AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Hørte om en uformell bryllupsfest hvor gjestene ble bedt om å ta med en matrett istedetfor gave, og i tillegg hadde de med egen alkohol. Matretten fikk de beskjed om på forhånd hva skulle være, mens alkoholen bestemte de selvsagt selv. "Begrunnelsen" var at de da kunne invitere langt flere enn om de hadde stått for alt selv. Denne festen var visstnok en suksess, men jeg lurer på hva folk generelt synes om å bli invitert til en slik type fest? Kunne tenkt meg å gjøre det selv(vielse i utlandet og uformell fest hjemme) - men er litt redd for at endel kanksje synes det er gjerrig e.l. Alternativet blir jo evt å droppe fest hjemme da vi ikke har økonomi til begge deler.
monica86 Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Hørte om en uformell bryllupsfest hvor gjestene ble bedt om å ta med en matrett istedetfor gave, og i tillegg hadde de med egen alkohol. Matretten fikk de beskjed om på forhånd hva skulle være, mens alkoholen bestemte de selvsagt selv. "Begrunnelsen" var at de da kunne invitere langt flere enn om de hadde stått for alt selv. Denne festen var visstnok en suksess, men jeg lurer på hva folk generelt synes om å bli invitert til en slik type fest? Kunne tenkt meg å gjøre det selv(vielse i utlandet og uformell fest hjemme) - men er litt redd for at endel kanksje synes det er gjerrig e.l. Alternativet blir jo evt å droppe fest hjemme da vi ikke har økonomi til begge deler. Vi har värt på en slik fest da min svoger og svigerinne giftet seg. synest dette var kjempe greit og reagerte egentlig ikke så mye på at de gjorde det sånn.
Nika_83 Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Jeg har vært på flere slike selskaper og elsker dem Blir en uformell og koselig stemning. Jeg liker å lage mat/bake, så jeg har inga problemer med å være med på et slikt spleiselag. Er det dette som gjør at dere kan ha råd til en fest med venner og familie hjemme, så peis på! Dere vil nok bli overrasket over hvor mange som faktisk synes dette er koselig og en fin måte å lage en fest på. De har jo tross alt lyst til å feire dere
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Jeg er vant til denne typen fest og vet at det er flere i min bekjentskapskrets som har feiret bryllup på samme måte.
chikako Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Det er visst vanlig å gjøre det sånn i Skottland; penny wedding heter det. Det appelerer veldig til meg, som sitter med et inntrykk av at bryllupsarrangeringen har gått helt over styr når jeg leser her inne på forumet :gjeiper: Gifter jeg meg en gang, gjør vi det nok sånn!
Sunchild Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Synes det høres flott ut, og har vært på noen slike fester selv (riktignok bare fest-fest og ikke bryllup). Krever imidlertid at man klarer å koordinere det skikkelig samtidig som man gir gjestene en viss frihet. I ett av tilfellene jeg og min kjære skulle på en slik "spleisefest", klarte vertinnen å gi så mange motstridende beskjeder at alt bare ble tull... (Først fikk vi beskjed om å ta med 1 kake og 1 flaske vin, så kom det beskjed fra en venn om at vertinnen hadde sagt til HAM at VI skulle skaffe øl, vi snakket med vertinnen igjen og hun sa at nei, HAN skulle skaffe øl men nå skulle vi ta med 2 flasker vin isteden siden han måtte ta med så mye øl. Siden vi allerede var litt forvirret spurte vi for å sjekke om det fremdeles stemte at vi skulle lage en kake; nei det hadde hun da aldri sagt, hun hadde bedt oss om å ta med salat! Da festdagen endelig kom var vi 5 par som stilte med salat, men ingen hadde med kake... Øl og vin hadde vi også mengder av, men ingen hadde kjøpt brus - og det var 5 barn i selskapet. På toppen av det hele hadde vertinnen bedt om en så spesifik kjøttrett at de som skulle lage den aldri hadde prøvd den før, og den var ikke akkurat vellykket..)
chikako Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Synes det høres flott ut, og har vært på noen slike fester selv (riktignok bare fest-fest og ikke bryllup). Krever imidlertid at man klarer å koordinere det skikkelig samtidig som man gir gjestene en viss frihet. I ett av tilfellene jeg og min kjære skulle på en slik "spleisefest", klarte vertinnen å gi så mange motstridende beskjeder at alt bare ble tull... (Først fikk vi beskjed om å ta med 1 kake og 1 flaske vin, så kom det beskjed fra en venn om at vertinnen hadde sagt til HAM at VI skulle skaffe øl, vi snakket med vertinnen igjen og hun sa at nei, HAN skulle skaffe øl men nå skulle vi ta med 2 flasker vin isteden siden han måtte ta med så mye øl. Siden vi allerede var litt forvirret spurte vi for å sjekke om det fremdeles stemte at vi skulle lage en kake; nei det hadde hun da aldri sagt, hun hadde bedt oss om å ta med salat! Da festdagen endelig kom var vi 5 par som stilte med salat, men ingen hadde med kake... Øl og vin hadde vi også mengder av, men ingen hadde kjøpt brus - og det var 5 barn i selskapet. På toppen av det hele hadde vertinnen bedt om en så spesifik kjøttrett at de som skulle lage den aldri hadde prøvd den før, og den var ikke akkurat vellykket..) Litt OT, men det minner meg om dette brevet hvor det inviteres til spleisemiddag
flickan Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Jeg er veldig for det i prinsippet. MEN det fordrer at gjestene bor i høvelig avstand til der festen skal være, sånn at man kan lage maten et sted. Må man fly eller bo på hotell e.l. er det ikke så lett å få laget noe særlig til festen. Jeg har et vennepar som ble inviteret i et sånt bryllup, langt utenfor allfarvei. Ideen var god, gjennomføringen heller dårlig. Siden alle bodde langt unna ble det til at alle tok med mat som ikke stilte strenge krav til oppbevaring tilberedning tilberedning, og håpet at noen av de "lokale" hadde mer "ordentlige" retter. Venneparet mitt måtte fly for å komme dit, og det reduserte mulighetene deres kraftig. De satset på å handle inn noe i en såkalt delikatesseforretning de visste lå i nærheten, men den var uheldigvis stengt denne aktuelle lørdagen. Det ble et dårlig koldtbord med lite ordentlige retter, men masse "tilbehør". Har sjelden hørt noen være mer negativ etter et bryllup, og det la en demper på festen fordi folk rett og slett var sultne. Så ja til prinsippet, men bare om det kan gjennomføres på en hensiktsmessig måte.
Pingting Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Jeg synes det høres kjempefint ut, jeg! Men som de andre sier så krever det vel en viss mengde gjennomføring. Det er jo heller ikke alle som er like flinke til å lage mat, så det kan være greit at de får ansvar for ting det er enkelt å lage eller ting som kan kjøpes ferdig. Man må vel nesten be hver gjest om en bestemt rett for at det skal gå opp? Merker jeg har litt sperrer der av en eller annen grunn... Rart?
momo Skrevet 4. april 2011 #12 Skrevet 4. april 2011 Vært på en sånn fest en gang, og det ble veldig vellykket. Noen fikk beskjed om kake/frukt, og resten om mat. Og det ble faktisk veldig variert og mye godt. Så må vel kanskje brudeparret stå for litt kjøtt, for å være sikre på att det blir noe av det, også alliere seg litt med de aller nærmeste.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2011 #13 Skrevet 4. april 2011 Selvsagt fordrer dette organisering. Jeg har vært i et bryllup selv av denne typen og fikk eksakt beskjed om hva som skulle medtas. Har vært på mange kurvfester der man tar med sin egen mat - også dette vellykket.
Anglofil Skrevet 4. april 2011 #14 Skrevet 4. april 2011 Jeg kunne aldri hatt det selv, men jeg hadde ikke reagert om noen av de jeg kjenner la opp til et slikt bryllup. Grunnen til at jeg ikke kunne gjort det slik er fordi jeg aldri kunne spurt mine gjester om å betale mat i et bryllup, det føles helt feil. Dessuten kan det ramme de som kanskje ikke har veldig god råd, hvis de da allerede må reise et stykke osv. En gave kan de tross alt "kamuflere" prisen på. Mvh Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2011 #15 Skrevet 4. april 2011 Jeg kunne aldri hatt det selv, men jeg hadde ikke reagert om noen av de jeg kjenner la opp til et slikt bryllup. Grunnen til at jeg ikke kunne gjort det slik er fordi jeg aldri kunne spurt mine gjester om å betale mat i et bryllup, det føles helt feil. Dessuten kan det ramme de som kanskje ikke har veldig god råd, hvis de da allerede må reise et stykke osv. En gave kan de tross alt "kamuflere" prisen på. Mvh Yvonne Dette kommer helt an på hva man forventer. Det bryllupet jeg var i var koldtbord og vi ble bedt om å ta med røykelaks. Vi hadde dårlig råd men dette var ikke noen utfordring for oss.
Anglofil Skrevet 4. april 2011 #16 Skrevet 4. april 2011 Dette kommer helt an på hva man forventer. Det bryllupet jeg var i var koldtbord og vi ble bedt om å ta med røykelaks. Vi hadde dårlig råd men dette var ikke noen utfordring for oss. Sant nok, men jeg har venner som ikke hadde hatt råd til det en gang, for vi har ikke muligheten til å feire det på stedet de bor (og ergo blir det reiseutgifter og diverse de dessverre må dekke). Jeg kan forstå at folk velger dette, hvis forutsetningene er til stede, men jeg føler vi ikke kan gjøre det på den måten. Mvh Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2011 #17 Skrevet 4. april 2011 Sant nok, men jeg har venner som ikke hadde hatt råd til det en gang, for vi har ikke muligheten til å feire det på stedet de bor (og ergo blir det reiseutgifter og diverse de dessverre må dekke). Jeg kan forstå at folk velger dette, hvis forutsetningene er til stede, men jeg føler vi ikke kan gjøre det på den måten. Mvh Yvonne Hvis man har tilreisende gjester gjør man det ikke på denne måten. Da er ikke forutsetningene tilstede.
Anglofil Skrevet 4. april 2011 #18 Skrevet 4. april 2011 Ikke for det, jeg har hørt om noen som gjorde det på denne måten, og forventet at gjestene skulle dekke alt selv, og til og med gi dem gave (eller: de la ut ønskeliste på bryllupssiden sin). Verste var at mange kom, til og med langveisfra, og brudeparet fikk både mat, gaver og diverse. Generøse gjester får man vel si, og frekt brudepar, slik jeg ser det, da de omtrent ikke bidro med noe. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #19 Skrevet 4. april 2011 TS her: Bare sånn for ordens skyld så er jo ikke denne ideen tenkt for et helt bryllup - men utelukkende en uformell fest, hvor gjestene bidrar med noe som koster maks 200 kr eller så. De som eventuelt reiser bor hos familie eller nære venner - så jeg tror nok de skal klare å lage en salat e.l. Vielsen vil uansett foregå i utlandet, og tenkte å bidra selv med noe alkohol(velkomstdrink, kaffe avec, all snacks/kaker e.l - kanksje litt nattmat eller noe, samt det som krever endel tilbereding) Dette blir ikke bryllup med taler/spise pent ved bordet i 5 timer osv.... Men kurvfest hørtes jo også veldig stilig ut eller avansert grillfest, alle tar med seg det de vil ha selv av kjøtt, brudepar står for tilbehør?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #20 Skrevet 4. april 2011 TS her: Bare sånn for ordens skyld så er jo ikke denne ideen tenkt for et helt bryllup - men utelukkende en uformell fest, hvor gjestene bidrar med noe som koster maks 200 kr eller så. De som eventuelt reiser bor hos familie eller nære venner - så jeg tror nok de skal klare å lage en salat e.l. Vielsen vil uansett foregå i utlandet, og tenkte å bidra selv med noe alkohol(velkomstdrink, kaffe avec, all snacks/kaker e.l - kanksje litt nattmat eller noe, samt det som krever endel tilbereding) Dette blir ikke bryllup med taler/spise pent ved bordet i 5 timer osv.... Men kurvfest hørtes jo også veldig stilig ut eller avansert grillfest, alle tar med seg det de vil ha selv av kjøtt, brudepar står for tilbehør? altså; de er ikke med på vielsen i utlandet......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå