AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Jeg er litt usikker i en sak vedrørende selging på Finn.no, og håper noen kan ta seg tid til å lese gjennom den og gi meg sin mening. Setter prs på alle svar! Jeg har solgt noen ting (brukte CDer, DVDer og diverse spillkonsoll-spill) på Finn. I slutten av februar blir jeg kontakt av en som ønsker å kjøpe av meg. Han forteller meg hva han skal ha, og vi blir enige om en OK pris. Han overfører pengene i nettbank, og når pengene er blitt registrert med avsender sender jeg pakken til addressen hans. Jeg må sende den med pakkesporing da annen frakt vil bli dyrere. Jeg sender han sporingsnummeret, og han svarer på denne mailen. Deretter hører jeg ingenting mer, og jeg regner med at han har fått pakken. En måned senere får jeg en mail av han som sier at han ikke har fått pakken, og han lurer på hvor den blir av. Når jeg da sporer opp nummeret står det at den er ankomt terminal der han bor. Dato det er oppført på er begynnelsen av mars. Jeg får inntrykk av at han ikke har brukt sporingsnummeret, og han sier at pakken er blitt returnert, og om jeg kan sende den på nytt igjen. Jeg har ikke fått pakken i retur, og vet ikke hvor den er. Jeg sier at jeg kan sende pakken på nytt igjen når jeg finner ut hvor den er, og at jeg regner med han betaler den nye frakten. Da sier han at han ikke gidder å betale så mye for at posten har surret, og at han vil ha tilbake pengene han betalte meg for tingene. Jeg mener at han selv har surret, og ikke sjekket når pakken ankom. Han sier selv at han ikke fikk hentelapp, men han hadde sporingsnummeret som jeg sendte rett etter at pakken gikk i Posten. Han hevder også at han ikke har fått sporingsnummeret, selv om han svarte på mailen der jeg oppgav nummeret. Jeg mener at han ikke kan ombestemme seg i denne situasjonen når han selv ikke har fulgt opp pakken. Det er ikke snakk om mye penger så det er ikke det at jeg ikke kan betale han tilbake pengene, men jeg syns likevel dettte blir feil. Han selv må stå til ansvar for at han ikke har hentet pakken når den ankom - Og når han kan bruke mail, så kan han også spore en pakke. Hadde han ikke fått pakken fordi jeg hadde skrevet feil adr, eller at Posten feilet og han ikke hadde noen forursetninger til å vite når pakken ankom så ser jeg at han ønsker å reversere kjøpet, men ikke når han selv har rotet. Hva mener dere?
lulle Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Jeg synes du har gjort det som er forventet av deg utfra det du forklarer. Hvis du føler for det, kan du jo ringe posten og høre, antagelig kan de gi deg en bekreftelse på at pakken ikke ble hentet innen en viss dato, og at den derfor ble sendt i retur. Jeg ville bare holdt fast ved det du allerede har sagt. Pakken kan sendes på ny om og når den dukker opp, mot at han betaler for ny frakt. Men sikkert lurt med en bekreftelse fra posten du kan legge ved mail til kjøperen slik at han ikke tror du har unnlatt å sende pakken for at han etterhvert skulle betale porto.. (ble litt rotet dette, men håper du skjønner )
ForumStine Skrevet 4. april 2011 #3 Skrevet 4. april 2011 Stå på ditt! Du har ikke gjort noe feil i denne situasjonen. Du har sendt pakken og gitt kjøper sporingsnummer. Ring posten, det kan hende at pakken ligger hos det lokale postkontoret osv. I mine øyne har ikke du gjort noe feil
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Jeg synes du har gjort det som er forventet av deg utfra det du forklarer. Hvis du føler for det, kan du jo ringe posten og høre, antagelig kan de gi deg en bekreftelse på at pakken ikke ble hentet innen en viss dato, og at den derfor ble sendt i retur. Jeg ville bare holdt fast ved det du allerede har sagt. Pakken kan sendes på ny om og når den dukker opp, mot at han betaler for ny frakt. Men sikkert lurt med en bekreftelse fra posten du kan legge ved mail til kjøperen slik at han ikke tror du har unnlatt å sende pakken for at han etterhvert skulle betale porto.. (ble litt rotet dette, men håper du skjønner ) Ja, skjønner. Tusen takk for at du las gjennom innlegget mitt - Jeg har solgt mye på Finn før, men aldri vært borti lignende situasjon. Jeg tenker å ringe Posten for og forsikre meg om hvor pakken er, og eventuelt ta kontakt med Finn.no og høre hva de mener jeg bør gjøre. Han ble forøvrig ganske hissig når jeg påpekte at jeg mente at det ikke er rett at han skal ombestemme seg når han har hatt all forutsetning til å vite når pakken ankom. Tro meg, jeg har vært voksen og "profesjonell" når jeg har skrevet til han, ingen anklagelser, unødvendigheter eller rundt grøten-gåing. Han lurer på om det er en "gylden regel" at han ikke kan ombestemme seg. Det er vel egentlig det jeg lurer mest på, om han har lov til dette eller ikke med tanke på at han selv ikke har fulgt opp nummeret. Og hva sier jeg til han når han vil ha tilbake pengene sine?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 Ok, nå forandret saken seg litt. Pakken ankom aldri hennes postkontor/post-i-butikk, den kom kun til terminalen der hun bor. Den er heller ikke blitt returnert, sa de på Posten. Så den har mest sannsynligvis forsvunnet på terminalen. De har nå lagt inn sak. Han han rett til å kreve tilbake pengene sine nå?
Pusemamma Skrevet 4. april 2011 #6 Skrevet 4. april 2011 Ok, nå forandret saken seg litt. Pakken ankom aldri hennes postkontor/post-i-butikk, den kom kun til terminalen der hun bor. Den er heller ikke blitt returnert, sa de på Posten. Så den har mest sannsynligvis forsvunnet på terminalen. De har nå lagt inn sak. Han han rett til å kreve tilbake pengene sine nå? Ettersom jeg ser det så er Posten ansvarlig her som har rotet bort pakken på selve terminalen. Jeg ville har kontaktet Forbruker rådet for og høre hvordan håndtere denne saken. Så lenge pakken er kommet fram har ikke du lenger ansvar mener jeg da.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 Ettersom jeg ser det så er Posten ansvarlig her som har rotet bort pakken på selve terminalen. Jeg ville har kontaktet Forbruker rådet for og høre hvordan håndtere denne saken. Så lenge pakken er kommet fram har ikke du lenger ansvar mener jeg da. Men er det ikke slik at så lenge pakken er i Postens hender så har jeg som selger fremdeles ansvaret? Dersom pakkens emballasje (den er egen-emballert så det er jeg som har pakket den inn) har gått i oppløsning så er det jo min feil og da må jeg ta på meg det ansvaret. Jeg har sendt han en mail og forklart hva Posten sa, og at vi må avvente og se om de finner den så får vi ta det deretter. Han stresesr fordi han skal bort om to uker og vil ha tingene til da, men vi kan jo ikke gjøre annet enn å bare vente og se om Posten finner pakken.
Løvetanten Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 (endret) Angreloven gjelder ikke for kjøp mellom privatpersoner, så han kan ikke kreve at du skal ta tilbake varen for at posten har rotet med pakken hans. Du har beviselig sendt den, har sporingsnummer, dette er sendt han per mail som er besvart. Når du sender en smartpakke så er den også forsikret så vidt jeg vet. Det er ingen hull i skottet ditt. Han "går på deg" fordi du er selgeren og han får tak i deg, men det som skjer nå er helt utenfor din rekkevidde. Om du tar tilbake pakken så er det fordi du er snill. Personlig hadde jeg nok gått litt i vranglås om det som skjer med deg hadde skjedd med meg og bedt vedkommende ta saken opp med posten. Endret 4. april 2011 av Løvetanten 1
Cappuchino Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Jeg er litt usikker i en sak vedrørende selging på Finn.no, og håper noen kan ta seg tid til å lese gjennom den og gi meg sin mening. Setter prs på alle svar! Jeg har solgt noen ting (brukte CDer, DVDer og diverse spillkonsoll-spill) på Finn. I slutten av februar blir jeg kontakt av en som ønsker å kjøpe av meg. Han forteller meg hva han skal ha, og vi blir enige om en OK pris. Han overfører pengene i nettbank, og når pengene er blitt registrert med avsender sender jeg pakken til addressen hans. Jeg må sende den med pakkesporing da annen frakt vil bli dyrere. Jeg sender han sporingsnummeret, og han svarer på denne mailen. Deretter hører jeg ingenting mer, og jeg regner med at han har fått pakken. En måned senere får jeg en mail av han som sier at han ikke har fått pakken, og han lurer på hvor den blir av. Når jeg da sporer opp nummeret står det at den er ankomt terminal der han bor. Dato det er oppført på er begynnelsen av mars. Jeg får inntrykk av at han ikke har brukt sporingsnummeret, og han sier at pakken er blitt returnert, og om jeg kan sende den på nytt igjen. Jeg har ikke fått pakken i retur, og vet ikke hvor den er. Jeg sier at jeg kan sende pakken på nytt igjen når jeg finner ut hvor den er, og at jeg regner med han betaler den nye frakten. Da sier han at han ikke gidder å betale så mye for at posten har surret, og at han vil ha tilbake pengene han betalte meg for tingene. Jeg mener at han selv har surret, og ikke sjekket når pakken ankom. Han sier selv at han ikke fikk hentelapp, men han hadde sporingsnummeret som jeg sendte rett etter at pakken gikk i Posten. Han hevder også at han ikke har fått sporingsnummeret, selv om han svarte på mailen der jeg oppgav nummeret. Jeg mener at han ikke kan ombestemme seg i denne situasjonen når han selv ikke har fulgt opp pakken. Det er ikke snakk om mye penger så det er ikke det at jeg ikke kan betale han tilbake pengene, men jeg syns likevel dettte blir feil. Han selv må stå til ansvar for at han ikke har hentet pakken når den ankom - Og når han kan bruke mail, så kan han også spore en pakke. Hadde han ikke fått pakken fordi jeg hadde skrevet feil adr, eller at Posten feilet og han ikke hadde noen forursetninger til å vite når pakken ankom så ser jeg at han ønsker å reversere kjøpet, men ikke når han selv har rotet. Hva mener dere? Hei, Jeg var borti en ganske lignende sak for et par måneder siden, og spurte en kompis av meg som er politi om hva jeg skulle gjøre.. Så jeg kan jo skrive hva han sa til meg.. Det er alltid selger som har ansvaret.. Dvs at om kjøper ikke har fått pakken og vil ha tilbake pengene, og han velger å gå så langt som å anmelde deg f.eks, så er det du som taper.. Men nå skal det sies at politiet har endel annet å gjøre enn å rydde opp i en sånn liten sak da... så den ville nok bare blitt henlagt.. men det som er forskjellen på min sak og din sak er at jeg sendte fra meg min pakke som et "brev" og hadde derfor ikek noe sporingsnummer.. siden du har et sporingsnummer, og har gjort din del av oppgaven vil jeg tro at mottakeren ikke kommer seg så fryktelig langt.. for du kan jo faktisk ikke dra til han å hente ut pakken for han.. så om han er så inkompetent at han ikke klarer å hente en pakke, så får han skylde seg selv men pass på å bare forhold deg skriftlig med fyren, og behold alt av kvitteringer, og svar minst mulig når han tar kontakt.. det finnes mange idioter der ute som tror de kan kjøpe en vare, også få tilbake pengene og beholde varen..
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Hei, Jeg var borti en ganske lignende sak for et par måneder siden, og spurte en kompis av meg som er politi om hva jeg skulle gjøre.. Så jeg kan jo skrive hva han sa til meg.. Det er alltid selger som har ansvaret.. Dvs at om kjøper ikke har fått pakken og vil ha tilbake pengene, og han velger å gå så langt som å anmelde deg f.eks, så er det du som taper.. Men nå skal det sies at politiet har endel annet å gjøre enn å rydde opp i en sånn liten sak da... så den ville nok bare blitt henlagt.. men det som er forskjellen på min sak og din sak er at jeg sendte fra meg min pakke som et "brev" og hadde derfor ikek noe sporingsnummer.. siden du har et sporingsnummer, og har gjort din del av oppgaven vil jeg tro at mottakeren ikke kommer seg så fryktelig langt.. for du kan jo faktisk ikke dra til han å hente ut pakken for han.. så om han er så inkompetent at han ikke klarer å hente en pakke, så får han skylde seg selv men pass på å bare forhold deg skriftlig med fyren, og behold alt av kvitteringer, og svar minst mulig når han tar kontakt.. det finnes mange idioter der ute som tror de kan kjøpe en vare, også få tilbake pengene og beholde varen.. Ok, takk for at du delte erfaringen din! Men det viser seg at pakken aldri kom frem til postkontoret hannes, kun til terminal. Så det er nok Posten sin feil dette, og ikke han som ikke har hentet ut pakken. Syns likevel det er rart at han venter en måned med å ta kontakt da, men jaja. Mye som skurrer. Men jeg har ikke annet valg enn å bare vente og se om Posten finner pakken, og i så fall hvor den ligger.
Gjest annemor30 Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Bare et tips: Noter ned all kommunikasjon dere har dere i mellom;) Helst skriftlige henvendelser;) Du har igjen for det senere;) 2
Wolf Skrevet 4. april 2011 #12 Skrevet 4. april 2011 Her har du alt på det rene, når du selger på finn så har ikke kjøper samme rettigheter som i butikk. Samtidig har du sendt pakken med sporing og da ligger problemet hos Posten. Her må de erstatte innholdet, det kan ta tid men pleier aldri å være noe problem, men de har sine rutiner som følges. Så kjøper må bare senke skuldrene for her kan han ikke forlange noe med det samme. Når du får erstatning fra Posten så kan ha få sine penger tilbake minus porto. Kjøper har litt ansvar selv med å sjekke hvor pakken er, det ville jeg gjort for min egendel
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #13 Skrevet 4. april 2011 Bare et tips: Noter ned all kommunikasjon dere har dere i mellom;) Helst skriftlige henvendelser;) Du har igjen for det senere;) TS her. Vi har kun kontakt over mail så det skal gå fint Jeg har alle mailer fra tilbake da han først tok kontakt.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2011 #14 Skrevet 4. april 2011 Jeg må si du er over gjennomsnittet snill som sporer pakken for han. Det er nettopp det som er poenget med et sporingsnummer - at mottaker selv kan spore opp og purre på pakken. Vi er i april nå - hele mars har gått uten at han har brydd seg. Det minste han kunne gjort var jo å etterlyse sporingsnummeret hos deg. Og du som sammenligner dette med en uregistrert pakke har virkelig ikke skjønt noe. Her har trådstarter gjort alt rett, men posten har rotet. Mottaker har også rotet og ikke skjønt sin del av jobben. Likevel er trådstarter grei og sporer opp hvor feilen ligger.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #15 Skrevet 4. april 2011 Jeg er litt usikker i en sak vedrørende selging på Finn.no, og håper noen kan ta seg tid til å lese gjennom den og gi meg sin mening. Setter prs på alle svar! Jeg har solgt noen ting (brukte CDer, DVDer og diverse spillkonsoll-spill) på Finn. I slutten av februar blir jeg kontakt av en som ønsker å kjøpe av meg. Han forteller meg hva han skal ha, og vi blir enige om en OK pris. Han overfører pengene i nettbank, og når pengene er blitt registrert med avsender sender jeg pakken til addressen hans. Jeg må sende den med pakkesporing da annen frakt vil bli dyrere. Jeg sender han sporingsnummeret, og han svarer på denne mailen. Deretter hører jeg ingenting mer, og jeg regner med at han har fått pakken. En måned senere får jeg en mail av han som sier at han ikke har fått pakken, og han lurer på hvor den blir av. Når jeg da sporer opp nummeret står det at den er ankomt terminal der han bor. Dato det er oppført på er begynnelsen av mars. Jeg får inntrykk av at han ikke har brukt sporingsnummeret, og han sier at pakken er blitt returnert, og om jeg kan sende den på nytt igjen. Jeg har ikke fått pakken i retur, og vet ikke hvor den er. Jeg sier at jeg kan sende pakken på nytt igjen når jeg finner ut hvor den er, og at jeg regner med han betaler den nye frakten. Da sier han at han ikke gidder å betale så mye for at posten har surret, og at han vil ha tilbake pengene han betalte meg for tingene. Jeg mener at han selv har surret, og ikke sjekket når pakken ankom. Han sier selv at han ikke fikk hentelapp, men han hadde sporingsnummeret som jeg sendte rett etter at pakken gikk i Posten. Han hevder også at han ikke har fått sporingsnummeret, selv om han svarte på mailen der jeg oppgav nummeret. Jeg mener at han ikke kan ombestemme seg i denne situasjonen når han selv ikke har fulgt opp pakken. Det er ikke snakk om mye penger så det er ikke det at jeg ikke kan betale han tilbake pengene, men jeg syns likevel dettte blir feil. Han selv må stå til ansvar for at han ikke har hentet pakken når den ankom - Og når han kan bruke mail, så kan han også spore en pakke. Hadde han ikke fått pakken fordi jeg hadde skrevet feil adr, eller at Posten feilet og han ikke hadde noen forursetninger til å vite når pakken ankom så ser jeg at han ønsker å reversere kjøpet, men ikke når han selv har rotet. Hva mener dere? Du har sikkert mailen du sendte han? o han ikke gadd å bruke sporingen, så sender posten ut hentemld til han. Han får purring etter en stund. syns du kan slappe av. Du har gjort ditt.han er for useriøs til at jeg har giddet å brukt mere energi på dette
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #16 Skrevet 4. april 2011 Jeg må si du er over gjennomsnittet snill som sporer pakken for han. Det er nettopp det som er poenget med et sporingsnummer - at mottaker selv kan spore opp og purre på pakken. Vi er i april nå - hele mars har gått uten at han har brydd seg. Det minste han kunne gjort var jo å etterlyse sporingsnummeret hos deg. Og du som sammenligner dette med en uregistrert pakke har virkelig ikke skjønt noe. Her har trådstarter gjort alt rett, men posten har rotet. Mottaker har også rotet og ikke skjønt sin del av jobben. Likevel er trådstarter grei og sporer opp hvor feilen ligger. Problemet er at han forstår regelrett ikke at han har et ansvar. Jeg tar meg selv i å lure på hvor gammel han egentlig er - Han gir meg usaklige og unøyaktige svar, jeg får inntrykk av at han ikke tar innover seg det jeg sier (jeg påpekte at han har et ansvar han også, og da ble han veldig frustrert og sendte meg en svært lite sammenhengende mail tilbake med masse svada). Om jeg sier at "Hei, du har ikke rett til å kreve tilbake pengene dine fordi du skulle kunne klart å spore nummeret selv i løpet av den siste måneden" så tar han det ikke. Det virker ikke som om han forstår. Han skulle jo tydeligvis ikke kjøpt noe på Finn.no i det hele tatt dersom han ikke klarer å ta ansvar og bruke vanlig sunn fornuft. Men hva sier jeg for at han skal FORSTÅ, uten å virke "truende" eller hissig? Jeg er flink til å formulere meg profesjonelt da jeg jobber mye med slikt til vanlig, men her kommer jeg til kort nettopp fordi han ikke FORSTÅR... Huff, ble langt dette. Er bare så frustrert.
Brukernavn Skrevet 5. april 2011 #17 Skrevet 5. april 2011 Men jeg synes egentlig ikke du trenger å bruker noe mer energi på å formulere deg til ham. Du har sendt pakken med sporing, han har fått den informasjonen han trenger fra deg, og du har atpåtil ringt posten for å finne pakken. Problemet er nå i postens hender, og det er opp til dem å rydde opp. Du fremstår som en mønsterselger og har gjort absolutt alt korrekt så langt. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2011 #18 Skrevet 5. april 2011 Som Brukernavn sier trenger du ikke forklare dette ytterligere for han. Det er Posten som nå må ordne opp i sitt rot og eventuelt erstatte pakken. Når den saken er ferdigbehandlet av Posten er det kjøper som har lidd et tap og all kommunikasjon heretter bør derfor gå mellom han og Posten. Jeg ville ha svart på neste e-post han sender med at saken er avsluttet fra din side og at han må kontakte Posten for å vite videre hva som har skjedd med pakken. Deretter svarer du ikke på flere e-poster fra han.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #19 Skrevet 9. april 2011 Det er alltid selger som har ansvaret.. Dvs at om kjøper ikke har fått pakken og vil ha tilbake pengene, og han velger å gå så langt som å anmelde deg f.eks, så er det du som taper.. Men nå skal det sies at politiet har endel annet å gjøre enn å rydde opp i en sånn liten sak da... så den ville nok bare blitt henlagt.. Politiet? Dette er da ingen straffesak, men standard kontraktsrett! Og jeg visste ikke at de lærte kontraktsrett på politiskolen... 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #20 Skrevet 9. april 2011 Politiet? Dette er da ingen straffesak, men standard kontraktsrett! Og jeg visste ikke at de lærte kontraktsrett på politiskolen... Det er påtalemyndighetene som bestemmer om det skal tas ut tiltale. Det er jo helt ordinære jurister, som forhåpentligvis har vært innom kontraktsrett på jusstudiet. Politiet etterforsker sakene, d.v.s. innhenting av bevis. De får instrukser om hvilke bevis de skal innhenter av juristene i sånne saker. Men uansett så er en sånn liten sak ingen sak for politiet, og vil henlegges før du får lagt inn anmeldelsen. Derimot kan du ta det i forliksrådet eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå