Gjest Tara Skrevet 3. april 2011 #1 Skrevet 3. april 2011 Må bare sende et lite rop om hjelp ut i cyberspace. Vi er nå inne på Au Pair nr 2. Nr 1 fungerte utmerket sammen med barna, oss voksne, med arbeidsoppgaver og i det hele tatt. Nr 2 som nå har bott hos oss siden januar fungerer ikke. Hun er mest opptatt av hva hun kan få av oss i form av mobil, pc, månedskort, fri etc. Hun er missfornøyd med rommet sitt (vi har just flyttet in i et nytt hus og etter norske mål er rommet meget fint), hun kommenterer at vi ta for stor plass på "hennes bad" hvilket også er vaskerom og slettes ikke "hennes", hun informerer våre gjester om at de opptar "hennes" sofa (????) etc. Hun gir oss dårlig samvittiget. Jeg bruker mer tid på å ordne for henne istedet for å få den hjelp jeg så sårt trenger. Noen som har lignende erfaringer? Hva skal vi gøre??
Gjest Tara Skrevet 3. april 2011 #4 Skrevet 3. april 2011 Takk for svar! Ikke bare å "kvitte seg" med en au paire. Det må forelgge saklig grunn for oppsigelse. I tillegge er det ikke helt enkelt å si slike ting til noen, synes i hvert fall jeg. Er det noen som har erfaring av lignende tilfeller?
cilja Skrevet 3. april 2011 #5 Skrevet 3. april 2011 Skaffer man seg au pair bør man ha tenkt igjennom hvordan man kan håndtere en situasjon som din. Selv om du synes det er vanskelig å være ærlig med au pairen, er det etter min mening, helt nødvendlig. Du må rett og slett gi henne en muntlig advarsel med de begrunnelsene du har. Vet du om hun har vært au pair før? Mange nye au pairer har et veldig forvrengt bilde av hva deres rolle som au pair egentlig går ut på, gangske enkelt fordi man får veldig lite informasjon før man reiser.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2011 #6 Skrevet 3. april 2011 Må bare sende et lite rop om hjelp ut i cyberspace. Vi er nå inne på Au Pair nr 2. Nr 1 fungerte utmerket sammen med barna, oss voksne, med arbeidsoppgaver og i det hele tatt. Nr 2 som nå har bott hos oss siden januar fungerer ikke. Hun er mest opptatt av hva hun kan få av oss i form av mobil, pc, månedskort, fri etc. Hun er missfornøyd med rommet sitt (vi har just flyttet in i et nytt hus og etter norske mål er rommet meget fint), hun kommenterer at vi ta for stor plass på "hennes bad" hvilket også er vaskerom og slettes ikke "hennes", hun informerer våre gjester om at de opptar "hennes" sofa (????) etc. Hun gir oss dårlig samvittiget. Jeg bruker mer tid på å ordne for henne istedet for å få den hjelp jeg så sårt trenger. Noen som har lignende erfaringer? Hva skal vi gøre?? Prøv å finne en norsk en som kan passe barn og ta andre oppgaver!
Jens Skrevet 3. april 2011 #7 Skrevet 3. april 2011 Finn en ny en. Flinke au pairer står i kø for å jobbe hos deg!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #8 Skrevet 4. april 2011 Du må selvfølgelig gjøre det samme som du ville gjort i enhver annen relasjon hvor du var misfornøyd med noe: Sette deg ned og snakke med vedkommende. "Det virker som du ikke er helt tilfreds, kan du fortelle meg hvordan du har det?" kan være en ok innfallsvinkel. I løpet av samtalen kan du få realitetsorientert henne, men også selv få høre hvor kommunikasjonen har sviktet fra deres side. Hun kan jo ikke vite hva du forventer, uten at du forteller det. Samtalen bør munne ut i en felles avgjørelse om hvorvidt dere vil prøve videre – er hun interessert i å prøve å tilfredsstille deg, er du interessert i å gi henne en sjanse til? Og så blir dere enige om en dato hvor dere tar en ny prat for å evaluere det nye opplegget. En slik fremgangsmåte er å ta ansvar. Å kvitte seg med henne fordi hun "ikke fungerer" er etter mine begreper svært umodent. Forestill deg selv hvordan det ville vært om sjefen på jobb sa at "du fungerer ikke, vi har funnet en annen". Ville ikke du da ha krevd informasjon, veiledning og en ny sjanse? 6
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #9 Skrevet 4. april 2011 Du må selvfølgelig gjøre det samme som du ville gjort i enhver annen relasjon hvor du var misfornøyd med noe: Sette deg ned og snakke med vedkommende. "Det virker som du ikke er helt tilfreds, kan du fortelle meg hvordan du har det?" kan være en ok innfallsvinkel. I løpet av samtalen kan du få realitetsorientert henne, men også selv få høre hvor kommunikasjonen har sviktet fra deres side. Hun kan jo ikke vite hva du forventer, uten at du forteller det. Samtalen bør munne ut i en felles avgjørelse om hvorvidt dere vil prøve videre – er hun interessert i å prøve å tilfredsstille deg, er du interessert i å gi henne en sjanse til? Og så blir dere enige om en dato hvor dere tar en ny prat for å evaluere det nye opplegget. En slik fremgangsmåte er å ta ansvar. Å kvitte seg med henne fordi hun "ikke fungerer" er etter mine begreper svært umodent. Forestill deg selv hvordan det ville vært om sjefen på jobb sa at "du fungerer ikke, vi har funnet en annen". Ville ikke du da ha krevd informasjon, veiledning og en ny sjanse? Signerer denne!
Brukernavn Skrevet 4. april 2011 #10 Skrevet 4. april 2011 Du må selvfølgelig gjøre det samme som du ville gjort i enhver annen relasjon hvor du var misfornøyd med noe: Sette deg ned og snakke med vedkommende. "Det virker som du ikke er helt tilfreds, kan du fortelle meg hvordan du har det?" kan være en ok innfallsvinkel. I løpet av samtalen kan du få realitetsorientert henne, men også selv få høre hvor kommunikasjonen har sviktet fra deres side. Hun kan jo ikke vite hva du forventer, uten at du forteller det. Samtalen bør munne ut i en felles avgjørelse om hvorvidt dere vil prøve videre – er hun interessert i å prøve å tilfredsstille deg, er du interessert i å gi henne en sjanse til? Og så blir dere enige om en dato hvor dere tar en ny prat for å evaluere det nye opplegget. En slik fremgangsmåte er å ta ansvar. Å kvitte seg med henne fordi hun "ikke fungerer" er etter mine begreper svært umodent. Forestill deg selv hvordan det ville vært om sjefen på jobb sa at "du fungerer ikke, vi har funnet en annen". Ville ikke du da ha krevd informasjon, veiledning og en ny sjanse? Dette var et veldig godt svar, og den løsningen jeg selv ville valgt om jeg var i din situasjon. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Du må selvfølgelig gjøre det samme som du ville gjort i enhver annen relasjon hvor du var misfornøyd med noe: Sette deg ned og snakke med vedkommende. "Det virker som du ikke er helt tilfreds, kan du fortelle meg hvordan du har det?" kan være en ok innfallsvinkel. I løpet av samtalen kan du få realitetsorientert henne, men også selv få høre hvor kommunikasjonen har sviktet fra deres side. Hun kan jo ikke vite hva du forventer, uten at du forteller det. Samtalen bør munne ut i en felles avgjørelse om hvorvidt dere vil prøve videre – er hun interessert i å prøve å tilfredsstille deg, er du interessert i å gi henne en sjanse til? Og så blir dere enige om en dato hvor dere tar en ny prat for å evaluere det nye opplegget. En slik fremgangsmåte er å ta ansvar. Å kvitte seg med henne fordi hun "ikke fungerer" er etter mine begreper svært umodent. Forestill deg selv hvordan det ville vært om sjefen på jobb sa at "du fungerer ikke, vi har funnet en annen". Ville ikke du da ha krevd informasjon, veiledning og en ny sjanse? Bra svart. Det er ikke bare å kvitte seg med en Au Pair. De er ikke en slags bruk og kast gjenstand. Språket kan ha ført til misforståelser, så ta en prat med henne. Kanskje dere har for store forventninger til Au Pair2 siden det fungerte så bra med den første?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå