Gå til innhold

Kjemperask og kjempegod kake som kan stå over natta?

Pingting

Anbefalte innlegg

Vi er en hel gjeng med masterstudenter som sitter i innspurten av masteroppgaveskrivinga. Det fører til både mange og lange dager på lesesalen, og der er ganske folksomt her også i helgene. De siste par lørdagene har folk hatt med seg kake som alle har fått av, noe som er kjempehyggelig. Jeg har sagt meg frivillig til å ta med neste lørdag, men jeg aner ikke hva? Jeg har ganske mange gode kakeoppskrifter, men felles for men er at de tar litt lang tid å lage, og det har jeg jo ikke tid til.

Det beste hadde vært om jeg kunne smelle sammen noe på fredagskvelden, og da utgår vel også endel ting fordi de blir tørre... Noen som har forslag? Har tenkt litt på pai (blåbær, kanskje?), men jeg vet ikke om den blir klissete hvis den står over natta? Og går det an å lage det i vanlig springform? :klo: Har ikke egen paiform, og siden jeg tar bussen til lesesalen er jeg redd for at det kan skje noen ulykker der også...

De siste kakene har vært fromasjkake med browniebunn og så ostekake i går, så det skader liksom heller kke om den ser litt imponerende ut ;)

Alle forslag mottas med takk! :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes de fleste sjokoladekaker blir best dersom de står natten over. Og da med glasuren på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med ostekake? Det er som regel rask å lage. Oreo ostekake f.eks er kjempe god etter ei natt i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i kake. Suksessterte pleier å falle i smak hos de fleste og er en av de kakene jeg syns "kler" å stå over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her ramlet det inn med svar! Tusen takk alle sammen! :)

Pavlova (og annen marengs) har jeg aldri laget før, det samme gjelder ostekake, så de tror jeg at jeg feiger ut på. (Er ganske så flink til å lage mat, men midt oppi alt dette masteroppgavestresset trenger jeg ikke enda en utfordring.)

Gulrotkake er ikke dumt - særlig hvis jeg lager i langpanne, da kan jo sambo få litt og. :fnise: men jeg tror ikke vi blir så mange har til lørdag - vet du om det funker å fryse ned kaka? (uten kremen, selvfølgelig)

Oreokake/sjokoladekake/kladdkake/suksessterte er også gode kandidater. Lurer på om oreokake og suksessterte er litt for tidkrevende, dog... men det er jo stas også. Gah, så vanskelig det her skulle være da? *luksusproblem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gulrotkake er ikke dumt - særlig hvis jeg lager i langpanne, da kan jo sambo få litt og. :fnise: men jeg tror ikke vi blir så mange har til lørdag - vet du om det funker å fryse ned kaka? (uten kremen, selvfølgelig)

Gulrotkake kan man fint fryse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pavlova vanskelig å få til, forresten? Jeg kom på at en av mine medstudenter er allergisk mot hvete, så sånn sett er det jo en perfekt kake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er pavlova vanskelig å få til, forresten? Jeg kom på at en av mine medstudenter er allergisk mot hvete, så sånn sett er det jo en perfekt kake. :)

Pavlova er kjempelett, så lenge man passer på å lage den i en bolle av glass eller stål. Trikset for å få den perfekt hver gang er å gni innsiden av bollen og snurregreiene (er tom for ord!) på miksmasteren med sitronsaft, slik at alle fettflekker garantert er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pavlova er kjempelett, så lenge man passer på å lage den i en bolle av glass eller stål. Trikset for å få den perfekt hver gang er å gni innsiden av bollen og snurregreiene (er tom for ord!) på miksmasteren med sitronsaft, slik at alle fettflekker garantert er borte.

Visp? :gjeiper:

Ughhhh, jeg kom nettopp på at jeg bare har en stavmikser med visp på, ikke ordentlig miksmaster. Men det burde vel kanskje ikke gjøre noen stor forskjell? :klo:

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visp? :gjeiper:

Ughhhh, jeg kom nettopp på at jeg bare har en stavmikser med visp på, ikke ordentlig miksmaster. Men det burde vel kanskje ikke gjøre noen stor forskjell? :klo:

Takk for tips! :)

Går bra så lenge det ikke er plastikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandel/nøttebunn med pisket kram/vanilekrem på. Ha på hakkede frukter og eventuelt sjokolade og nøtter. Uten mel, men sjekk eventuell sjokolade som kan inneholde gluten. Kaken er vips ferdig på maks 30-40 min og smaker skikkelig godt og friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikkje noko problem å lage pai dagen før. Eg synest ikkje den blir klissete, tvert i mot fastare og betre etter mi meining.

Lykke til med kakebaking og oppgåveskriving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg piskar marengs i plastbolle stadig vekk, og det går fint. Å piske marengs for hand ville eg ikkje gitt meg ut på. Vispen til stavmiksaren er nok i veikaste laget ville eg tru, men det går jo an å prøve. Du kan piske mindre porsjonar i slengen, ei og ei eggekvite, for eksempel. Dette er ei marengskake som er knallgod og glutenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg kom på at en av mine medstudenter er allergisk mot hvete...

Opps !

Minst mulig forberedelse, helst ikke mye tid å lage (det er en masteroppgave inne i bildet her vet jeg ;) ).

Litt begrenset utvalg i avdelingen for "elektriske piskeredskaper".

Skal vi se..... Nemesis sjokoladekake

Ulempen er at den gjerne vil tilbringe natten i kjøleskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...