Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2003 #1 Skrevet 2. november 2003 Dette hører kanskje ikke hjemme under seksualitet, men det er noe jeg har lurt på lenge... Jeg har hatt tre kjærester, og samtlige har ligget og "rykket" et par-tre ganger før de har sovnet, spesielt etter sex. Hva i all verden kommer dette av? Det er ikke noe problem eller noe sånt, men litt morsomt... Har snakket med venninner om det, og alle er enige om at jenter ikke har disse rykningene... Noen som vet hva det kommer av?
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2003 #2 Skrevet 2. november 2003 Slike rykninger som inntreffer før søvnen har ikke noe med sex å gjøre, og er like utbredt blant menn som blant kvinner.
Dina_ Skrevet 2. november 2003 #3 Skrevet 2. november 2003 Det er bevisstheten som prøver å hindre underbevisstheten i å ta over.. Altså hindre deg i å sove. Det kan gi muskelrykninger, både hos menn og kvinner. Har hatt det flere ganger, men jeg våkner alltid av det.. Egentlig ganske ubehagelig synes jeg
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2003 #4 Skrevet 2. november 2003 en av gamle-kjærestene mine var fortballspiller og han rykket til fordi han "drømte" at han sparket til ballen..!! Ellers rykker jeg en sjelden gang til selv, hvis jeg er halvt i sovne. Skvetter til liksom.
gutt_1982 Skrevet 2. november 2003 #5 Skrevet 2. november 2003 Dette er svært vanlig. Du kan spesielt se det på små babyer som er stuptrøtte men ikke vil sove. De skvetter til når søvnen begynner å få overtak.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2003 #6 Skrevet 2. november 2003 Så det betyr at disse rykningene kommer når man ikke VIL sove? høres veldig rart ut...
Gjest Poirot Skrevet 2. november 2003 #7 Skrevet 2. november 2003 Jeg har fått forklart at det er elektriske ladninger i hjernen som frigjøres. Faktisk så likner de svært mye på det som skjer under et epilepsianfall, bare i mye mindre skala. Helt vanlig hos alle.
Gundel Gaukeley Skrevet 2. november 2003 #8 Skrevet 2. november 2003 Dette er ganske vanlig ja. Men jeg har hørt en teori som er mye morsommere ann alle de andre forklaringene!!! Denne rykningen stammer nemlig fra den gangen vi levde i trærne! Da kunne vi ikke tillate oss å sove virkelig tungt. Så disse rykningen kommer akkurat idet vi glir over i tung søvn for å hindre oss i å falle ned fra treet... Jeg har slike rykninger selv jeg, og det føles virkelig som om man faller akkurat idet man våkner......
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2004 #9 Skrevet 24. februar 2004 Det kan være flere grunner til slike rykkninger i kroppen like før man sovner (og uvanlig er det ikke) og ja en av forklaringene er en lett form for epilepsi uten at det i seg selv trenger å være noe dramatisk. Jeg fikk selv mitt første epilepsianfall (stort krampeanfall) som 2-årig og vokste det av meg i 20-årsalderen (heldigvis ganske vanlig å vokse det av seg). Jeg pleide å bruke frekvensen på slike innsovningskramper samt petit-mal anfall (små anfall der man ikke får rykkninger men bare blir "borte" et par sekunder og stirrer rett frem) for sånn ca. å vite hvor langt unna jeg var et stort anfall og hvor mye mer jeg kunne tåle av søvnmangel osv. Det som gjør meg litt skeptisk her er at du sier du ser et mønster i disse trekkningene avhenging av grad av fysisk/mental utmattelese - dette kjenner jeg igjen. Jeg hadde mye lettere for å få anfall når kroppen var litt kjørt. Dette kunne være søvnmangel, sult, fysisk sliten, stress, fyllesyke osv. Hvis typen din i tillegg har perioder der han ser ut som han "dagdrømmer" (petit mal ser slik ut for de uinnvidde) og bare ser tomt ut i luften er dette nok en pekepinn i retning av epilipsi. Har han en god fastlege ville jeg kanskje tatt det opp ved en legevisitt men jeg tviler egentlig på at det kommer noe ut av det. Veldig få allmenpraktiserende leger har god peiling på epilepsi og selv under en EEG undersøkelse er nevrologer mer eller mindre avhengige av å få fremprovosert et anfall for å kunne fastslå epilepsi med sikkerhet (var i alle fall slik før). Det finnes imidertid en grei måte og prøve å fremprovosere et krampeanfall på. Hvis lysstrekt blinkende lys gjerne i kombinasjon med litt søvnmangel/sult ikke klarer å fremprovosere anfall er ikke typen din særlig rammet i alle fall :=). Når man prøver å fastslå epilepsi under en EEG undersøkelse legges du under et sterkt lys som blinker utrytmisk i noen minutter - sikreste måten å fremkalle anfall på. Dette er forresten grunnen til at discotek ikke har lov å kjøre med blinkende strobelys (de sterke lysene som gjør alt vitt) i mer en noen sekunder i gangen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2004 #10 Skrevet 25. februar 2004 Det kan være flere grunner til slike rykkninger i kroppen like før man sovner (og uvanlig er det ikke) og ja en av forklaringene er en lett form for epilepsi uten at det i seg selv trenger å være noe dramatisk. Jeg fikk selv mitt første epilepsianfall (stort krampeanfall) som 2-årig og vokste det av meg i 20-årsalderen (heldigvis ganske vanlig å vokse det av seg). Jeg pleide å bruke frekvensen på slike innsovningskramper samt petit-mal anfall (små anfall der man ikke får rykkninger men bare blir "borte" et par sekunder og stirrer rett frem) for sånn ca. å vite hvor langt unna jeg var et stort anfall og hvor mye mer jeg kunne tåle av søvnmangel osv. Det som gjør meg litt skeptisk her er at du sier du ser et mønster i disse trekkningene avhenging av grad av fysisk/mental utmattelese - dette kjenner jeg igjen. Jeg hadde mye lettere for å få anfall når kroppen var litt kjørt. Dette kunne være søvnmangel, sult, fysisk sliten, stress, fyllesyke osv. Hvis typen din i tillegg har perioder der han ser ut som han "dagdrømmer" (petit mal ser slik ut for de uinnvidde) og bare ser tomt ut i luften er dette nok en pekepinn i retning av epilipsi. Har han en god fastlege ville jeg kanskje tatt det opp ved en legevisitt men jeg tviler egentlig på at det kommer noe ut av det. Veldig få allmenpraktiserende leger har god peiling på epilepsi og selv under en EEG undersøkelse er nevrologer mer eller mindre avhengige av å få fremprovosert et anfall for å kunne fastslå epilepsi med sikkerhet (var i alle fall slik før). Det finnes imidertid en grei måte og prøve å fremprovosere et krampeanfall på. Hvis lysstrekt blinkende lys gjerne i kombinasjon med litt søvnmangel/sult ikke klarer å fremprovosere anfall er ikke typen din særlig rammet i alle fall :=). Når man prøver å fastslå epilepsi under en EEG undersøkelse legges du under et sterkt lys som blinker utrytmisk i noen minutter - sikreste måten å fremkalle anfall på. Dette er forresten grunnen til at discotek ikke har lov å kjøre med blinkende strobelys (de sterke lysene som gjør alt vitt) i mer en noen sekunder i gangen. Duslettetidogstoreallverdenda!!! :o Trodde sånne rykninger var helt vanlig jeg. Skulle ikke tro det var nødvendig med legebesøk og full pakke for det?
minniepus Skrevet 25. februar 2004 #11 Skrevet 25. februar 2004 Til og med katten min har sånne rykninger av og til. Ganske festlig å se på.
Lula Skrevet 25. februar 2004 #12 Skrevet 25. februar 2004 ... Har snakket med venninner om det, og alle er enige om at jenter ikke har disse rykningene... Jeg er i aller høyeste grad jente, og har slike rykninger av og til. Diskuterte dette med noen medisinstudenter for noen år siden, og de mente at det ikke var påvist noen direkte årsak til rykningene (som de aller fleste mennesker fpr av og til, uansett kjønn). Men noen mente at det kunne ha noe å med at bevisstheten "slipper" tak i kroppen i det øyeblikket vi er i ferd med å sovne. Man kan da få umotiverte rykninger.
*Artemis* Skrevet 25. februar 2004 #13 Skrevet 25. februar 2004 Jente her også :-) Har disse rykningene av og til. Pleier som regel å våkene av det, men ikke alltid (Kjæresten min sier jeg er ganske så urolig noen kvelder uten at jeg våkner ) Pleir også å drømme at jeg faller med en trapp e.l og våkner med et rykk like før jeg treffer bakken. :o
Gjest BærtBært Skrevet 25. februar 2004 #14 Skrevet 25. februar 2004 Jente her også! Og jeg opplever som oftest slike rykninger når jeg er iferd med å sovne når jeg egentlig ikke har lagt meg til for å sove liksom. F.eks. om sommeren når jeg ligger og soler meg, eller når jeg dupper av på toget på vei hjem fra jobben, da kan det plutselig være at jeg på en måte får behov for å holde meg fast i noe, ja sånn som du før her sa, det kjennes ut som man faller, og rykker til for å "gripe tak" i noe. Hmmm, kanskje jeg har for mange mannlige hormoner? Å kjære, hår på kassa neste?? :-(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå