Gjest Qlio Skrevet 2. november 2003 #1 Skrevet 2. november 2003 Jeg har en stedatter på 6 år, som bruker noen medisiner mot astma (mor sier at det ikke er astma, men dog....). Hun bruker fortsatt Babyhaler, noe jeg mener ikke er riktig. I ordet finner man BABY, og man er da vel ikke baby når man er 6 år? Er det bare mor som fortsatt ønsker at hun skal være liten, eller er det på tide og oppdatere størrelsen? Er det forresten noen som vet hvor gamle ungene bør være før de begynner og ta disse sprayene fra sprayene, og ikke via kolber?
Veronal Skrevet 2. november 2003 #2 Skrevet 2. november 2003 Generelt anbefales det å benytte Babyhaler til småbarn under 5 år ved administrering av astmamedisin. Babyhaler har et lite volum som er tilpasset barn med små lungevolum. Det finnes større inhalasjonskolber til større barn (over 5-6 år) og voksne, f.eks. Volumatic.
Gjest Qlio- ikke innlogget Skrevet 2. november 2003 #3 Skrevet 2. november 2003 Tusen takk, mente også at jeg hadde lest dette. Betyr det at stedatter ikke får i seg nok medisin, eller? Hva er konsekvensen av å bruke for liten "dings"? Noen som vet når de kan begynne og ta sprayene direkte?
Veronal Skrevet 2. november 2003 #4 Skrevet 2. november 2003 Det står en del her: http://www.barnelegene.no/artikkel/Artikke...lvis.asp?aid=43 Konsekvensen av lite volum i Babyhaleren er jeg usikker på. Er doseringen av medisinen riktig i forhold til alder og vekt på barnet? Sjekk http://www.felleskatalogen.no
Gjest Tex Skrevet 2. november 2003 #5 Skrevet 2. november 2003 Du er så grei, du Qlio, og så flink til å tenke på hva som er best for stedatteren din. :blunke:
Gjest Madam Felle Skrevet 2. november 2003 #6 Skrevet 2. november 2003 Kanskje det er legen som bestemmer dette, og ikke mor?
Gjest Qlio Skrevet 3. november 2003 #7 Skrevet 3. november 2003 Jeg tror nok doseringen er riktig, for medisinene er nye. Men ang. volum tror jeg at jeg skal sjekke opp dette. Jeg vet at mor elsker sin lille baby..... slik mødre ofte gjør! Jeg er selv mor nå, og "nekter" allerede og se på henne som mer enn nyfødt! Kanskje jeg skal sjekke med lege neste gang jeg er der? Uansett; det er sikkert en grunn til at det står at Babyhaler er for små barn og at ett-eller-annet er for de over 5-6 år? Jaja, uansett hva jeg finner ut tør jeg vel alikevel ikke å si det til moren. Det kommer nok fra legen med tiden.....
Gjest F-16 Skrevet 4. november 2003 #8 Skrevet 4. november 2003 Mellom linjene i teksten din leser jeg MASSSSSE motvilje mot jentas mor. Synes du skal begynne å passe dine egne saker og la moren som tydeligvis følger opp datterens sykdom og medisinbehov få gjøre det uten din kritiske innblanding. Min sønn brukte babyhaler til han var 7år - etter legens annbefaling! Jeg tror du kunne hatt godt av å gå litt i deg selv og se på ditt forhold til jentas mor. Vil du jenta godt er det en fordel med et godt forhold til hennes mor.
Sofia Skrevet 4. november 2003 #9 Skrevet 4. november 2003 Min datter på 6 år bruker fortsatt babyhaler og en venninnes sønn på 8 år også. Dette er en STOR fordel for barna. De får roet seg ned og må puste roooolig inn og ut, flere ganger, hvilket er veldig bra for unger med astma, lette plager eller alvorlige plager.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #10 Skrevet 4. november 2003 Mellom linjene i teksten din leser jeg MASSSSSE motvilje mot jentas mor. tror det er her det ligger... falsk bekymring for å skaffe mer "ammunisjon" mot barnets mor.. dette bør du kutte ut snarest Qlio.. ellers gjør du noe som i aller høyeste grad er til skade for dette barnet"
Gjest Qlio- ikke innlogget Skrevet 4. november 2003 #11 Skrevet 4. november 2003 Ehh.... jeg har bare lest at det er forskjellige kolber, og har lest at det finnes forskjellige kolber til forskjellige aldre. Jeg trodde da at det var en grunn til dette..... Tåpelige meg som trodde aldersfordelingen fra produsenten hadde noe og si! Automatisk vil jeg da stedatter vondt? Ærlig talt, jenter! Jeg utrykte her en bekymring i form av om noen visste om det var skadelig Dette er skrevet om hardplastkolbe slik min stedatter har på http://www.barnelegene.no: Babyhaler Dette er en hardplastkolbe som er gjennomsiktig. Volumet er 350 ml. Denne kolben er tilpasset små barn med små lungevolum. Leveres med ansiktsmaske. Kolben er tømt for medisiner ved 5-10 pust. Dette tar ca 10 sekunder. Det bør ikke gå lenger enn 5-10 sekunder fra medisinen er sprayet inn i kolben til barnet starter å inhalere. Når medisinen er sprøytet inn i kolben er den i svevefase i ca 20 sekunder. Lenger er det ikke nødvendig å inhalere fra kolben. Kun en dose sprayes om gangen inn i kolben. Denne er produsert for GlaxoWellcome. Kolben er tilpasset Ventoline, Flutide og Serevent. Se egen bruksanvisning. Volumatic: Hardplast kolbe som er gjennomsiktig. Volumet er 750 ml, kan bukes til barn over 5-6 år. Volumet er større på denne kolben, den er derfor tilpasset større barn og voksne. Svevefasen for medisin er ca 15 sekunder. Kolben er produsert for GlaxoWellcome. Kolben er tilpasset: Ventoline, Flutide og Serevent. Greit nok at mitt forhold til barnets mor ikke alltid er rosenrødt, men bekymringen for stedatters helse overskygger faktisk dette! For meg spiller det liten rolle om jeg vasker en stor eller liten kolbe, men det spiller en meget stor rolle om hun får ett anfall pga. kuldesesongen vi nå går inn i (det er da hun må bruke medisiner). Det finnes faktisk stemødre som vil barnas beste også..... vi er ikke alle troll!
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #12 Skrevet 4. november 2003 Vil du jenta godt er det en fordel med et godt forhold til hennes mor. Hmmm.... og jeg som trodde jeg svelget alle kamelene uten grunn? Selvsagt vet jeg at det beste er at mor og stemor har ett godt forhold! Tro meg, jeg gjør mitt aller beste.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #13 Skrevet 4. november 2003 tror det er her det ligger... falsk bekymring for å skaffe mer "ammunisjon" mot barnets mor.. dette bør du kutte ut snarest Qlio.. ellers gjør du noe som i aller høyeste grad er til skade for dette barnet" Falsk bekymring? :evil:
Gjest Qlio Skrevet 4. november 2003 #14 Skrevet 4. november 2003 De tre siste innleggene er forøvrig mine, ble ikke automatisk innlogget. Beklager!
Gjest F-16 Skrevet 4. november 2003 #15 Skrevet 4. november 2003 Tror nok ikke at du ønsker din stedatter noe vondt, men det virker faktisk som om du er svært kritisk til hennes mor. Har lest dagboken din nå nettopp, ikke for å "ta" deg, men fordi vi er i samme situasjon, og det slår meg at du har særdeles mye imot din stedatters mor. Syntes nesten det virket ondskapsfult der du beskriver at dere hadde stilt opp hos henne -hele den nye kjernefamilien med baby og stasjonsvogn og det hele.. Og du fortsatte med å beskrive hvor vellykket dere var, og hvor misslykket hennes liv er. Ikke bra!! Dette med babyhalern virker også som et middel du bruker for å belyse hennes dårlige evne til å ivareta sin datters helse. Nå ble dette innlegget svært negativt overfor deg, men jeg tror faktisk du kan ha godt av å sette deg ned se litt på tingenes tilstand og din egen rolle i det hele.
Gjest Qlio Skrevet 4. november 2003 #16 Skrevet 4. november 2003 Tror nok ikke at du ønsker din stedatter noe vondt, men det virker faktisk som om du er svært kritisk til hennes mor. Har lest dagboken din nå nettopp, ikke for å "ta" deg, men fordi vi er i samme situasjon, og det slår meg at du har særdeles mye imot din stedatters mor. Syntes nesten det virket ondskapsfult der du beskriver at dere hadde stilt opp hos henne -hele den nye kjernefamilien med baby og stasjonsvogn og det hele.. Og du fortsatte med å beskrive hvor vellykket dere var, og hvor misslykket hennes liv er. Ikke bra!! Dette med babyhalern virker også som et middel du bruker for å belyse hennes dårlige evne til å ivareta sin datters helse. Nå ble dette innlegget svært negativt overfor deg, men jeg tror faktisk du kan ha godt av å sette deg ned se litt på tingenes tilstand og din egen rolle i det hele. Dette svarer ikke på noe av det tråden handler om i det hele tatt! Hvis du leser en gang til spør jeg om BABYHALER, ikke om hvordan jeg bør oppføre meg overfor moren! Dette hører hjemme i en PM! Fokus, kjære Gjest, fokus!
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #17 Skrevet 4. november 2003 Falsk bekymring? :evil: ja! det var åpenbart (det syntes i alle fall slik for meg) at ditt hovedfokus var å finne ut at moren gjorde noe feil.. ikke å forsikre deg om at din stedatter har det bra.. det var denne vridningen av fokus jeg reagerte på.. ikke selve spørsmålet..
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #18 Skrevet 4. november 2003 Er så enig med gjest over her, jeg mener også å se at ditt fokus faktisk var på om du kunne ta moren i å gjøre feil. Synes at det må være lov å kommentere tingene som så tydelig er å lese mellom linjene. Vi kan godt lage en egen tråd med overskrift f.eks: "Hvorfor føler jeg behov for å markere meg som mye bedre enn eksen til typen min?"
Gjest Tex Skrevet 5. november 2003 #19 Skrevet 5. november 2003 *Tex må blende seg inn* Nå har det seg engang slik at Qlio er av det slaget stemor som enhver exdame burde ønske seg! Det eneste som står i fokus der er barna, hennes eget biologiske og stedatteren på lik linje, med stor omtanke og kjærlighet for dem begge. Det kan være at noen vil oppfatte en setning formulert annerledes enn det opprinnelig var tenkt, men jeg kan forsikre dere om at Qlio kun har stedaterens beste i tankene.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #20 Skrevet 5. november 2003 jeg kan forsikre dere om at Qlio kun har stedaterens beste i tankene. ironi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå