Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg som synes det er forferdelig å vite at man lever på lånte penger? Jeg prøver å fortelle meg selv at dette er noe flertallet må ta, og at jeg ikke skal bekymre meg for pengene jeg en gang må tilbakebetale. Likevel gnager tanken så fælt på meg at jeg blir motløs og deprimert. Det høres kanskje rart ut, men ja - studielånet har gitt meg en skikkelig depresjon.

Hva slags tanker har dere om studielånet? Om å være student, å henge etter på regninger, leve på lånte penger og kanskje henge etter noen studiepoeng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vurdert deltidjobb?

tenkte ikke videre over det når jeg var student.. det er bare sånn det er.. klarte alltid å betale regningene mine ved å ha god oversikt over økonomien min og leve et stramt budsjett ved å prioritere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke så tungt på dette med studielån, nei. En lever jo faktisk kun på 60 % lånte penger, da 40 % av studielånet blir omgjort til lån,det er faktisk gratis penger det! Dessuten vil jeg tjene såpass godt når jeg ferdig med fem års studier at det blir ikke noe problem å betale det tilbake. Studielånet er også det eneste lånet som slettes når man dør, det går altså ikke i arv til eventuelle barn man får. Sånn sett synes jeg det er verre med boliglån o.l., er det ikke betalt ned når du dør går det over til barna.dine. I tillegg, om du mister jobben og ikke klarer å betjene lånet kan du bli tvunget til å selge bil og bolig. Er det ikke verre å kjøpe hus for lånte penger, du kan jo bli husløs? Lånekassen tar ikke tilbake utdannelsen om du ikke betaler lånet, de stopper faktisk innkreving om du blir arbeidsledig :) Skjønner ikke hva ts er så redd for, studielån er awesome!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mente selvfølgelig omgjort til stipend ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres kanskje rart ut, men ja - studielånet har gitt meg en skikkelig depresjon.

At man kan få depresjon av studielån er tull og tøys! Her er det åpenbart egne negative holdninger du må jobbe med. Selvfølgelig hadde det vært fint å ikke ha noe gjeld, men det er nesten ikke mulig i dagens samfunn. Hva når du må ta opp lån til bolig? Vil ikke det være minst like frustrerende?

Du må bare innse at det er slik det er, eventuelt få profesjonell hjelp til å akseptere virkeligheten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får gå over til AAP p.g.a. depresjon da du er ferdig å studere.

Det var utrolig mange sytetråder på forbruker og økonomiforumet nå :forvirret:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Det er verdens billigste lån, og det blir ikke allverdens av det. Når du er ferdig med studiene og kommet i en jobb med gjennomsnittlig eller mer i lønn, hvor mye kommer du til å bruke på bil? 250-400k eller noe sånt kanskje? Kjøper du i tillegg helt ny bil har du kanskje hatt verditap som tilsvarer hele studielånet ditt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overhode ikke dårlig samvittighet for studielånet mitt, det er det som gjør at jeg kan få meg den utdanningen og senere den jobben jeg vil ha.

Jeg tar bachelor og master i Usa og har ikke lov til å jobbe så kan derfor ikke ha en deltidsjobb ved siden av studier, men for å være ærlig så er det en lettelse slik at jeg kan konsenterere meg fullt om skolen, hvilket igjen resulterer i at jeg nå med tre år bak meg fortsatt kun har Aer.

Jeg tror en annen grunn til at jeg ikke har dårlig samvittighet for studielånet er fordi det faktisk går til nettopp studier, ikke fest, fyll og shopping som andre jeg kjenner har brukt det til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et hart studie hvor jeg i perioder på opp til tre måneder om gangen jobbet med studiene i 70 timer i uken. Da var det liten tid til å jobbe, selv om jeg klarte å få inn noen timer likevel som støttekontakt.

Jeg hadde selvsagt ikke dårlig sanvittighet eller følte det dårlg fordi jeg levde på lånte penger. Jeg hadde lån fordi jeg tok det jeg mener er en viktig utdannelse for samfunnet. Hvorfor skal jeg ha dårlig sanvittighet eller bli lei for det?

Senere i livet fortsetter vi å leve på lån. Jeg sier at jeg har kjøpt et hus, men for øyeblikket eier jeg ca 1% av huset og banken eier resten. Jeg lever bostaveligtalt i lånte penger. Studielånet er et lite fast beløp som jeg betaler hver måned, det går på autotrekk og jeg tenker svært lite på lånet. Det var en investering som gjorde at jeg kunne ha den flotte jobben jeg har i dag, og en investering som i dag gjør at jeg kan bo slik jeg bor i dag.

Livet vil fortsette å være avhengig av lånte penger, og lånet vil vokse. Først huslån, så billån etc. Av og til lånte penger til en ferie, eller til oppussing også... i mange år vil vi leve slik, og vi gjør det alle sammen.

Skrevet

Jepp, det er vanlig (og økonomisk!) å være mer eller mindre belånt. Ikke tenk på at dette er penger du "skylder" noen, prøv heller å se på det i et langsiktig perspektiv. Studielånet er et svært gunstig lån der du blant annet kan søke om rentefritak om du er i en vanskelig økonomisk situasjon og ikke kan betale. Ikke bekymre deg for det lånet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...