Gå til innhold

Frustrert. Åpne flater eller delt i soner?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå amokk her! Vi blir bare ikke enige!

Vi har vinkelstue som inneholder både TV-krok med 2 sofaer, salong med 2 sofaer og spisestue med 10 stoler.

Alt dette er nå et eneste stort rom. Og jeg synes ikke at det er koselig i det hele tatt. Det blir for mange inntrykk på en gang.

Dette har min kjære problemer med å forstå. Han vil ha store, åpne flater og gir blanke i om det er stilbrudd så det holder.

Nå prøver jeg å få til en løsning, slik at vi får delt av TV-kroken i en egen sone. Det er mye mikk-makk der (duppeditter og dingsebumser) i tillegg til at det ofte blir litt rotete akkurat der.

Jeg kunne tenkt meg å dele av med en høy hylle som gikk helt opp til taket, men dette er visst ikke noe vi kan diskutere en gang. Vi trenger oppbaveraingsplass og bokhyller.

Jeg har vurdert om vi kanskje kunne sette inn et møbel i "benkehøyde" for å dele av rommet. Da dekker det til sofaene og mye av TV-utstyret., samtidig som det blir mye lys og luft i rommet.

Men jeg ser ikke helt for meg hva slags møbel dette skulle være.

Noen som har et forslag eller som har en annen løsning.

Vinkelen i stuen skal altså bli en egen sone, men ikke deles av mer enn nødvendig. Oppbevaring er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du nemnde møbel i benkehøgd, tenkte eg umiddelbart på kjøpmannsdisk. Der er det jo både skap og skuffeplass, i tillegg til at det finst mange ulike typar. Veit ikkje om det var noko hjelp men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en kjøpmannsdinsk hadde sikekrt passet, men de fleste er litt for lange og kanskje litt for "spinkle" eller smale.

Og de IKEA-møblene er kanskje litt for lyse og "moderne" til å passe inn.

Men dere skjønner nok hva slags møbel jeg er ute etter :blunke:

Jeg burde vel ha nevnt at vi har innredet ganske røft. Har vel ingen lyse møbler i stua. Det meste er beiset i en mellombrun eller litt mørkere nyanse. Generelt liker vi farger og litt mørkere møbler i litt "gammeldags" stil og det nye møbelet bør nok passe til dette.

Enten må det være trehvitt/ubehandlet (slik at vi kan beise det) eller så må det være malt (ikke lys farge eller hvitt) eller evt. ferdig beiset i en mørkere farge.

Skulle gjerne hatt noe som lignet den bokhylen fra IKEA (åpen tvers igjennom), men sambo nekter å dele av på den måten desverre.

Men tusen takk for tips. Selv om ikke fargen er riktig, så kan jeg kanskje finne noe lignenede i en annen farge eller annet materiale. Og vi kan også lage noe selv av f.eks hobbyplater eller et oppusset møbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bygge en vegg som deler av litt - og så felle inn et felt med glassbyggerstein.

Eller du kan lage en vegg på skinner - det var noe sånt i Bonytt en gang som var ganske stilig. Tenk deg en halv vegg som er festet med skinner i tak og gulv. Veggen kan du dra frem og tilbake alt etter som... Den veggen jeg så var brukt som skille mellom stue og kjøkken, den var malt knallrød i en ellers hvit stue. Men det gir jo ikke noen særlig oppbevaringsplass da....

Hm..

Hva med kjøpmannsdisk - også snekrer du en vegg bakpå? Sånn at du fra den ene siden bare ser veggen og fra den andre ser kjøpmannsdisken og en slags kant opp?

Eller du kan bruke den store romdeleren fra Ikea og så male den i en farge som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode ideer.

Men vi har faktisk blitt enige (tror jeg).

Vi bygger en "bokhylle" med dype hyller som er ca 1 meter høy. Op på toppen skal vi legger svarte skiferfliser som passer til peisen (som er rett ovenfor.

Vi skal også lage sidene på bokyllen i gips som vi pusser på samme måte som peisen og bruke beisede lister og hylleplater inni.

Men det kan jo hende at vi ombestemmer oss da. Og flyttbare vegger høres jo praktisk ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har det altfor enkelt, Lea. Bare to timer på å overbevise sambo om at rommet må deles? :ler: Slikt bruker jeg minst to og en halv dag, samt biff og fløtegratinerte, på å få til.

Hørtes fin ut den løsningen deres!

Ha en fortsatt flott søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du har overtalt mannen :D

Vi har det akkurat på samme måte med 70 m2 åpen stue-kjøkken flate- vår løsning ble at vi flytter (men ikke pga av det da :ler: )

Mie, tipset ditt om flyttbar vegg var veldig bra, det tar jeg med videre til oppussingsobjektet vårt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Lea - synes forslaget ditt høres kjekt ut jeg........ men hvis ikke så kan jo jeg komme og snekre et møbel for deg........ Du vet jo hvor flink jeg er til å sette opp hyller f.eks........ :eeeh:

Et forslag til den bokhylla di er jo å lage en sånn trappe-trinn-fasong også..... for å gjøre den mindre kompakt...... en "mykere" overgang....

Skjønner du hva jeg mener??? Ja-a, det gjør du nok!

Ellers så kan jeg fortelle deg at jeg laget meg et trillebord igår - et til å sette printer'n på. Malte det gult jeg - så nå står det så fint her på kontoret mitt - kan bare trille det vekk når jeg skal støvsuge, vaske, rydde osv.......... Ikke det at jeg gjør det sååå ofte da.... :klø:

Men liksom - sånn i tilfelle jeg skulle få en sånn rydde-vaske-støvsuge-idè en gang ...... :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skjønner hva du mener med trappetrinn, Usikker. Men jeg tror faktisk at vi skal lage den helt enkel jeg. Vi trenger nemlig et avlastningsbord med plass til en lampe og noen planter også. Når dette kommer på plass så blir rommet delt nok opp håper jeg.

Hovedsaken er at vi blir enige :roll:

Jeg har forresten funnet det perfekte materiale :D MULTIBLOKKER! Sånne som man bygger brannvegger inntil peisen av. De er kjempeenkle å forme og dele. Lette og fine. Men de støver fælt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...