Gå til innhold

Kiropraktor på nakke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noe såsning /stivhet i nakken som jeg har gått til kiropraktor med.

MR viste bare dårlig bevegelighet i øvre del av nakke/hals.

Har også noe nervesmerter i halve nakken og hodet (prikking, brenning og noe nummenhet)

Etter sist behandling hvor hun "knakk opp" helt oppe i hårfestet og øvre del av rygg ganske mye. Det kjentes ganske bra og følelse av lettelse med en gang. (bare litt svimmel når jeg skulle opp av benken) Utpå kvelden var jeg noe øm og sår bak i nakken. Litt småsvimmel og tung i hodet.

Men dagen etter var jeg rimelig svimmel, ør og noe trykk i hodet.

Føltes ut som jeg var glovarm i hodet spessielt nakke og panne, men kald i resten av kroppen. Kaldsvettet og uvel/ kvalm. (Målte faktisk feberen, den var litt under hva jeg normalt har i kroppstemperatur på ca 0,4 grader)

Er fremdeles sår i nakken (4 dager etterpå) litt svimmel, klam i kroppen og litt uvel.

Knitrer (vanskelig å beskrive) i nakken når jeg snur på hodet ennå.

Er dette vanlig ?

Noe som kan ha påvirket noe er at mensperioden kom noe forsinket samtidig med siste behandling.

Pleier bli litt småsår i nedre del av rygg/hofte og varm i kroppen når jeg har mens fra før. Mulighet for at jeg merker den litt ekstra nå kan være sansynlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring kiropraktoren og spør. :) En viss reaksjon er nok normalt, men etter så mange dager ville jeg tatt en telefon.

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktikk er kvakksalveri basert på pseudovitenskap. Å få nakken manipulert kan i verste fall føre til slag, selv om risikoen er lav.

Neurologists warn about link between chiropractic, stroke

Hold deg til noen som praktiserer evidensbasert, f. eks. leger og fysioterapeuter.

Skrevet

Kiropraktikk er kvakksalveri basert på pseudovitenskap. Å få nakken manipulert kan i verste fall føre til slag, selv om risikoen er lav.

Nå er en kiropraktor i Canada/USA noe helt annet enn en kiropraktor i Norge, da. Helt andre krav til utdanning osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er en kiropraktor i Canada/USA noe helt annet enn en kiropraktor i Norge, da. Helt andre krav til utdanning osv.

Jaha? Kan du utdype forskjellene?

Skrevet

Jaha? Kan du utdype forskjellene?

I Norge må man i alle fall få autoriasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell for å kunne praktisere, etter 5 års utdanning og turnustjeneste. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer i USA, men har hørt at kiropraktorer der sammenlignes med homeopater og healere - altså som alternativ medisin og ikke et "skikkelig fagfelt".

Jeg har aldri besøkt noen kiropraktor i USA, men i Norge holder de gjerne til under samme praksis som fysioterapeuter og manuellterapeuter, og er slik en del av et respektert fagmiljø.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags krav er det til utdanning i Norge og hva slags krav i Canada/USA?

Skrevet

Hold deg til noen som praktiserer evidensbasert, f. eks. leger og fysioterapeuter.

Du, nå får du rulle inn. Dersom kiropraktikk hadde vært farlig, så hadde det ikke vært godkjent offentlig behandling i Norge. Det hadde ikke vært gitt støtte til utdanningen, og behandlingen hadde ikke vært dekket av rikstrygdeverket.

En lege kan ikke gjøre noe som helst med låsninger osv. Annet enn å foreskrive piller, henvise til røntgen og å sende personen videre til en kiropraktor. En fysioterapaut får heller ikke gjort noe som helst med låsninger, annet enn å strekke ut muskler, sener og bindevev rundt låsningen. Dette funker i noen få dager også er det på'n igjen med plager.

En fysioterapaut er ubrukelig til noe annet enn muskler, sener og bindevev. Når smertene sitter i skjellettet, så får de ikke gjort noe.

Skrevet

5,5 år på et universitet som er godkjent av norske helsemyndigheter er kravet for at man skal få praktisere som kiropraktor i Norge. Norge har ikke egen kiropraktorutdanning, så man må til f.eks Danmark.

Skrevet

Grunnutdanningen er sikkert omtrent den samme, siden man kan ta utdanningen i USA og praktisere i Norge. Turnusen må man imidlertid ta i Norge for å jobbe her, og jeg vet ikke hvordan denne praktiseres i USA - men kiropraktikk er i alle fall mye mer anerkjent i Norge. Det kan selvsagt bare være holdningen til fagfeltet som er ulik, men jeg har f.eks blitt henvist til kiropraktor av fysioterapeuter.

Jeg leser gjerne dine argumenter for at kiropraktikk er kvakksalveri, for det er jo ikke automatisk slik at en anerkjent metode er en god metode.

Skrevet

Jeg ble annbefalt kiropraktor av fysioterapauten min, siden han ikke kunne hjelpe til med nakke og ryggplagene mine. Han anbefalte også kiropraktoren jeg går til.

Hun jeg går til har lang utdannelse, praktisert lenge, papirer i orden og har et godt rykte på seg.

Grundig sjekket opp på fårhånd.

Syshi

Skal ringe kiropraktoren i morgen om ikke plagene er helt borte til da. Har lettet noe i løpet av dagen.

Er en 12 år gammel strekk skade han jobber med, så kan tenkes det er helt normalt at en får litt ekstra reaksjoner da.

Grunnen til at jeg har vegret meg til å behandlet nakken tidligere, er svært dårlig erfaring fra en fysioterapaut som gjorde nakken værre.

AnonymBruker
Skrevet

Har noe såsning /stivhet i nakken som jeg har gått til kiropraktor med.

MR viste bare dårlig bevegelighet i øvre del av nakke/hals.

Har også noe nervesmerter i halve nakken og hodet (prikking, brenning og noe nummenhet)

Etter sist behandling hvor hun "knakk opp" helt oppe i hårfestet og øvre del av rygg ganske mye. Det kjentes ganske bra og følelse av lettelse med en gang. (bare litt svimmel når jeg skulle opp av benken) Utpå kvelden var jeg noe øm og sår bak i nakken. Litt småsvimmel og tung i hodet.

Men dagen etter var jeg rimelig svimmel, ør og noe trykk i hodet.

Føltes ut som jeg var glovarm i hodet spessielt nakke og panne, men kald i resten av kroppen. Kaldsvettet og uvel/ kvalm. (Målte faktisk feberen, den var litt under hva jeg normalt har i kroppstemperatur på ca 0,4 grader)

Er fremdeles sår i nakken (4 dager etterpå) litt svimmel, klam i kroppen og litt uvel.

Knitrer (vanskelig å beskrive) i nakken når jeg snur på hodet ennå.

Er dette vanlig ?

Noe som kan ha påvirket noe er at mensperioden kom noe forsinket samtidig med siste behandling.

Pleier bli litt småsår i nedre del av rygg/hofte og varm i kroppen når jeg har mens fra før. Mulighet for at jeg merker den litt ekstra nå kan være sansynlig.

Noen reagerer mer enn andre. vet om folk som ligger rett ut i 5 dager etter beh.

Ja, jeg selv reagerer.Ikke god følelse før det blir bedre

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktikk er den samme i Norge som ellers i verden, ikke basert på moderne vitenskap, men på kiropraktiske teorier som ikke støttes av moderne medisin.

Kiropraktikk har ingen virkning utover placebo, men risikoen ved nakkemanipulasjon er veldokumentert.

Vertebrobasilar injuries following cervical manipulation.

Cervical spine manipulation: an alternative medical procedure with potentially fatal complications.

Chiropractic manipulation: reasons for concern?

Vertebral artery dissection and cerebellar infarction following chiropractic manipulation

Bilateral occipital-parietal hemorrhagic infarctions following chiropractic cervical manipulation.

Locked-in syndrome due to a vertebral dissection and therapeutic options with intraarterial fibrinolysis in acute phase

Cervical artery dissection--clinical features, risk factors, therapy and outcome in 126 patients.

Bilateral vertebral artery dissection after chiropractic treatment.

Simultaneous bilateral internal carotid and vertebral artery dissection following chiropractic manipulation: case report and review of the literature.

Spinal manipulative therapy is an independent risk factor for vertebral artery dissection.

Stroke following chiropractic manipulation. Report of 3 cases and review of the literature.

The neuro-ophthalmologic complications of cervical manipulation.

Stroke following chiropractic manipulation of the cervical spine.

Visual field loss resulting from cervical chiropractic manipulation.

Neurologic complications following chiropractic manipulation: a survey of California neurologists.

Wallenberg's syndrome following neck manipulation.

Brain stem infarction due to chiropractic manipulation of the cervical spine.

Lovet å kurere autisme og ADHD

En kiropraktorklinikk på Sola har sendt brev til foreldre med løfter om at klinikken kan kurere ADHD, autisme, dysleksi. Saken er meldt til Helsetilsynet som har opprettet tilsynssak.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/1150995/Lovet_aa_kurere_autisme_og_ADHD.html

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktikk er den samme i Norge som ellers i verden, ikke basert på moderne vitenskap, men på kiropraktiske teorier som ikke støttes av moderne medisin.

Øhm nei, det er den ikke. Jeg studerer medisin i Danmark, og vi går de tre første årene (preklinisk) sammen med kiropraktikk, før vi går hver vår vei. Kiropraktikkutdanningen her er således evidensbasert, med utgangspunkt i den nyeste foreliggende vitenskapen tilgjengelig. Kiropraktorene har i tillegg en god medisinsk basis da vi har preklinikken sammen, og har den samme kunnskapen innenfor alt av fysiologi, anatomi, biokjemi ect. som det vi har.

Slik er kiropraktikken i England også. Jeg har snakket med flere som studerer i USA og Australia, og fokuset innenfor kiropraktikken der ligger i mye større grad innenfor et holistisk og - sett med kyniske øyne - et kvakksalverlignende perspektiv.

Angående skadefrekvensen, så er det meget lav - jeg mener vi har lært at 1 av 6 millioner nakkebehandlinger går galt (skal finne kilde på dette). Du kan jo sammenligne dette med risikoen ved blindtarmsoperasjon, graviditet, ja bare det å bli lagt i narkose - jeg tror nok du vil finne at risikoen der er mye høyere.

Det er alltid en risiko involvert når man behandler kroppen, det være seg medisinsk behandling, av en kiropraktor eller av en fysioterapeut. Det er rett og slett et dårlig argument.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du synes kanskje det er et dårlig argument, men i flere av artiklene advares det mot kiropraktisk behandling. Artiklene er ikke kun fra Nordamerika men også Europa og Asia. Jeg tviler på at de norske kiropraktorne er bedre enn alle de andre i resten av verden.

• 5 måneder senere...
Skrevet

"AnonymBruker" - For noe tull! Du hoster jo bare opp oppkok du har lest på en konspirasjonsside e.l. For det meste anekdoter.

Kvasifilosofi? Tror du studentene i Danmark og England leser egen "kiropraktorlitteratur" for diagnose, ortopedi, anatomi, biokjemi osv? NEI. Selvfølgelig brukes det moderne medisinsk litteratur og forskning i undervisningen. Så du ikke hva medisinstudenten fra Danmark skrev over? 3 år med medisin og kiropraktorstudenter hvor de gjør akkurat det samme. Det de lærer har strenge krav for evidensbasis før det blir inkludert.

SAFH autoriserer alle kiropraktorer i Norge. De har henvisningrett til spesialist og rett til å sykemelde. Det hadde de ikke fått hvis de baserte seg på "kun kvasifilosofi".

Har du hørt om medical error? Det dør flere personer hver eneste uke på grunn av dette, enn det har dødd gjennom tidene ifm kiropraktikk. Det er en større risiko ved medisin, selv om legen gjør jobben sin bra. Flesteparten av pasientene blir jo friske.

Kanskje dette kan få deg litt ned på bakken igjen: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_error

Videre er VBS og cervikal manipulasjonslinken du utbasunerer og skriker om forsket til døde allerede - OG MOTBEVIST.

Det er så enkelt som dette: Personer som er på vei til å utvikle VBS får nakkesmerter, og går derfor til kiropraktor for dette symptomet. Innen denne pasientgruppen er det ingen statistisk forskjell på de som går til lege med disse symptomene og de som går til kiropraktor. Vertebrobasilar stroke får en prosentandel av disse pasientene uansett. Les disse studiene:

Cassidy, et al. ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18204390 )

For et dybdeblikk på VBS og cervical manipulasjon, les http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2922298/?tool=pubmed

Kiropraktikk har ingen virkning utover placebo, men risikoen ved nakkemanipulasjon er veldokumentert.

Vertebrobasilar injuries following cervical manipulation.

Cervical spine manipulation: an alternative medical procedure with potentially fatal complications.

Chiropractic manipulation: reasons for concern?

Vertebral artery dissection and cerebellar infarction following chiropractic manipulation

Bilateral occipital-parietal hemorrhagic infarctions following chiropractic cervical manipulation.

osv.

Skrevet

Så du er enig i at om noe har empirisk effekt, så kan man si at det er en skikkelig behandlingsmetode og ikke kvakksalveri?

Første gang jeg leste ordet "kiropraktor" var for omtrent 20 år siden, det var i Dagbladet om ei norsk dame som i 20 år hadde hatt forferdelige smerter i hofta/korsryggen. Hun hadde vært hos fysioterapeut og diverse nevrologer og alt mulig, før hun på eget initiativ gikk til en kiropraktor. Kiropraktoren tok ett grep med én knekk, så var hun bra. Det var i følge ham et ledd som var i ulage, jeg husker ikke hvilket, men han sa at det var et ledd som var rimelig sentralt i utdanningen til kiropraktorer. Hun hadde altså levd 20 år i et smertehelvete fordi legene ikke ville sende henne til kiropraktor.

For min egen del har jeg erfart effekten flere ganger. En gang nøys jeg så kraftig at kjevemuskelen låste seg, og jeg klarte nesten ikke gape opp. Etter en behandling hos kiropraktor ble det mye bedre. En annen gang fikk jeg forferdelig vondt i korsryggen når jeg syklet treningsturer, enda jeg tøyde ut og har syklet i mange år uten problemer. Kiropraktoren så at det var et ledd med tilhørende muskel i hofta som hadde låst seg, og tok ett grep. Jeg kjente umiddelbart at det var noe som løsnet, og syklet lang tur samme dag uten at smertene kom.

Jeg er enig i at det er mye humbug som godtroende folk betaler for, men kiropraktikk har beviselig effekt. Jeg har aldri skjønt meg på slike kiropraktorkritikere som deg; hvis du vil ta kvakksalvere så ta de som virkelig er det, ikke behandlingsformer med empirisk påvist effekt.

Skrevet

:hakeslepp: For noen holdninger det var her da...

- Jeg hadde låsninger i nakken som gjorde at jeg hadde kronisk vondt i hodet.

- Jeg gikk til kiropraktor

- Jeg slutta å ha vondt i hodet.

Det er alt jeg trenger å vite, i hvert fall...

Men til det TS spør om: I begynnelsen ble jeg verre i et par dager, før det ble bedre. Så ble jeg bare bedre og bedre :) Men det høres rart ut at du har bivirkninger så lenge... Du burde absolutt ringe og spørre om å få snakke med kiropraktoren som behandla deg!

Skrevet

:hakeslepp: For noen holdninger det var her da...

- Jeg hadde låsninger i nakken som gjorde at jeg hadde kronisk vondt i hodet.

- Jeg gikk til kiropraktor

- Jeg slutta å ha vondt i hodet.

Det er alt jeg trenger å vite, i hvert fall...

Men til det TS spør om: I begynnelsen ble jeg verre i et par dager, før det ble bedre. Så ble jeg bare bedre og bedre :) Men det høres rart ut at du har bivirkninger så lenge... Du burde absolutt ringe og spørre om å få snakke med kiropraktoren som behandla deg!

Det var 2 grusomme uker med mye plager før det gradvis gikk over heldigvis.

Kiropraktoren mente det ikke skulle komme noen ettervirkninger etter behandlingen siden han gjorde så lite (?) Men plagene kom etter behandlingen

Men jeg avsluttet behandlingen for sikkerhets skyld. Greit at en skal få "litt" ettervirkninger, men å bli så dårlig med så mye smerter i hele 2 uker orker jeg bare ikke.

Første 2 mnd var det også knekke /knitrelyder i nakken og øvre del av ryggen hver gang jeg snudde på hodet, ekkelt. Virket som bena ikke var helt på plass og trengte tid for å stabilisere seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...