Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min vurderer å dra til Israel i sommer. For å få ferien trygg og tilrettelagt lurer vi på om vi skal reise i en gruppe arrangert av fokusreiser.no eller liknende. Noen som kan anbefale oss en turarrangør, eller forklare hvordan de la opp ferien til Israel? Vi tenker å reise ca 18.juli og være der i 10-14 dager. Reiser fra Sola.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mannen min vurderer å dra til Israel i sommer. For å få ferien trygg og tilrettelagt lurer vi på om vi skal reise i en gruppe arrangert av fokusreiser.no eller liknende. Noen som kan anbefale oss en turarrangør, eller forklare hvordan de la opp ferien til Israel? Vi tenker å reise ca 18.juli og være der i 10-14 dager. Reiser fra Sola.

Hei!

Jeg var i Israel med foreldrene mine i slutten av januar begynnelsen av februar. Men vi var der bare en uke fordi jeg bare skulle se hvordan det er i Israel før jeg skal søke på universitet der som utvekslingsstudent for et år. Vi hadde hotell i Tel Aviv og vi besøkte Jerusalem og Haifa. Dere trenger ikke visa fordi Norge har en salgs avtale med Israel om at nordmenn med norsk pass trenger ikke visa. Men det kommer jo an på hvor dere skal ha "hovedbasen". Hvis dere drar til Eilat, så er det på en måte "badeferie", men tror at Eilat er en storby. Det er også strender i Tel Aviv. Jeg anbefaler også å veksle dollar her hjemme i Norge og deretter veksle til israelske shekel. Er ikke helt sikker om man kan veksle til israelske shekel her hjemme i Norge. Men vi veksla til dollar først og deretter til israelske shekel i Israel. Håper dere får det kjempe fint i Israel. Gleder meg til å dra tilbake til Israel. Det er helt nydelig i Israel (bortsett fra det du ser i nyhetene), og det er kjempe hyggelige mennesker som hjelper deg uansett om de ikke greier å snakke så bra engelsk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Israel er helt fantastisk! Gled dere:D svigermoren min er derfra så vi bodde hos moren hennes:) så hotell og reiseselskaper er litt vanskelig for meg å tipse om. Vi tok bare fly fra Oslo-østerike-israel. Jeg ville ikke turt å kjøre der. De er litt ville i kjøringa av og til:P

Israelere er veldig høflige og hyggelige:) Jeg opplevde ingen slibrige sånn som man treffer i Tyrkia f.eks. Du kan fint ta ut penger i minibanken. Men kan nok være lurt å benytte minibanker på sentere eller inni bankene. Husk å ikke prute i matbutikker og på kjøpesenterene! Men butikkene i gata kan man prute i:) du ser gjerne om det er butikker man ikke pruter i. Er varen prisa så vær forsiktig. I tela viv vet jeg ikke om det er prutekultur i butikkene i gata for jeg var syk når vi var der:P men en dag i uka er det marked i tela viv:) jeg fikk ikke vært der, men samboern min fikk med seg mye kult!

Dere må smake ekte falafel i pita på et gatekjøkken! Det er så godt! Gå der det er folksomt:P du ser også om det ser renslig ut:) jeg er sær på sånt altså men det var sinnsykt

godt! Er bare å holde seg unna krigsstedene så er israel supert og en opplevelse for livet:) jeg skal tilbake! Ikke bare pga familie, men fordi det er den beste ferien jeg har hatt:)

Ett siste tips er flaskevann! Ikke drikk fra springen, det gjør ikke de heller:P

Skrevet

Ett siste tips er flaskevann! Ikke drikk fra springen, det gjør ikke de heller:P

Skrevet

Bestemoren hadde i alle fall sånn vannmaskin på benken som de brukte for både kaldt og varmt drikkevann:P vi var vel bare en times kjøretur fra tel aviv:) prøver å overtale samboer til å reise tilbake i sommer.. Bestemoren hans blir 80 så alle skal til eilat for å feire og svømme med delfiner og vi er de eneste som ikke skal dra:(

Håper for din del du kommer inn! Da er du heldig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...