Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker så INDERLIG å jobbe med barn. Jeg har søkt på utallige barnehagejobber, men får aldri svar. Jeg aner ikke hva jeg gjør feil, og begynner snart å gi opp. Jeg har sett meg ganske blind på søknaden min, og når jeg viser den til andre sier de at de synes den ser bra ut (med andre ord; lite hjelp). Jeg har ikke barnehageerfaring fra før, men alle må jo begynne et sted?

Søknaden min ser slik ut:

Jeg er en jente på ** år, som søker jobb som barnehageassistent hos dere. For tiden jobber jeg hos ******. Grunnen til at jeg søker jobb hos dere er fordi jeg ønsker å arbeide tett med barn og være med på deres utvikling. Jeg vil være med på å videreføre sunne verdier og gi barn en god oppvekst med voksne som gode forbilder. Jeg har tre lillebrødre, hvor to av dem er ** og ** år. Og jeg har stor glede av å passe dem, og ta del i deres hverdag.

Jeg ser på meg selv som et lekent, energisk og ansvarsfullt menneske. Jeg er glad i å være ute, og nyte årstidene. Jeg har tidligere spilt håndball på høyt nivå. Full fart og mye aktivitet er derfor noe jeg er godt vant med. Ellers interesserer jeg meg mye for sang, og produserer musikk på fritiden.

Tidligere har jeg vært megler ved min ungdomsskole hvor jeg var med på å løse konflikter blant de yngste barna. Jeg føler jeg lærte mye om det å være en god problemløser og samarbeidspartner.

For øvrig er jeg punktlig og holder avtaler, noe som er svært viktig for meg.

Håper på positivt svar fra dere!

Med vennlig hilsen

Alt av råd og tips tas i mot med STOR takk.

Hilsen TS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

virker som du har skrevet en god søknad som jeg ser ihvertfall.. søker du på stillinger som er ute eller bare generelle? Mange barnehager foretrukker å ansette barne-og ungdomsarbeidere eller assistenter med erfaring, og noen har kanskje ikke ledige stillinger.

Du kan også registerer deg i diverse vikarbyrå. Det finnes byrå som spesialiserer seg på barnehager (ihvertfall i storbyene), da blir du sendt til lengre og kortere oppdrag. på denne måten vil du få litt mer erfaring som du kan ha på cvn din. Og hvis barnehagen er fornøyd med deg, kan du i noen tilfeller oppleve å bli tilbudt jobb...

Lykke til ! :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg tenker for det første at det ikke trenger å være søknaden din som hindrer deg fra å få jobb. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, og hvor stort tall "utallige" er for deg, men jeg gjetter på at du er relativt ung. Hvis du søker på utlyste stillinger, kan det være at de andre søkerne har hatt langt mer erfaring enn deg i alle tilfellene.

Skulle jeg endret på søknaden ville jeg gjort noe med dette avsnittet:

Grunnen til at jeg søker jobb hos dere er fordi jeg ønsker å arbeide tett med barn og være med på deres utvikling. Jeg vil være med på å videreføre sunne verdier og gi barn en god oppvekst med voksne som gode forbilder. Jeg har tre lillebrødre, hvor to av dem er ** og ** år. Og jeg har stor glede av å passe dem, og ta del i deres hverdag.

Det blir litt "for intenst" for meg. Prøv å skrive det samme, men i litt mer dempede ordelag. F.eks

"Jeg søker den utlyste stillingen fordi jeg trives sammen med barn og ønsker arbeide i en barnehage. Jeg har gjennom flere år vært barnevakt for mine yngre brødre, som nå er xx og yy år gamle. Den erfaringen jeg har tilegnet meg har gitt meg ønsker og ambisjoner om å fortsette å jobbe med barn, og ta del i barns hverdag, også i fremtiden."

Mye av det du skriver med tekst i søknaden hører også hjemme i en CV, så jeg håper du har laget CV som legges ved søknaden også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker for det første at det ikke trenger å være søknaden din som hindrer deg fra å få jobb. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, og hvor stort tall "utallige" er for deg, men jeg gjetter på at du er relativt ung. Hvis du søker på utlyste stillinger, kan det være at de andre søkerne har hatt langt mer erfaring enn deg i alle tilfellene.

Skulle jeg endret på søknaden ville jeg gjort noe med dette avsnittet:

Det blir litt "for intenst" for meg. Prøv å skrive det samme, men i litt mer dempede ordelag. F.eks

"Jeg søker den utlyste stillingen fordi jeg trives sammen med barn og ønsker arbeide i en barnehage. Jeg har gjennom flere år vært barnevakt for mine yngre brødre, som nå er xx og yy år gamle. Den erfaringen jeg har tilegnet meg har gitt meg ønsker og ambisjoner om å fortsette å jobbe med barn, og ta del i barns hverdag, også i fremtiden."

Mye av det du skriver med tekst i søknaden hører også hjemme i en CV, så jeg håper du har laget CV som legges ved søknaden også.

Jeg har lagt ved en CV, hvor jeg også har et lite bilde av meg selv. Jeg er forøvrig i midten av tjueårene. Med utallige, så mener jeg 50-60 søknader, hvor jeg kun har blitt tatt inn til 3-4 intervjuer.

Men tusen takk for rådet ditt! Jeg skal prøve å skrive litt om på avnsittet du viste til :)

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

virker som du har skrevet en god søknad som jeg ser ihvertfall.. søker du på stillinger som er ute eller bare generelle? Mange barnehager foretrukker å ansette barne-og ungdomsarbeidere eller assistenter med erfaring, og noen har kanskje ikke ledige stillinger.

Du kan også registerer deg i diverse vikarbyrå. Det finnes byrå som spesialiserer seg på barnehager (ihvertfall i storbyene), da blir du sendt til lengre og kortere oppdrag. på denne måten vil du få litt mer erfaring som du kan ha på cvn din. Og hvis barnehagen er fornøyd med deg, kan du i noen tilfeller oppleve å bli tilbudt jobb...

Lykke til ! :)

Jeg søker på utlyste stillinger som barnehageassistent (altså ikke barne -og undomsarbeider), men jeg har også gått rundt og levert et par søknader personlig til barnehager som ikke har utlyst noen ledige stillinger.

Men takk for tipset ang. vikarbyrå :)

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Tar gjerne i mot flere tips!

Hilsen TS

Skrevet

Jeg søkte på mange utlyste stillinger uten å få napp. Jeg har fått inntrykk av at det er normalt, og at barnehagene gjerne ansetter personer de allerede er kjent med. Som ufaglært stiller man gjerne bakerst i køen.

Løsningen for meg var at jeg ble kjent med en som jobbet som ringevikar i en stor barnehage. Der ordnet hun intervju til meg, og jeg ble ansatt som ringevikar. Etter noen uker ble jeg tilbudt et 60% vikariat. Siden jeg ble ansatt i høst har jeg blitt tilbudt vakter tilsvarende en full stilling (det er som sagt en veldig stor barnehage). Kanskje det er det du og burde prøve om du har muligheten?

Skrevet

Trikset er å melde deg som vikar i forskjellige barnehager. På den måten får de bli kjent med dem og da er det stor sjanse for at du blir ansatt eller får langtidsvikariat. Men det kommer jo an på deg selv om. Jeg har vært borti en del forskjellig i mine år i barnehage.

Skrevet

Jeg sendte epost med orlyden "Jeg stiller meg til disposisjon som tilkallingsvikar..." torsdag kveld. Fredag morgen ble jeg vekt av telefonen der en barnehage lurte på om jeg kunne komme en tur samme dag. Mandagen etter ble jeg kontakta av barnehage nr 2. Var noen dager på begge plasser, fikk raskt et 40% vikariat i den ene, og har nå vert de resterende 60% i den andre i lang tid (fortsatt som "tilkalling")

Tror det kan være lurt å starte som tilkallingsvikar, få litt erfaring, for så å kanskje få noe fast der du har vert vikar. Du stiller og da sterkere i en søknad til andre barnehager om du har attester og referanser å vise til fra en barnehage.

Å jobbe i barnehage er kjempegøy, men kan og være slitsomt. Bare vær forberedt på hyling så du tror trommehinnene skal fyke ut av ørene, bytting av bæsjebleier, tørking av snørrete neser, du risikerer å bli påspydd, påblødd, og få klærne full av prim :fnise: (jeg snakker av erfaring) Skriver altså ikke dette for å skremme deg bort fra barnehage, Oppkast og blod hører med til sjeldenhetene heldigvis. Og det er ikke så mye bleiebytter om du ikke jobber på småbarn (0-3 år)

Masse lykke til i jobbsøkinga!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg startet med å være ringevikar, fikk så fast- så tilbud om ped leder stilling.

Hvis du utmerker deg og er dyktig så beholder de deg, start gjerne som ringevikar- også via bemanningsbyråer har du denne muligheten.

Synes det er en fin søknad du har MEN du har ingen relevante fagutrykk og kan merke at du er ung- uten særlig erfaring fra barnehage. Fullt forståelig da du selvsagt må starte ett sted for å få det;)

Lykke til:)

Skrevet

Å jobbe i barnehage er kjempegøy, men kan og være slitsomt. Bare vær forberedt på hyling så du tror trommehinnene skal fyke ut av ørene, bytting av bæsjebleier, tørking av snørrete neser, du risikerer å bli påspydd, påblødd, og få klærne full av prim :fnise: (jeg snakker av erfaring) Skriver altså ikke dette for å skremme deg bort fra barnehage, Oppkast og blod hører med til sjeldenhetene heldigvis. Og det er ikke så mye bleiebytter om du ikke jobber på småbarn (0-3 år)

Haha. Det hørtes rimelig dramatisk ut :gjeiper: Må ikke skremme henne helt :gjeiper: . Er også herlige små barn som kryper opp i fanget ditt og forteller deg at du er finest i verden og gjerne forteller at de elsker deg. (barn er herlige).

Men du har sant, det er barn som spyr, blør, skriker, bæsjer og alt det der. Men det er veldig så verdt det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg startet med å være ringevikar, fikk så fast- så tilbud om ped leder stilling.

Hvis du utmerker deg og er dyktig så beholder de deg, start gjerne som ringevikar- også via bemanningsbyråer har du denne muligheten.

Synes det er en fin søknad du har MEN du har ingen relevante fagutrykk og kan merke at du er ung- uten særlig erfaring fra barnehage. Fullt forståelig da du selvsagt må starte ett sted for å få det;)

Lykke til:)

Jeg har prøvd å holde søknaden kort og ikke legge ut om at man må vise vilje til å oppholde seg der barna er, hjelpe barna til å løse konflikter på egenhånd eller at man aldri skal diskutere et barn mens h*n hører på. Synes du jeg skal ta dette med, for å vise at jeg er klar over dette?

Takk for innspill!

Hilsen TS

Skrevet

Jeg har prøvd å holde søknaden kort og ikke legge ut om at man må vise vilje til å oppholde seg der barna er, hjelpe barna til å løse konflikter på egenhånd eller at man aldri skal diskutere et barn mens h*n hører på. Synes du jeg skal ta dette med, for å vise at jeg er klar over dette?

Takk for innspill!

Hilsen TS

Gjør søknaden så kort som mulig. Som styrer leser man mange søknader og man blir lei av å lese stiler. Så bare lag en enkel søknad.

AnonymBruker
Skrevet

Masse lykke til i jobbsøkinga!

Ingenting skremmer meg :P jeg er klar over alt dette, og har vært gjennom disse tingene opptil flere ganger med mine småbrødre. Riktignok er det nok litt annerledes når man har x-antall barn å holde styr på, men jeg skal nok greie meg :)

Takk for rådene og "heads-up'en" :P

Hilsen TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvis dette er noe du virkelig vi, hvorfor utdanner du deg ikke til førskolelærer?

Forøvrig syns jeg søknaden din ser litt platt ut. Hvis du er i midten av 20-årene, hva har du gjort tidligere? Hvorfor har du evt ingen erfaring hvis dette er den store drømmen? Har du relevante kursing? Personlige egenskaper? Syns også det virker litt påtrengende at du forteller om din egen folosofi med barn når du ikke har noe efaring eller formell utdanning, så det ville jeg droppet. Og som andre sier her, du bør prøve å bli ringevikar først, så barnehagene kan se hvordan du fungerer.

Skrevet

Anbefaler forresten førskolelærerutdannelsen. Det var 3 fantastiske år!

Skrevet

hvis dette er noe du virkelig vi, hvorfor utdanner du deg ikke til førskolelærer?

Forøvrig syns jeg søknaden din ser litt platt ut. Hvis du er i midten av 20-årene, hva har du gjort tidligere? Hvorfor har du evt ingen erfaring hvis dette er den store drømmen? Har du relevante kursing? Personlige egenskaper? Syns også det virker litt påtrengende at du forteller om din egen folosofi med barn når du ikke har noe efaring eller formell utdanning, så det ville jeg droppet. Og som andre sier her, du bør prøve å bli ringevikar først, så barnehagene kan se hvordan du fungerer.

Du mangler bare dette tegnet bak her så ville det vært fullkomment. :kjefte:

Smil litt.. :)

Til TS. synes at søknaden din var fin jeg, og det er en fin beskrivelse av deg som person. Er enig i det mange sier her, å være en tilkallingsvikar kan være lurt. Lykke til videre. Håper du får jobb snart. :)

Kanskje du kan skrive at du ønsker å bli førskolelærer i framtida, men at du ønsker litt erfaring fra barnehagen først, før du setter deg på skolebenken? :)Det viser at du har satt deg noen mål i livet.. Og det er jo positivt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill!

Hilsen TS

Nei, jeg synes ikke du skal dette med i det hele tatt, det virker uprofft og igjen- det lyser manglende erfaring. Er også enig med deg som hadde ett konstruktivt strengt svar der opp, å jobbe i barnehage kan være ganske tøft og det er bedre du får vite det nå enn senere.

Har du noe relevant utdanning eller kurs? førsthjelp f,eks?

Skrevet

Haha. Det hørtes rimelig dramatisk ut :gjeiper: Må ikke skremme henne helt :gjeiper: . Er også herlige små barn som kryper opp i fanget ditt og forteller deg at du er finest i verden og gjerne forteller at de elsker deg. (barn er herlige).

Men du har sant, det er barn som spyr, blør, skriker, bæsjer og alt det der. Men det er veldig så verdt det!

Var på ingen måte ment som å skremme, bare litt info at en barnehage er ikke bare kos og lek, som kanskje mange tror. Men ja, det er utrolig herlig å føle seg verdsatt av ungene. De vil ha kos og blir kjempeglad for å se deg når du kommer på jobb :rodmer: Et lite eksempel fra den ene avdelinga jeg har vert vikar på, hadde ikke vert der på ca 3 uker, og kommer sånn midt i frokosttid. Ei av jentene så meg, snudde på hælen i gangen, løp inn til de andre mens hun ropte begeistra "No he ho fruBeist og kommet, NO HE HO FRUBEIST OG KOMMET!!!" Da er det trivelig å komme på jobb :rodmer:

Et annet stort pluss med å jobbe i barnehage er at man får tilbringe store deler av dagen ute. Jeg har i mange år tidligere jobba midt inne i et stort kjøpesenter, der jeg ikke har sett dagslys hele dagen. Det blir slitsomt i lengen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt med litt av hva du har av erfaring fra før og sett hvordan det kunne knyttes opp mot den nye stillingen. Har du f.eks jobbet i butikk tidligere og trives med å kunne yte service? Eller har du jobbet som hjelpepleier og trives med omsorg, men har lyst til å jobbe med barn i stedet? Har du studert noen fag innen pedagogikk eller psykologi? Det finnes alltids noe du har gjort tidligere i livet som kan knyttes opp mot den nye jobben.

Jeg ville sett på stillingsannonsen for meg og gått igjennom punkt for punkt. Hvor hvert punkt noterer du hvilket egenskaper du har og kan knyttes opp mot dette og med eksempel fra tidligere jobb eller skole. Vær kreativ og ikke vær beskjeden når det gjelder egen erfaring.

Står det f.eks at du skal være blid og omgjengelig, kan du si at du har jobbet i butikk og fikk meget gode tilbakemeldinger på at du var behjelpelig og serviceinnstillt.

Står det at du skal være kreativ og initiativsrik kan du fortelle om den gangen du arrangere dukketeater i småbrødrene dines bursdagsselskap.

Arbeidsgivere elsker konkrete eksempler, så i verste fall kan du også finne på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...