Gå til innhold

Hjem fra far- i et ELENDIG humør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min vakre lille prins, seks år, kom i ettermiddag hjem fra helgebesøk hos pappa. Som vanlig er han i et for JÆ*** humør!

Ingen ting er bra, han er bare sår og lei, og ikke minst sinna. Han klarer ikke svare på hva han er sinna for eller hvem han er sinna på, eller hvorfor han er lei seg.

Det eneste jeg vet er at han har det "veldig bra" hos pappa.

Det betyr null tannpuss, null skikkelig mat og være oppe så lenge han vil med alle de nye tingene han har tigget til seg i løpet av dagen.

Jeg har prøvd å ta det opp med far, at det kanskje hadde vært lurt med litt mer konstruktiv oppdragelse, men jeg kunne like gjerne snakka til veggen.

Noen som har erfaringer, råd, eller som opplever det samme?

Jeg ønsker ikke at ungen min skal være så trist og lei.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om det er noe råd..men jeg vet i hvertfall at sånn var jeg også. I et jævlig humør når jeg kom hjem til mamma fra pappa på søndag kveld. Jeg kunne hatt en så bra helg som helst og var virkelig glad for å skulle hjem igjen også, men så bare ble jeg sånn..PYTON med en gang jeg kom innenfor døren hjemme igjen..vet som sagt ikke hvorfor. Kan jo ha noe med at man synes det er sårt å være litt her og der, selv om man trives begge steder..

....eller nettopp fordi man trives begge steder

Skrevet

Dette er typisk. :x Merker skolen/ barnehagen noe til dette. Hvis de ser en endring i hans atferd etter at han har vært hos far, kan det være en ide at skolen bringes på banen. De kan kalle inn far og fortelle at de ser endring i atferd og om han har tanker om hvorfor det er slik. Tja....det var et lite råd...

Skrevet

Kan være at man har hatt det topp og er lei for at det er over. Jeg var alltid slik etter å ha vært på hyttetur med venner osv når jeg var liten. Litt vanskelig å omstille seg, kanskje?

Gjest sexysadie
Skrevet

Nei, d har da skjedd noe fælt hos han pappa; tror du ikke det? :blunke:

Skrevet

Jeg tror IKKE at det skjer noe fælt hos pappa annet enn at Karius og Baktus av alle varianter får fritt spillerom.....

Ikke er det forbudt å servere vaniljesaus til lunch og potetgull til frokost heller, selv om det kanskje ikke akkurat anbefales.....

Tenker kanskje at han blir sur fordi at her hjemme har vi fasta regler, men hos pappa er det bare fest......

Skrevet

Tassen min på 4, er også litt annerledes når han kommer hjem fra faren.

Der er det også potetgull til alle døgnets tider (stakkaren må jo få noe å spise når han ikke liker middagen de serverer... :roll: ) og ikke så veldig mye struktur at det gjør noe.

Så når han kommer hjem til mamma igjen og ikke får potetgull i stedet for middag, blir det jo av og til litt sure miner.

Men heldigvis går det raskt over, og her hjemme vet vi jo hva han liker til middag også. :lol:

Ellers er det jo snakk om store avstander i vår situasjon, så han er stort sett bare glad for å se mammaen sin igjen når han har vært bort i en uke eller 14 dager. :P

Men det enkleste hadde jo vært om barna selv kunne sette ord på hvorfor de er i dårlig humør... :-?

Skrevet

De barna jeg kjenner med to hjem har alle, mer eller mindre, en tendens til å ta det ut på spesielt mammaen når de kommer hjem. Det kan være at de reagerer på at hele settingen, ikke at det er alvorlig, men at de han eller hun er mest glad, bor fra hverandre? Ett av barna er ikke så flink til å si fra til pappaen sin om det som plager henne, og da blir det mamma som får det på søndag kveld. Kankje egentlig et sunnhetstegn - noe er ikke helt i vater, og derfor tar hun det ut?

Skrevet

Jeg var sånn da jeg var lita. Uansett hvor jeg hadde vært, om det var hos besteforeldre, korpstur eller skoletur var jeg pottesur når jeg kom hjem. Hvorfor? Aner ikke - det var ikke for at jeg ikke hadde hatt det bra ihvertfall.

Skrevet

Lillemannen på to blir også veldig yttafor når han kommer hjem fra pappahelg. Men jeg vet han har det bra der, med samme regler som her. Så her er det vel bare snakk om at det er litt stress med det å skulle være her og der og forholde seg til alt..

Skrevet

Mange fedre som faller i den fella der. Dårlig samvittighet gjør at de skal ta igjen den tapte tida med "fest og moro", godteri og anarki. De gjør ungene en bjørnetjeneste, ettersom grensesetting gir en følelse av trygghet og "ansvarsfraskrivelse",- noe barn og ungdom har behov for! Jeg syns jeg har lest at du har et godt forhold til stemora(?), hva med å ta en prat med henne? Jenter er ofte flinkere til å være konsekvente og ta hensyn til tenner og leggetider etc. Hun har heller ikke de samme "skylappene" som pappan har.

Når det er sagt forestiller jeg meg at det uansett må være en vanskelig omstilling å flytte mellom hjemmene på den måten. Særlig hvis hverdagen hos pappa er så annerledes. Guttungen vil også bli situasjonen mer og mer bevisst etterhvert som han blir eldre. Det vil alltid være et savn å ha begge foreldrene hos seg SAMTIDIG, selv om han kanskje ikke husker samlivet deres.

Hva med å ta en middag sammen, dere tre, og snakke litt om løst og fast? Kanskje trenger han å se at det er OK å snakke om hvordan han har det hos pappa? Unger er ofte veldig lojale mot foreldrene sine, og ønsker å "beskytte" dere begge...

Skrevet

Aller barn er litt vrange når de kommer hjem fra fedre,også hvis de er en helg hos en tante.De har kost seg-vert lenge oppe-tidligt oppe om morningen osv.

La nå barna også få vere litt trøtte og sure,det er jo ofte vi voksne også men har lært å ikke la det gå ut over alt og alle.

Barn lærer fort forskjellen på regler hos mor og far.

Betyr det så mye hva barnet spiser annenhver helg hos pappa?

Synes det er viktigere at de koser seg og har det bra hos pappen enn om de spiser potetkull klokka 12 en formiddag.

:D

Skrevet

Synes det er viktigere at de koser seg og har det bra hos pappen enn om de spiser potetkull klokka 12 en formiddag.

Selvfølgelig, men ofte tar det helt overhånd,. Ungene trenger en PAPPA, ikke en uansvarlig "onkel" som de reiser på ferie til annenhver helg!

Skrevet

Selvfølgelig, men ofte tar det helt overhånd,. Ungene trenger en PAPPA, ikke en uansvarlig "onkel" som de reiser på ferie til annenhver helg!

Enig.

Han er da tross alt en forelder han også....

Jeg har et veldig godt forhold til stemoren, men hun har ikke lyst til å gå inn og overstyre far, han er nemlig litt av en særing og det skal ikke mye til før han føler seg tråkket på tærne.

Hun gjør en kjempejobb, jeg tør ikke å tenke på hvordan ting hadde vært hvis hun ikke hadde vært der........ *skjelver ved tanken*

Men jeg skjønner jo at det er flere som har det sånn, og oftest er han i godt humør dagen etterpå. En får bare gjøre det beste ut av det tror jeg....

Skrevet

Vi har også hatt det sånn - men mest andre veien!

Samboeren har ei jente på tre år og en periode slet mora forferdelig med at jenta var sint og umulig når hun kom hjem fra oss. Ikke så hyggelig akkurat når jeg vet at hun hadde hatt det fint og bra.

I vårt tilfelle er det også ulike grenser hos mor og hos oss - vi er strengere og har mye klarere grenser enn det er hjemme så det kan jo være en reaksjon på det.

Jeg har også et barn som har vært frem og tilbake til far og meg - her var det igjen jeg som hadde strengest grenser, men hun var stort sett bare litt "utofor" når hun kom hjem derfra og det ordna seg på en dag.

Jeg tror at unger har en reaksjon på bytte av omgivelser som kan gjøre seg utlag i sinne, trass e.l. og at dette rett og slett er en måte å bearbeide miljøskiftet på...

Suzy :wink:

Skrevet
Aller barn er litt vrange når de kommer hjem fra fedre,også hvis de er en helg hos en tante.De har kost seg-vert lenge oppe-tidligt oppe om morningen osv.

La nå barna også få vere litt trøtte og sure,det er jo ofte vi voksne også men har lært å ikke la det gå ut over alt og alle.

:D

eh....

Her er en god grunn til å være hos far mer enn en helg annen hver uke da.... Er barnet mer hos far, får han også ta del i hverdagene, ting blir mer avslappet og man får et bedre og mer naturlig forhold.

er det rart om man vil ha det kjemekos hele tiden når man ser barnet så sjeldent, og barnet er så lite integrert i far sine regler og hverdag?

Hva er man redd for? Jo at barnet man ser to dager hver 14 dag skal si at det ikke vil være hos pappa for det er det kjedelig.... Er det RART?...

Er glad jeg ser min sønn betraktelig mer jeg! Da vil vi bli en helt annen og mer helhetlig del av hverandres liv. Noe som er en selvfølge når vi tross alt er far og sønn.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Mine barn er som oftes gretne etter at de har vært med på et eller annet gøy. Det være seg liggesbesøk, teaterbesøk osv.

Hvordan er han når han kommer fra dere til faren da ?

Skrevet
Her er en god grunn til å være hos far mer enn en helg annen hver uke da.... Er barnet mer hos far' date=' får han også ta del i hverdagene, ting blir mer avslappet og man får et bedre og mer naturlig forhold. er det rart om man vil ha det kjemekos hele tiden når man ser barnet så sjeldent, og barnet er så lite integrert i far sine regler og hverdag? Hva er man redd for? Jo at barnet man ser to dager hver 14 dag skal si at det ikke vil være hos pappa for det er det kjedelig.... Er det RART?... [/quote']

Nei, det er ikke rart, ikke i det hele tatt.

Det sier seg selv at det må være forskjell her. En far har rett på å skjemme bort barnet litt når de treffes så sjelden. Det skal være en kosestund for begge der man lar det gå "litt over stokk og stein". De har begge behov for å gjøre noe "annerledes" både barn og far i forhold til hverdagen.

Hadde flere kvinner kun vært helgemammaer så hadde de gjort det samme.

Vær glade for at barna deres har hatt en flott helg sammen med pappaen sin og innse at det aldri vil komme til å være det samme hos pappa som hjemme hos dere i hverdagen.

Skrevet

Skulle gjerne delt mer på ungen jeg, men faren vil ikke, og dessuten var det ikke det det dreide seg om.......

Gjest Anonymous
Skrevet
Skulle gjerne delt mer på ungen jeg' date=' men faren vil ikke, og dessuten var det ikke det det dreide seg om.......[/quote']

Hva dreier det seg om da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...