Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Har endelig, i en alder av 24 år, blitt bitt av treningsbasillen:) Har holdt på i 6 mnd, men de siste 2 har jeg godt skikkelig inn for det. Jeg trener 5 ganger i uka(lå på 3 ganger i uka de første 4 mnd) med økter à 50-90 min, alt ettersom hva jeg har tid til.

Jeg har en stund tenkt på å kjøpe pulsklokke for ekstra motivasjon, og det er nå gjort. Tok "fitness" testen på kl og fikk opp at jeg hadde en maxpuls på 196 og en hvilepuls på 41. Hva indikerer det? Er det bra eller dårlig? Bør jeg foreta en test med en veileder på treningstudioet mitt for å sjekke om maxpulsen stemmer?

Jeg er 173 høy, veier 77 kg og er egentlig ganske fornøyd med kroppen min som den er nå. Jeg har ikke en kropp som er skapt for å være tynn, og det er heller ikke derfor jeg trener. Men mer for å få en fast og fit kropp og vite at kroppen min klarer de utfordringene som vil komme fremover i livet. Men selvfølgelig kunne jeg sikker godt ned 7 kg, men det ser ut som vekten min har stabilisert seg, og ikke vil synke ytterligere. Noen tips til hvordan man evnt kan klarer å bli kvitt et par kilo til? Bør jeg kjører vektprogram på pulsklokka eller fitnessprog?

Tar forresten gjerne i mot andre tips. Som hvordan man holder motivasjonene oppe osv? Jeg har jo hatt denne bassillen før - for 6 år siden - men da forsvant den igjen. Motivasjonen jeg bruker nå er at hvis jeg ikke har lyst til å trene så trener jeg heller kortere økter som 50 min enn å presse på med 90 min. SÅ har jeg kjøpt treningstøy i flotte farger. Gir meg belønning når jeg har trent så og så mange ganger. (eks 15 ganger = nytt treningstopp 100 = shoppingtur til en stor by osv) og sist nå har jeg kjøpt pulsklokke. Noen andre som bruker andre "metoder"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du har blitt så flink til å trene, og at du har motivasjon til det. Pulsklokke er et fantastisk verktøy - spesielt ved utholdenhetstrening. Jeg kjøpte selv pulsklokke i høst, og det er det beste kjøpet jeg noen gan har gjrot!

Hvordan har du testet makspulsen din? Den kan stemme den i hvertfall.. Hvis du ikke tester den ordentlig, kan 220-din alder gi en indikasjon på ca hvor du ligger. Men makspulsen sier ikke noe om hvor godt trent du er. Hvilepulsen, og hvor fort pulsen synker ved hvile sier noe om hvor godt trent du er. Hvis du har en hvilepuls på 41 så er dette veldig bra, det må jeg si. Det er kun veldig godt trente som har så lav hvilepuls. Normalt - godt trente voksne ligger gjerne på 50-60, og toppidrettsutøvere rundt 30-40 (er ikke helt sikker). Selv har jeg en hvilepuls på 53, og trener mye..

For å få oppnå best mulig resultat i forhold til vektreduksjon og kroppssammensetning bør du trene både utholdenhet og styrke. Ikke vær redd for å løfte tunge vekter. Selv løp jeg før - hver eneste dag.. Det endte med løpekne, og kroppen blir ikke særlig fit av det. Nå trener jeg en god kombinasjon, og dette fungerer sååå mye bedre!

Lykke til med treningen:-)

Skrevet

Så bra du har blitt så flink til å trene, og at du har motivasjon til det. Pulsklokke er et fantastisk verktøy - spesielt ved utholdenhetstrening. Jeg kjøpte selv pulsklokke i høst, og det er det beste kjøpet jeg noen gan har gjrot!

Hvordan har du testet makspulsen din? Den kan stemme den i hvertfall.. Hvis du ikke tester den ordentlig, kan 220-din alder gi en indikasjon på ca hvor du ligger. Men makspulsen sier ikke noe om hvor godt trent du er. Hvilepulsen, og hvor fort pulsen synker ved hvile sier noe om hvor godt trent du er. Hvis du har en hvilepuls på 41 så er dette veldig bra, det må jeg si. Det er kun veldig godt trente som har så lav hvilepuls. Normalt - godt trente voksne ligger gjerne på 50-60, og toppidrettsutøvere rundt 30-40 (er ikke helt sikker). Selv har jeg en hvilepuls på 53, og trener mye..

For å få oppnå best mulig resultat i forhold til vektreduksjon og kroppssammensetning bør du trene både utholdenhet og styrke. Ikke vær redd for å løfte tunge vekter. Selv løp jeg før - hver eneste dag.. Det endte med løpekne, og kroppen blir ikke særlig fit av det. Nå trener jeg en god kombinasjon, og dette fungerer sååå mye bedre!

Lykke til med treningen:-)

Hei, og takk for svar og lykkeønskninger:)

Nei, jeg har kanskje ikke "målt" maxpulsen. Tok bare denne fitnesstesten på pulsklokka hvor jeg da fikk 41 i hvilepuls og så sto det 196 i maxpuls og da la den opp slike soner jeg skal ligge innenfor på treninga. Men det lover jo veldig bra at 41 er bra hvilepuls, får kanskje da testen et par ganger til å se om jeg faktisk får det resultatet flere ganger for SÅ godt trent er jeg jo ikke - ihvertfall ikke etter bare 6 mnd.

Jeg synes løping er grusomt - så ikke noe fare med kneet mitt;) Hehe! Begynte 1 mars på "nytt" opplegg som har funket veldig bra, før det ble det mye vektløfting/apparater og lite kondisjon. Men nå kjører jeg;

Mandag: 30-60 min kondisjon - enten på sykkel eller steppmaskin

og så apparater for mage, armer og rygg.

Tirsdag: 15 min oppvarming. Så apparater for rygg og bein. Og ca 20 min på uttøyingsmattene med div mageøvelser.

Onsdag : FRI

Torsdag`: Mandag

Fredag: Tirsdag

Lørdag/Søndag = Det som frister av trening.

Tenker på å holde på med dette programmet ut april, og så veksle litt. Følge noen saltimer

slik at jeg ikke blir lei.

Man får så god sammvitighet når man vet at man tar vare på kroppen. Er nesten det beste med hele treninga:)

Lykke til med treninga di :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...