Gå til innhold

Innvandrere som vil bruke sitt eget flagg på 17.mai

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vampen: det jeg mener er forskjellen mellom deg og innvandrere som bruker flagg fra landet de kommer fra (sistnevnte er faktisk det tråden handler om, ikke det du beskriver), er at du gjør det for å hedre Norge, mens de gjør det for å hedre landet de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Upassende er ordet i en slik sak. De kan da vel gå i tog og vifte med sine flagg på sin egen nasjonaldag.... de hører ikke til i en feiring som 17.mai.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som blir provoserte og sinte, har dere noen gang vurdert å spørre folk som bruker andre flagg hvorfor de gjør det? Har dere vurdert at det kanskje kan være en fin tanke bak?

Det er helt sikkert en fin tanke bak det dersom jeg pynter juletre nå i påsken og deler ut julegaver utkledd som julenissen - men fullstendig malplassert.

Det blir litt for meg som om du hadde hatt bursdag, og en hel gjeng sang bursdagssangen for deg, mens 2-3 stk av dem sang "danse så for meg med hopp og sprett og spring, ønske meg av hjertet alle gode ting og si meg så, hva vil du mere? Meg vil vi gratuleeeere!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det har jeg også planer om å gjøre. Men det er vel strengt tatt ikke flagget som er jubilanten, men heller grunnloven, med alle de tanker og ideer som finnes der? Og det er det jeg hedrer, på den måten jeg syntes er best. i dette tilfellet innebærer det et flagg i tillegg til det norske.

Det jeg ikke begriper er: når man feirer den norske grunnloven - som du sier du gjør - så innbefatter vel dette automatisk at man er glade og takknemlige for å ha nettopp denne grunnloven? Som igjen vil si at man selvsagt ikke støtter undertrykkende regimer som f.eks. Kadhafis, da det skiller seg så fundamentalt fra hva vi hyller? Innbefatter ikke det å vifte med det norske flagget alt dette? Hva er grunnen til at man i tillegg skal vifte med flagget til Libya, eller Iran eller Kongo for den saks skyld?

Ettersom du deltar i debatten, går jeg utifra at du ikke har noe imot å redegjøre for dine motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det jeg ikke begriper er: når man feirer den norske grunnloven - som du sier du gjør - så innbefatter vel dette automatisk at man er glade og takknemlige for å ha nettopp denne grunnloven? Som igjen vil si at man selvsagt ikke støtter undertrykkende regimer som f.eks. Kadhafis, da det skiller seg så fundamentalt fra hva vi hyller? Innbefatter ikke det å vifte med det norske flagget alt dette? Hva er grunnen til at man i tillegg skal vifte med flagget til Libya, eller Iran eller Kongo for den saks skyld?

Ettersom du deltar i debatten, går jeg utifra at du ikke har noe imot å redegjøre for dine motiver.

Jeg har vel i grunn redegjort for mine motiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke jeg heller. Det synes jeg faktisk er utrolig frekt! 17 mai er Norges dag og da blir helt latterlig at neon fra Spania, Irak, Italia osv skal flagre med sitt flagg.

Hadde jeg flyttet til Tyskland f.eks og vært med på å feire de sin nasjonaldag, så hadde jeg selvsagt ikke gått rundt i byen med et Norsk flagg. Virker nesten som noen kun er ute etter å provosere for hva er egentlig vitsen med å flagre med ditt lands flagg på vår nasjonaldag?

Akkuratt det jeg tenker også...

Blir på en måte som å innvadere en barnebursdag for å feire seg selv eller noen andre enn bursdagsbarnet. :murvegg:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Jeg synes det er en fin tanke at alle kan bruke flagg fra der de kommer fra, det viser at Norge har et mangfold av mennesker som er med og vil feire landet og vår grunnlov.

Og i grunnloven vår står det da vitterlig at vi har ytringsfrihet. Feiringen har også alltid tatt avstand fra den typiske militærparadegreia og lovfesta regler for hvordan man skal hylle kongen og fedrelandet, vi bor da ikke i Nord-Korea eller en annen fascist-stat som forlanger nasjonalisme og det skal vi være glade for.

Wergeland hadde snudd seg i graven av dette maset, hadde han levd i dag hadde han gått fremst i toget og viftet iherdig med så mange forskjellige flagg han klarte å bære.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i grunn redegjort for mine motiver?

Det følgende er det jeg spør om, og det er et oppfølgingsspørsmål til det du sier om at du ønsker å markere det du setter pris på ved Norge og grunnloven:

At du velger å veive med Libyas flagg, når du uansett ville hyllet styreformen demokrati ved å veive med det norske, signaliserer for meg at du faktisk ønsker å fremme en politisk ytring, nær sagt demonstrere, ikke feire Norges nasjonaldag. Og det må du gjerne gjøre alle andre dager i året, eller privat på hytta på Kvamskogen, men å gjøre det i 17. mai-toget fremstår for meg som smakløst. Hvor lovlig det enn er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det har jeg også planer om å gjøre. Men det er vel strengt tatt ikke flagget som er jubilanten, men heller grunnloven, med alle de tanker og ideer som finnes der? Og det er det jeg hedrer, på den måten jeg syntes er best. i dette tilfellet innebærer det et flagg i tillegg til det norske.

Nå er vel flagget selve symbolet på landet, så at vi feirer flagget vil jeg så absolutt påstå. Nesten på samme måte som når vi synger jubilantens navn i bursdagssanger, så er vi jo fortsatt inneforstått med at 'navnet' ikke er jubilanten, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall det er frekt å gå rundt med et flagg fra Kongo, Spania osv på Norges nasjonaldag. Jeg hadde aldri vifte med et Norskt flagg opp i trynene til Tyskerene på de sin nasjonaldag. Det blir bare helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bruke et feks. spansk flagg 17 mai blir jo nesten som å feire nyttårsaften på sankhansaften.

Jeg ville nå heller byttet ut nyttårsaften med julaften der. Julaften plager ingen, men nyttårsaften kan det bli noe støy av med raketter. Så det hadde nok ikke vært så greit om alle skulle feire det når det passer seg.

Bortsett fra det så ser jeg ikke noe poeng i å bry seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor vanlig er dette da? Nå bor jeg på et lite sted da, men her det kun èn som gjør det og de bruker det norske flagget og sitt eget flagg for å vise at de er fra et annet land som også vil feire Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en fin tanke at alle kan bruke flagg fra der de kommer fra, det viser at Norge har et mangfold av mennesker som er med og vil feire landet og vår grunnlov.

Og i grunnloven vår står det da vitterlig at vi har ytringsfrihet. Feiringen har også alltid tatt avstand fra den typiske militærparadegreia og lovfesta regler for hvordan man skal hylle kongen og fedrelandet, vi bor da ikke i Nord-Korea eller en annen fascist-stat som forlanger nasjonalisme og det skal vi være glade for.

Wergeland hadde snudd seg i graven av dette maset, hadde han levd i dag hadde han gått fremst i toget og viftet iherdig med så mange forskjellige flagg han klarte å bære.

Men hvorfor i all verden feire den norske grunnloven og norsk selvstyre ved å veive med det etiopiske flagget? Hvor er logikken i at et etiopisk flagg er et uttrykk for glede over å være norsk?

Og hvor er motsetningen mellom mangfold og det å veive med det norske flagget på den norske grunnlovsdagen? Det norske flagget innbefatter jo alt det Norge er - også minoriteter og innvandrere.

Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg, om jeg hadde bosatt meg i f.eks. Colombia, skulle ha veivet med mitt norske flagg på Colombias nasjonaldag. Jeg ville ha følt det mye mer naturlig å stolt heve det colombianske flagget sammen med dem, som en av dem, takknemlig og glad over å få leve og bidra i et land deres forfedre har bygget opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen vifte med annet enn norske flagg, trass i at jeg feirer 17. mai på en plass med en del med innvandrer-bakgrunn.

Og om jeg ser noen utenlandske flagg neste 17. mai kommer jeg ikke til å bry meg uansett. Det er helt sikkert ment som en positiv gest fra deres side, og 17. mai er en dag hvor man skal feire og glede seg - ikke pirke på andre.

Personlig hadde jeg dog ikke viftet med norsk flagg på nasjonaldagen om jeg bodde i et annet land. Det kan jo misforstås.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden feire den norske grunnloven og norsk selvstyre ved å veive med det etiopiske flagget? Hvor er logikken i at et etiopisk flagg er et uttrykk for glede over å være norsk?

Og hvor er motsetningen mellom mangfold og det å veive med det norske flagget på den norske grunnlovsdagen? Det norske flagget innbefatter jo alt det Norge er - også minoriteter og innvandrere.

Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg, om jeg hadde bosatt meg i f.eks. Colombia, skulle ha veivet med mitt norske flagg på Colombias nasjonaldag. Jeg ville ha følt det mye mer naturlig å stolt heve det colombianske flagget sammen med dem, som en av dem, takknemlig og glad over å få leve og bidra i et land deres forfedre har bygget opp.

Henger meg på den.

Kan jo enkelte ganger få inntrykk av at å feire mangfold ikke er forenelig med å feire Norge (at Norge på en måte ikke inngår i mangfoldet), altså det landet med det samfunnet som antagelig er blant de mest inkluderende og demokratiske i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Linda sofie

Jeg har aldri sett noen vifte med annet enn norske flagg, trass i at jeg feirer 17. mai på en plass med en del med innvandrer-bakgrunn.

Og om jeg ser noen utenlandske flagg neste 17. mai kommer jeg ikke til å bry meg uansett. Det er helt sikkert ment som en positiv gest fra deres side, og 17. mai er en dag hvor man skal feire og glede seg - ikke pirke på andre.

Personlig hadde jeg dog ikke viftet med norsk flagg på nasjonaldagen om jeg bodde i et annet land. Det kan jo misforstås.

Nettopp. Folk kan fort misforstå og derfor hadde aldri jeg flydd rundt i Colombia f.eks med et Norskt flagg på de sin nasjonaldag. Da tror jeg nok mange hadde reagert. Noen hadde sikkert ikke brydd seg, men jeg vet flere hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det følgende er det jeg spør om, og det er et oppfølgingsspørsmål til det du sier om at du ønsker å markere det du setter pris på ved Norge og grunnloven:

At du velger å veive med Libyas flagg, når du uansett ville hyllet styreformen demokrati ved å veive med det norske, signaliserer for meg at du faktisk ønsker å fremme en politisk ytring, nær sagt demonstrere, ikke feire Norges nasjonaldag. Og det må du gjerne gjøre alle andre dager i året, eller privat på hytta på Kvamskogen, men å gjøre det i 17. mai-toget fremstår for meg som smakløst. Hvor lovlig det enn er.

Det du ser ut til å misforstå er at det strengt tatt ikke ER Libyas flagg. Dette er pr dags dato Libyas flagg. Det flagget jeg ønsker å bruke har vel ikke vaiet noe særlig noen steder i verden siden sånn ca 1969, fordi det er FORBUDT. For meg er det å bruke den friheten den norske grunnloven (aka jubilanten) gir meg til å veive med et flagg som er forbudt andre steder i verden og for å minne meg selv på hvor utrolig priviligert jeg er, en måte å feire mitt land på. Hva du måtte mene om det, smakløst eller demonstrasjon, er ditt problem. Og jeg syntes det er smakløst at vi feirer Norges grunnlov, den som gir oss disse rettighetene, ved å gå helt bananas over andres ytringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seniorita

Syns jeg husker at det var en enorm debatt om utlendinger som ville bruke sitt eget flagg på 17.Mai, og ikke Norgesflagget. Noen som vet om det kom igjennom? Hva skjedde egentlig?

Noe så tåpelig! Hvorfor i alle dager skal noen bruke et annet flagg enn det Norske flagget på 17.mai?! Det er Norges Nasjonaldag, da er det norske flagg som skal opp!

Om utlenningene ikke liker dette, får di holde seg innomdørs denne dagen!!

Utlanske mennesker krever litt for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen, du har fine motiver, men hvor mange tror du egentlig kommer til å automatisk forstå disse?

Og så lenge ca ingen kommer til å skjønne det, er det ikke da bedre å få fram budskapet ditt på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...