Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endel i min familie er Jehovas vitner. Nå har en av dem trukket seg, han er homofil og har blitt samboer med en annen mann. Han ga selv beskjed til menigheten om at han trakk seg. Hvordan stiller det seg nå, med hensyn til å kunne være sammen med dette paret når vi har familiesammenkomster? Jeg har prøvd å spørre de i familien som er Jehovas vitner, men det er umulig å få noe klart svar. Det virker som om de bare prøver å vri seg unna. Setter pris på om noen kan gi et ordentlig svar, ikke bare gåtesnakk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å gi et entydig svar.

Ifølge veiledningen hos vitnene skal han ikke tas med på familiesammenkomster eller annet sosialt samvær, men dette er noe mange vitner synder mot. Alt ettersom hvordan meningheten er, går det bra for vitnene å være sosial med ham, men som regel betyr det problemer, spesielt hvis vitnet har "privilegier".

Jeg vil tro enkelte av slektningene mener det er ok å være sammen med ham, mens de fleste ikke synes det er særlig ok. Husk også at vitnene er særdeles homofobe, noe som nok påvirker situasjon. ("tyver, svindlere, homoer, pedofile, mordere", dette er særlig syndige mennesker, og blir nevnt sammen i en setning, altså ingen gradering)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro enkelte av slektningene mener det er ok å være sammen med ham, mens de fleste ikke synes det er særlig ok. Husk også at vitnene er særdeles homofobe, noe som nok påvirker situasjon. ("tyver, svindlere, homoer, pedofile, mordere", dette er særlig syndige mennesker, og blir nevnt sammen i en setning, altså ingen gradering)

hehe :Hehe:

AnonymBruker
Skrevet

Var han døpt? I så fall er det at han har trukket seg det samme som at han er utstøtt og en utstøtt skal man ikke ha sosial omgang med.

Men for mange er nok homofobien et større hinder enn at han er utstøtt som Gentle sier.

hilsen

Ex-Jw

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Jehovas vitne og jeg er ikke homofob.

Det er en forskjell på å ikke være enig i en livsstil og å ha noe imot noen som menneske.

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke det. Men det er noe du lurer hodet ditt med, fordi du setter din intoksikerte lykke-tilstand høyere (pun intended) enn et sannferdig forhold til hvordan mennesker fungerer.

Alle ønsker å være akseptert, bli godtatt. Jo mindre du aksepterer ved en person, jo mindre vel vil denne personen føle seg i ditt nærvær. Det er jo et ganske stort paradoks at en person kan føle seg mer hjemme med andre mennesker enn sine egne foreldre. En syk konsekvens av religion.

Hadde vært gøy å titte under topplokket ditt hr/fr. anonym, for å se hvordan du forsøker unnskylde denne diskrepansen som oppstår mellom det å skulle være etisk, og det å volde andre mennesker emosjonell smerte. Jeg ser du forsøker løse dette ved å skyve homofili over på et enkeltindivids valg, men vanlige, rasjonelle mennesker skjønner selvfølgelig at når jeg får stå av å se på vakre damebein i nylon, høye hæler, perfekt rumpe, slanke hender, fyldige lepper, så er ikke det noe jeg valgte akkurat der og da, men en konsekvens av hvordan hjernen er skrudd sammen.

Stakkars mennesker som blir født inn i religiøse familier, om de ikke tilfeldigvis havner innenfor forventningsmønsteret. Helt crazy at vi aksepterer onde og syke kulturer i samfunnet vårt, i 2011.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er Jehovas vitne og jeg er ikke homofob.

Det er en forskjell på å ikke være enig i en livsstil og å ha noe imot noen som menneske.

Feil. Å være homofil er ikke en livsstil. Det er en del av deg som menneske. Du er født sånn, det er din seksualitet og identitet. På akkurat samme måte som du er heterofil. Ingen forskjell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Å være homofil er ikke en livsstil. Det er en del av deg som menneske. Du er født sånn, det er din seksualitet og identitet. På akkurat samme måte som du er heterofil. Ingen forskjell.

å være praktiserende homse er en livs-stil!!!!

Skrevet

Pisspreik. Hva faen skal de ellers praktisere? De har jo ikke noe valg! Blir det samme som at du enten må pule menn eller bli munk!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pisspreik. Hva faen skal de ellers praktisere? De har jo ikke noe valg! Blir det samme som at du enten må pule menn eller bli munk!

ja. :Hehe:

Skrevet

Den er blitt fortalt så mange ganger at det er en sannhet for vitnene, ja. Og at de velger det selv, noe man kan være enig i, hvis man setter avholdenhet som mål.

Skrevet

Den er blitt fortalt så mange ganger at det er en sannhet for vitnene, ja. Og at de velger det selv, noe man kan være enig i, hvis man setter avholdenhet som mål.

Alle tilbøyeligheter uansett om de er relatert til seksualitet eller ikke er gjenstand for dette. Skal man se på hvordan Paulus definerer dette så er det like "ille" at personen er samboer (ikke gift).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et spm til dere jehovas vitnere: Hvorfor ligger dere de teite brosjyrene deres i postkassen min som er merket "INGEN REKLAME" gang på gang? Flere venner av meg som også har irritert seg over dette.

Gjest Ludovie
Skrevet

Alle tilbøyeligheter uansett om de er relatert til seksualitet eller ikke er gjenstand for dette. Skal man se på hvordan Paulus definerer dette så er det like "ille" at personen er samboer (ikke gift).

Det er det sikkert. Og, hvis man skal være konsekvent, så er det bra at disse er sidestilt (når man først er så rigid at man er opphengt i sånt).

I praksis er det imidlertid vesensforskjellig: Det at homofile ikke kan ha kjærlighetsforhold på samme måte som det heterofile kan, er helt hjerteskjærende, synes jeg. For det å leve ut sin kjærlighet er jo en stor del av livet, og noe som påvirker lykke, trivsel, tilfredshet, og følelsen av fullendthet som person. Det å være samboer fremfor å være gift, blir derimot noe helt annet. Det er et personlig valg som ikke har noen innvirkning på dagliglivet. Man kan ha like mye gjensidig kjærlighet, omtanke, kjærtegn og sex som samboere som man kan ha som gifte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også et spm til dere jehovas vitnere: Hvorfor ligger dere de teite brosjyrene deres i postkassen min som er merket "INGEN REKLAME" gang på gang? Flere venner av meg som også har irritert seg over dette.

Fordi dette er ingen reklame.

Skrevet

Fordi dette er ingen reklame.

Hehe, joda, selvsagt er det reklame!

Hva skulle det ellers være?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, jeg vet i hvert fall at jeg ikke har noe imot homofile mennesker.

Og ja, jeg er Jehovas Vitne.

Skrevet

Nåja, jeg vet i hvert fall at jeg ikke har noe imot homofile mennesker.

Og ja, jeg er Jehovas Vitne.

Nei, dette er det mange JV som sier. Men at de har rumpesex og bor sammen, det er liksom ikke greit. Og det er jo gjerne sånne ting åpne homofile menn gjerne gjør. Synes du det er ok? DA hadde du vært et Jehovas Vitne som skilte seg ut...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er det mange JV som sier. Men at de har rumpesex og bor sammen, det er liksom ikke greit. Og det er jo gjerne sånne ting åpne homofile menn gjerne gjør. Synes du det er ok? DA hadde du vært et Jehovas Vitne som skilte seg ut...

:eeeh: menn som har sex med menn!!!!

Skrevet

:eeeh: menn som har sex med menn!!!!

Takk til deg, vi sender en single i posten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...