hun sa hun ikke tror at det er jeg som har tatt den. Pengeposene blir lagt i en låst kasse, med en smal sprekk på lokket hvor vi dytter posen oppi. Så hun mistenker at en eller annen har greid å fiske opp posen derfra. Jeg tenker nå at det likegjerne kan ha vært hun som surret bort posen; hun er ikke verdens mest organiserte menneske akkurat, litt av et surrehue... Så hun har da tatt tipsen vår, for å dekke opp den posen som er borte. Det er snakk om tips for hele mars, mao noen tusen kroner... Jeg er kjempesint! Såvidt jeg vet tilhører tipsen oss ansatte, uansett?! Jeg har hørt om steder hvor mangel i kassa må dekkes opp av dagens tips f.eks, men da skal det stå i kontrakten, og det står ikke noe slikt i kontrakten vår. Vi hadde tenkt oss på teater denne måneden for tipspengene, for å feire rund bursdag hos 2 ansatte, men det går jo ikke nå...! Er det lovlig av sjefen min å gjøre?!!!!
Tullepia Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Heisann. Jeg jobber på en kafé. Vi er få ansatte, og tipsen går i en felles kasse, som vi bruker på å gå ut og ta en øl e.l. sammen på begynnelsen av hver måned. I dag oppdaget jeg at den kassen var tømt... Sjefen min kom innom, og jeg nevnte dette. Hun sa at hun hadde tatt den, for å dekke opp en manglende pengepose fra mars... Visstnok så mangler det en pose fra en dato i mars. Det var jeg som stengte den dagen, men hun sa hun ikke tror at det er jeg som har tatt den. Pengeposene blir lagt i en låst kasse, med en smal sprekk på lokket hvor vi dytter posen oppi. Så hun mistenker at en eller annen har greid å fiske opp posen derfra. Jeg tenker nå at det likegjerne kan ha vært hun som surret bort posen; hun er ikke verdens mest organiserte menneske akkurat, litt av et surrehue... Så hun har da tatt tipsen vår, for å dekke opp den posen som er borte. Det er snakk om tips for hele mars, mao noen tusen kroner... Jeg er kjempesint! Såvidt jeg vet tilhører tipsen oss ansatte, uansett?! Jeg har hørt om steder hvor mangel i kassa må dekkes opp av dagens tips f.eks, men da skal det stå i kontrakten, og det står ikke noe slikt i kontrakten vår. Vi hadde tenkt oss på teater denne måneden for tipspengene, for å feire rund bursdag hos 2 ansatte, men det går jo ikke nå...! Er det lovlig av sjefen min å gjøre?!!!! Pengene tilhører ikke sjefen din, men alle de ansatte (i følge avtalen dere har laget, muntlig eller ei). Hun kan derfor ikke bare forsyne seg av pengene sånn uten videre. Kontakt fagforening/ tillitsvalgt slik at dere kan ta dette opp med sjefen deres på en ordentlig måte. Dette med at penger forsvinner fra arbeidsplassen er alvorlig, så dere bør alle hjelpe til med å skjerpe rutinene og finne ut av dette på en ordentlig måte.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Vi har verken fagforening eller tillitsvalgte... Vi er pr. i dag 3 ansatte på prosentkontrakt, og 1 "ringehjelp". Jeg var assisterende daglig leder en stund, og kjenner de 3 andre så godt at jeg føler meg rimelig sikker på ingen av dem ville stjålet... I den perioden var også hun som er ringehjelp bortreist. Derfor jeg mistenker at sjefen har surret bort pengene selv Jeg prøvde selv i dag; det er nesten umulig å få en hånd ned i den sprekken (vi står og dytter for å få den lille pengeposen oppi, liksom), og jeg er den minste som jobber der, med bittesmå hender... Men, jeg kan ikke bevise noe like lite som sjefen kan det.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Det lønner seg alltid å være organisert!! Gjør det nå, og be om hjelp fra foreningen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Siden du angivelig leverte pengene den dagen så spørs det hva du foretrekker; 1) at arbeidsgiver dekker tapet av tipsen 2) at arbeidsgiver krever at du dekker tapet siden det var du som hadde ansvaret 3) at tapet ikke blir dekket med du blir anmeldt for tyveri fordi du hadde ansvaret for posen som ble vekke Hadde helt klart foretrukket nr 1, så får dere heller bekoste deres egen øl denne gangen. Noen gangner lønner det seg å ikke spørre "hvordan kan jeg få min rett", men "hvordan kan dette løses best for alle parter" (i dette tilfellet blir det faktisk mest til din fordel at alternativ nr 1 er valgt.) 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Siden du angivelig leverte pengene den dagen så spørs det hva du foretrekker; 1) at arbeidsgiver dekker tapet av tipsen 2) at arbeidsgiver krever at du dekker tapet siden det var du som hadde ansvaret 3) at tapet ikke blir dekket med du blir anmeldt for tyveri fordi du hadde ansvaret for posen som ble vekke Hadde helt klart foretrukket nr 1, så får dere heller bekoste deres egen øl denne gangen. Noen gangner lønner det seg å ikke spørre "hvordan kan jeg få min rett", men "hvordan kan dette løses best for alle parter" (i dette tilfellet blir det faktisk mest til din fordel at alternativ nr 1 er valgt.)
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Heisann. Jeg jobber på en kafé. Vi er få ansatte, og tipsen går i en felles kasse, som vi bruker på å gå ut og ta en øl e.l. sammen på begynnelsen av hver måned. I dag oppdaget jeg at den kassen var tømt... Sjefen min kom innom, og jeg nevnte dette. Hun sa at hun hadde tatt den, for å dekke opp en manglende pengepose fra mars... Visstnok så mangler det en pose fra en dato i mars. Det var jeg som stengte den dagen, men hun sa hun ikke tror at det er jeg som har tatt den. Pengeposene blir lagt i en låst kasse, med en smal sprekk på lokket hvor vi dytter posen oppi. Så hun mistenker at en eller annen har greid å fiske opp posen derfra. Jeg tenker nå at det likegjerne kan ha vært hun som surret bort posen; hun er ikke verdens mest organiserte menneske akkurat, litt av et surrehue... Så hun har da tatt tipsen vår, for å dekke opp den posen som er borte. Det er snakk om tips for hele mars, mao noen tusen kroner... Jeg er kjempesint! Såvidt jeg vet tilhører tipsen oss ansatte, uansett?! Jeg har hørt om steder hvor mangel i kassa må dekkes opp av dagens tips f.eks, men da skal det stå i kontrakten, og det står ikke noe slikt i kontrakten vår. Vi hadde tenkt oss på teater denne måneden for tipspengene, for å feire rund bursdag hos 2 ansatte, men det går jo ikke nå...! Er det lovlig av sjefen min å gjøre?!!!! halo...hun er på viddene. pengeposen i en sprekk som man kan fiske opp? Amatørmessig. Hvorfor brukes ikke bank? til dere får organiseret dere,så ta tipsen i lomme for hver gang dere får. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Siden du angivelig leverte pengene den dagen så spørs det hva du foretrekker; 1) at arbeidsgiver dekker tapet av tipsen 2) at arbeidsgiver krever at du dekker tapet siden det var du som hadde ansvaret 3) at tapet ikke blir dekket med du blir anmeldt for tyveri fordi du hadde ansvaret for posen som ble vekke Hadde helt klart foretrukket nr 1, så får dere heller bekoste deres egen øl denne gangen. Noen gangner lønner det seg å ikke spørre "hvordan kan jeg få min rett", men "hvordan kan dette løses best for alle parter" (i dette tilfellet blir det faktisk mest til din fordel at alternativ nr 1 er valgt.) Tingen er at det går ikke bare utover meg. Det går utover de andre som jobber der også. Tro det eller ei; jeg ville foretrukket at hun hadde trukket det fra min lønning. Jeg synes det er dritkjipt å vite at de andre lider pga. dette. Tingen er også at hun vet jeg overhodet ikke har noe behov for å stjele fra kassa (jeg har en mann som tjener meget godt, jeg hadde egentlig ikke trengt å jobbe 100%, men jeg går også med planer om å kjøpe opp bedriften selv, noe hun vet (og ønsker) og det er dermed omtrent som å stjele fra meg selv...) Så hun tror ikke det er jeg som har stjålet. Og joda, vi kan selvfølgelig betale vår egen øl. Jeg trenger egentlig ikke den tipsen. Men jeg vet at for noen av de andre, så er den tipsen, og det sosiale den bringer for oss ansatte, en VELDIG viktig del av hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Kan noen bare svare meg på dette: Har arbeidsgiver lov til å ta tipsen vår, når det ikke står noe som helst om det i kontraktene våre? Er det så vanskelig å bare svare på spørsmålet uten å komme med masse annet vas?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Kan noen bare svare meg på dette: Har arbeidsgiver lov til å ta tipsen vår, når det ikke står noe som helst om det i kontraktene våre? Er det så vanskelig å bare svare på spørsmålet uten å komme med masse annet vas? Om du har tenkt å kjøpe opp bedriften, så bør du sette deg inn i regler. Et steg er å organisere seg. Du er ikke fornøyd med svarene du får her så.......
Kvinne_21 Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Er det lovlig av sjefen min å gjøre?!!!! Nei ; )
Glitnir Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 For å ta tipsen må i så fall arbeidsgiver påvise at dere alle har opptrådt grovt uaktsomt. Det er det ikke grunn til å si i dette tilfellet, det er jo også arbeidsgiver som har lagt opp systemet med pengeposene, og dermed arbeidsgivers ansvar om dette er bra nok. Arbeidsgiver har også bevisbyrden for at grov uaktsomhet har funnet sted. Om hun skal kunne kreve enkeltpersoner for beløpet, må hun påvise grov uaktsomhet fra den enkelte. Dersom det hadde stått i avtalen er det mulig at vanlig (simpel) uaktsomhet hadde vært nok, men et objektivt ansvar kan ikke ilegges servitørene uansett avtalegrunnlag.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Kan noen bare svare meg på dette: Har arbeidsgiver lov til å ta tipsen vår, når det ikke står noe som helst om det i kontraktene våre? Er det så vanskelig å bare svare på spørsmålet uten å komme med masse annet vas? Oj, så sinna...
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 Synes tipsing er en uting uansett. Dere får vel tarifflønn som de fleste andre?? Jeg jobber i butikk og gir eksepsjonell service (noe jeg ofte får høre,) men ikke søren om jeg får noe ekstra penger for det. Jaja..
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Siden du angivelig leverte pengene den dagen så spørs det hva du foretrekker; 1) at arbeidsgiver dekker tapet av tipsen 2) at arbeidsgiver krever at du dekker tapet siden det var du som hadde ansvaret 3) at tapet ikke blir dekket med du blir anmeldt for tyveri fordi du hadde ansvaret for posen som ble vekke Også skal vi som vanlig passe på å uttale oss før vi vet hva vi snakker om. Dette er ikke reelle valgmuligheter. Jeg siterer Arbeidsmiljøloven: (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. Sjefen til TS har faktisk ikke lov til å trekke noe som helst, tips eller lønn, før TS og kollegene skriftlig godtar dette eller blir dømt.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Synes tipsing er en uting uansett. Dere får vel tarifflønn som de fleste andre?? Jeg jobber i butikk og gir eksepsjonell service (noe jeg ofte får høre,) men ikke søren om jeg får noe ekstra penger for det. Jaja.. Nei, det får vi ikke. Du vil bli overrasket over hvor mange som jobber uten tarifflønn her i landet. Takk til dere med konstruktive svar Jeg skal ta det videre til kollegaene mine, så kan vi samlet snakke med sjefen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå