Gå til innhold

Synes så synd på kaninen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En jente i kollektivet har en kanin på rommet. Den har et passe stort bur (ca 1 m * 0,5 m). Men hun er aldri hjemme, og koser heller aldri med kaninen. Den får ingen oppmerksomhet. Hun er hos kjæresten nesten hele tiden, og kommer hjem av og til for å bytte kanin'doen' og gi den høy. Jeg synes så utrolig synd på kaninen! Stakkars liten.

Eieren sier at kaninen ikke er kosete, og at den bare biter. Men det er jo ikke rart når den aldri får kos! Hun prøver å gi den bort, uten hell. Og hun har ikke hjerte til å avlive den.

Jeg elsker dyr, og koser med kaninen innimellom. Den elsker det! Da blir den helt rolig, og legger seg ned i buret og bare nyter oppmerksomheten. Jeg plukker også løvetannblader til den når det er årstid til det. Gjør det ganske ofte faktisk, og har aldri sett eieren gjøre dette :sukk:

Det jeg lurer på, har kaninen det vondt? Den har grei plass og får mat, men det er liksom alt.

Jeg hadde kanin da jeg var liten, og jeg koste med den hver dag etter skolen (i mange timer!), hadde den ute i bånd, den fikk løpe rundt på kjøkkenet sammen med oss osv. Kan ikke skjønne hvorfor noen skaffer seg dyr uten å kunne ta vare på dem :sukk:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg synes synd på denne kaninen. Kaniner er "flokkdyr", og det jeg kjenner til kaniner så er sosial kontakt, mosjon og kos særdeles viktig for kaniner.

Jeg vil tro at denne kaninen vil, om den ikke alt har blitt det, bli veldig deprimert og tiltaksløs av å sitte fullstendig isolert i et ikke så altfor stort bur hele dagen.

Kaniner skal være løse så mye som mulig. Sprette rundt i huset, kunne ta rennefart i den ene enden av stuen og i rasende fart springe fort-fort over hele gulvet. Gjøre halsbrekkende vendinger i luften, og ligge i sofaen på kvelden :fnise:

(- nå savner jeg min sorte, blanke, flotte dvergwedder som døde for 15 år siden....)

Sett fra min side så synes jeg denne kaninen egentlig ikke lever.... den bare eksisterer :(

Den er jo heldig som har deg, TS :)

Du har vel ikke noen kjente som kunne ha kaninen ? - siden jeg forstår det som du ikke kan ha den selv (noe som jo også hadde vært en fin løsning etterswom dere tydeligvis liker hverander du og kaninen :) )

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg håper at den er lykkelig uvitende om hva som mangler i livet. Jeg er helt enig med deg!

Jeg kan dessverre ikke overta kaninen. Skal flytte til en annen by i sommer. Jeg reiser også mye, så har ikke anledning til å ha et dyr. Ellers hadde jeg med glede overtatt den lille tassen.

Får helt vondt inni meg :(

AnonymBruker
Skrevet

Denne kaninen har det ikke bra nei, og jeg sier meg helt enig med Lille-pus; den kaninen lever ikke, den bare eksisterer.

Kanskje du kan hjelpe eieren med å finne et nytt hjem til den? Du kan jo også prøve å kontakte Dyrebeskyttelsen slik at kaninen kan bli omplassert gjennom dem.

Hvor i landet bor dere?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg vet jo ingenting om hvor i landet dere holder til, men ta en titt på denne linken.

Jeg vet ingenting om damen, men det kan være et ok tips.

AnonymBruker
Skrevet

Ja stakkars liten :(

Eieren har prøvd omplasseringssteder her i Trondheim, men ikke fått napp. Jeg vet ikke hva jeg kan hjelpe til med egentlig. Tror kaninen er ca 3-4 år.

Kom gjerne med forslag :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for link, Lille-pus. Skal vise eieren denne siden :)

Kaninen fortjener så mye bedre!

AnonymBruker
Skrevet

http://kanin.org/forum/

Jeg ville spurt på dette forumet om noen er interessert i den (om enn bare som midlertidig hjem for å omplassere den videre)

Jeg vet flere har fått napp ved å spørre der inne om hjelp til å redde/omplassere kaniner

Har du kontaktet Dyrebeskyttelsen i Trondheim? Om ikke annet kan de sikkert være behjelpelig med å poste bilde og info om kaninen på omplasseringsdelen på nettsiden deres http://www.dyrebeskyttelsen-trondheim.no/kontakt.php

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Tusen takk for link, Lille-pus. Skal vise eieren denne siden :)

Kaninen fortjener så mye bedre!

Dæven døtte ! Karma ute og går her tro... :)

Vet du, TS, jeg synes du skal ringe damen i linken. Høre om de har plass til den lille stakkaren i kollektivet.

Dersom de har plass så ringer du eier og forteller at du har funnet plass til kaninen, og at om det er ok for henne så tar du deg av transporten (kompis med bil om du ikke har selv).

Sien eier bare er innom av og til for å gi mat og rydde i buret så kan det jo ta litt tid før hun er tilbake, og siden hun sier at kaninen biter og er usikkelig så vil omplasseringsstedet få et bedre inntrykk av kaninen om det er deg som forteller :)

Edit: Vi snakker om en avstand på ca 2 mil hver vei. Det er overkommelig for de fleste med bil, også på en søndag eller mandag :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg hater mennesker som ikke klarer å tenke logisk og omsorgsfult og innse at kaniner er sosiale dyr som ikke trives alene, inne på en dårlig luftet hybel i bur!

Skrevet
Kaniner skal være løse så mye som mulig. Sprette rundt i huset, kunne ta rennefart i den ene enden av stuen og i rasende fart springe fort-fort over hele gulvet. Gjøre halsbrekkende vendinger i luften, og ligge i sofaen på kvelden :fnise:

Hehe! Minner meg om en kanin jeg hadde selv for mange år siden! Når den var ferdig med å herje rundt for en stund hoppet den ofte opp i fanget mitt og la seg til der, slik katter gjør. :)

Kaninen i hovedinnlegget lever nok et veldig kjedelig liv, stakkars..

AnonymBruker
Skrevet

Min kanin var også sånn som dere beskriver :fnise: Løp rundt som gal, hoppet og tok salto, herja rundt. Moro for oss å følge med ;)

Man ser veldig godt om en kanin er lykkelig, og kaninen i naborommet er ikke lykkelig :( Begynner nesten å gråte når jeg går inn til han. Han bare sitter der, prøver å grave litt i buret, hoppe litt rundt, flytte på ting, kommer til buråpningen og legger hodet ned når jeg koser med han. Stakkars, jeg får då vondt av han! Håper virkelig at han ikke skjønner hvilket liv han går glipp av. Eieren blir bare sur når han graver: 'skjønner han ingenting eller?? skjønner han ikke at han er inne??', eller når hun koser med han og han plutselig viker unna/blir bitter: 'han er så dum! han skjønner ikke at jeg koser med han!'. Så da er 'straffen' at hun ikke gir han oppmerksomhet :roll: Han er en kanin!!!

Eieren hadde visst sett den annonsen på Finn, og sendt mail uten å få svar. Jeg ba henne om å ringe i steden, så håper det hjelper!

-TS

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja men kjære deg TS, kan ikke du ringe til damen da ?

Så forklarer du hvordan kninen er (personlighet) og at den trenger et nytt hjem.

Spør videre om det kan være plass til den lille stakkaren hos henne :)

Sier hun t hun har plass og gjerne vi ha ham/henne så tar du kontakt med nåværende eier og sier at du kan overta kaninen :)

Da er du eier, og organiserer noen til å kjøre deg og kaninen opp til damen med omplasseringsstedet :)

Det går raskt mot påske nå, og da kan det fort bli fullere hos henen enn det er i dag.

Anbefaler deg å ta litt initiativ her nå. Det hjelper jo ikke kaninen å synes synd på den hvis man ikke moter seg opp og tar litt grep.

Tvi-tvi.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner godt at du får vondt av denne kaninen, jeg hadde reagert på akkurat samme måte selv. Blir så provosert av slikt. Hva skal man med dyr, om man ikke tar vare på dem?

Skrevet

Stakkars kanin :tristbla:

Ingen dyr burde leve i bur.

AnonymBruker
Skrevet

Eieren står fast ved at denne kaninen er heldig som har et såpass stort bur, og at de aller fleste kaniner sitter i et lite bur hele livet (bortsett fra de som bor på gårder ol). Jeg orker ikke diskutere med henne, for hun er så påståelig!!

Men uansett, kaninen har nå fått et nytt hjem :) Håper virkelig at den lille blir lykkelig der :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...