AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Jeg stakk meg på sprøytespiss på jobb for en uke siden, og er så redd Det eneste som har blitt gjort er å ta 0-prøve av meg. Noen som har vært borti lignende situasjoner?
Tullepia Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Det kommer jo an på hvor du jobber. Faren for å bli smittet av noe alvorlig er mindre på et sykehjem enn på en avrusningsklinikk, for eksempel. Sannsynligvis er du ikke smittet av noe. Hvis du har fortalt dette til overordnede så har de nok tatt de prøvene som er relevante. Men snakk med denne personen på ny og vær HELT åpen om din frykt. De plikter å ta vare på sine ansatte i en slik situasjon. Ta en tur til legen om du føler du ikke blir tatt på alvor.
Dubbedingsen Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Jeg stakk meg på sprøytespiss på jobb for en uke siden, og er så redd Det eneste som har blitt gjort er å ta 0-prøve av meg. Noen som har vært borti lignende situasjoner? Vil tro du har rett på oppfølgende samtaler med lege oa. Du må ta opp din redsel med din nærmeste leder.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Har snakket med legen, og han sa det var så liten risiko at det var ikke noen grunn til bekymring. Jeg vil bare høre om andres erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Det kommer jo an på hvor du jobber. Faren for å bli smittet av noe alvorlig er mindre på et sykehjem enn på en avrusningsklinikk, for eksempel. Sannsynligvis er du ikke smittet av noe. Hvis du har fortalt dette til overordnede så har de nok tatt de prøvene som er relevante. Men snakk med denne personen på ny og vær HELT åpen om din frykt. De plikter å ta vare på sine ansatte i en slik situasjon. Ta en tur til legen om du føler du ikke blir tatt på alvor. Joda risikoen er mindre, men hva vet man om personer som er brukere av sykehjem, behandlingssentere, hjemmeboende eldre osv... Selv om de pr. idag er noe reduserte, vet man ikke hva de har drevet med tidligere, har de f.eks vært brukere av prostituerte, har de hatt et utsvevende sexliv uten å beskytte seg? De som idag er brukere av helsevesentet blir ikke automatisk testet for hepatitt eller hiv. Ts, du skal få tatt en blodprøve hos din fastlege. Selv om legen prøver å bagatelisere dette skal du stå på ditt da du er urolig for ev. smitte. Hva vet legen din om personen du ev frykter smitte fra?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Jeg har tatt blodprøve for å sjekke, og det er tatt blodprøve av pasienten som mest sannsynlig var "eier" av sprøyten. Pasienten er en gammel dame på over 80 år, som ikke har noen tegn til hiv eller hepatitt. Derfor er risikoen liten mener legen.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Ts, du skal få tatt en blodprøve hos din fastlege. Selv om legen prøver å bagatelisere dette skal du stå på ditt da du er urolig for ev. smitte. Hva vet legen din om personen du ev frykter smitte fra? Og nøyaktig hva er det du mener legen skal ta prøve av når det allerede er tatt nullprøve av ts og prøve av pasienten? TS, jeg har stukket med på sprøyte på jobb, og vet at det ikke er noe kjekt. Jeg jobber på sykehus og stakk meg på spissen til en narkoman som hadde både hepatitt c og b. Ble tatt null-prøver av meg og prøver av pasienten. Jeg fikk svar på mine prøver som viste at jeg ikke hadde smittestoff i kroppen (det visste jeg jo), og deretter ble det tatt nye prøver etter et halvt år for å se om jeg hadde blitt smittet. Jeg hadde ikke fått i meg smitte, og selvfølgelig veldig glad for det. Sjansen for å bli smittet av et stikk på kjent infisert pasient er ca 2% mener jeg å huske, så risikoen er heldigvis liten når uhellet er ute. Hurtigtest finnes for HIV dersom sjansen er stor, men det er den nok ikke for en 80 år gammel dame, så det syns jeg ikke du skal bekymre deg for. Jeg er enig med legen i at sjansen er liten, men er du bekymret så snakk med din nærmeste overordnede eller fastlegen din. Dog er det ingenting de kan gjøre med det medisinske, kun hjelpe deg med engstelsen. For å si det enkelt, det høres ut som det som skal gjøres er blitt gjort, det er faktisk ikke så mye mer å gjøre enn å vente 6 mnd på å ta nye prøver for å se da om du har fått i deg noe. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Takk for svar:) Fikk du vaksine og sånn immunitet-sprøyte etter uhellet?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Jeg fikk hepatitt B vaksine, men det var kun fordi vi visste at han jeg stakk meg på var smittet. Fikk ikke immunglobulin, det gis kun ved positiv antistoffblodprøve innen 48 timer.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Ok, jeg fikk ikke noe vaksine. Det gis kanskje bare når det er stor fare for smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå