Gjest Charlotte75 Skrevet 2. november 2003 #1 Skrevet 2. november 2003 Hei! Jeg har 2 uker igjen til termin, og må dermed snart bestemme med for følgende: Når vi drar fra sykehuset med babyen (og på andre kjøreturer), er det best å bruke bag med sikringsnett eller bilstol? Hva har dere valgt? Hva er tryggest for barnet? Hvor får man kjøpt og leid sikringsnett til bag? (pris?) Takker på forhånd for svar. Hilsen Charlotte
Gjest *nurket* Skrevet 2. november 2003 #2 Skrevet 2. november 2003 Har hørt at det kommer forbud mot bruk av bag og sikkerhetsnett fra januar, og en del butikker anbefaler derfor ikke disse lenger. Jeg syns at det virker veldig utrygt at babisen ligger løst oppi bagen (selv om det er et nett over bagen). Hvis du vil at babisen skal ligge flatt, ville jeg leid en Boxette istedet. Bildet er fjernet. Det er desverre ikke tillatt å legge ut bilder i forumet. Legg gjerne inn en link i stedet. Lea (moderator) Disse får du leid i de fleste babyutstyrsbutikkene, ligger på rundt 100kr mnd + depositum. Selv skal jeg bruke bilsete fra dag en. Får lagt sete jeg har rimelig lagt bakover + at jeg har kjøpt nyfødt innlegg (i England) til setet. 30+0
murmeldyret Skrevet 2. november 2003 #3 Skrevet 2. november 2003 Vi brukte bag med nett lenge, og var veldig fornøyde med det. Babyen lå inntullet i voksipose eller dyne, og hun lå på ingen måte løst oppi der. Da slapp vi også å vekke henne hver gang vi skulle ta henne over i bil, eller motsatt. Men i Sverige er det allerede forbud mot å bruke nett. Det er vel en grunn til det. Vi tenkte mest på at babyen helst skal ligge flatt.
asterix Skrevet 2. november 2003 #4 Skrevet 2. november 2003 Har brukt bilstol helt fra første stund med alle barna og kommer til å gjøre det samme nå også.
Octavia Skrevet 2. november 2003 #5 Skrevet 2. november 2003 De første 3 mnd. brukte vi Boxette (leid) på lange turer, vanlig bilstol (Bebe Confort Elios) på korte turer (ikke helt i begynnelsen, da brukte vi Boxetten hele tiden).
Padmee Skrevet 3. november 2003 #6 Skrevet 3. november 2003 Vi brukte bilstol helt fra begynnelsen av. Da en som er beregnet for nyfødte slik at de nesten ligger, men ikke helt. Det er tryggere å bruke bilstol fordi disse sikrer babyen bedre i en kollisjon. Hvis dere har tenkt dere ute på lange turer med en liten baby, så bør en ta små stopp av og til der en legger babyen flatt slik at presset på ryggen ikke blir så stort. Selv kjørte vi i max to timer mellom hvert stopp, men siden vi aldri drog lengre enn to timer, så betydde det i praksis at vi ikke hadde slike stopp.
Karen Skrevet 5. november 2003 #7 Skrevet 5. november 2003 Har lest om testing av stoler o.a. sikring for barn i bil. Testenes resultat viser at det er sikrest med stol plassert mot kjøreretningen. Dette fordi belastningen fordeles bedre for barnet i ryggen enn i front. Når barnet ligger i bag blir barnet kastet rundt i bilen. Men rent helsemessig er det best for barnet å ligge flatt, men jeg ville brukt bilstol og heller stoppet litt oftere hvis jeg skulle kjøre langt.
Gjest Eowyn i.i Skrevet 7. november 2003 #8 Skrevet 7. november 2003 Har hørt at det kommer forbud mot bruk av bag og sikkerhetsnett fra januar, og en del butikker anbefaler derfor ikke disse lenger. Jeg syns at det virker veldig utrygt at babisen ligger løst oppi bagen (selv om det er et nett over bagen). Hvor har du lest/hørt dette? Jeg har spurt både på naf og en butikk hvor de leier ut slike nett, og de hadde ikke hørt om det i det hele tatt. Sikkerhetsnett og bag er det siste "på markedet" som er blitt anbefalt av barnesikring i bil, så det er jo rart hvis det plutselig skal bli forbudt? Jeg tror også det er delte meninger mellom "eksperter" om hva som er tryggest av stol og bag+nett, jeg har blitt fortalt at nett er minst like sikkert som stol. Så jeg skal bruke nett jeg.
Lady79 Skrevet 7. november 2003 #9 Skrevet 7. november 2003 Heissann!! Vi brukte bag og nett de første 5-6 mnd!!! Der låg hun trygt og godt. Når hun ble ca 6 mnd gammel gikk vi over til stol, som vi leide gjennom if!! Vi har brukt ulike stoler, slik at de er tilpasset barnets alder!! Nå er vår datter over 2 år, og har fått det siste setet i serien. Det er veldig greit og hun sitter godt, som i en vanlig stol bare at hun kommer høyere slik at hun kan se mer. Det kan jeg anbefale!!! KLem fra Lena
diddi Skrevet 7. november 2003 #10 Skrevet 7. november 2003 Hmmmm.... Barnet blir ikke "kastet rundt i bilen" i en bag. Det er bedre for et nyfødt barn å ligge i bag, pga belastningen på ryggen. Oppi baggen skal det ligge en "anordning" som bidrar til at barnet holdes nede/fast, slik at det ved en kollisjon ikke blir kastet rundt. Nettet/selen som går over baggen vil igjen holde denne anordningen fast. I et sete bør barnet sitte mot kjøreretningen pga belastningen på nakken (pga stort hode og svake nakkemuskler). Jeg vet ikke hva som er å anbefale. Dersom man kjører langturer ville jeg nok brukt bag. Men sete er jo greit dersom det er mest korte turer. (også er det jo en del fine leieavtaler gjennom forsikringsselskapene, der det er sete som blir brukt.) Men forbudet mot bagsikring har heller ikke jeg hørt noe om. Vet imidlertid at det ikke er tillatt på innenriksflyvning lenger.
Gjest *nurket* Skrevet 7. november 2003 #11 Skrevet 7. november 2003 Hvor har du lest/hørt dette? Jeg fikk høre dette på Babyshop. Og derfor så regnet jeg med at det vet hva de snakker om. :D 30+5
Cilla Skrevet 7. november 2003 #12 Skrevet 7. november 2003 På babybutikken jeg har vært mange ganger siste ukene, sier de at de ikke selger eller leier ut sikkerhetsnett lenger. Jeg skal ha stol eller boxette.
Iset Skrevet 8. november 2003 #13 Skrevet 8. november 2003 jeg har et bilsete som kan brukes fra 0-4 år tror jeg. iallefall kan det justeres slik at babyen ligger helt flatt på ryggen til stolen, som ligger nede. når hun blir større snur vi det rundt, slik at det kommer rett vei. det er helt genialt. hun ligger helt flatt og godt fastspent:) klem Iset
Gjest Eowyn i.i. Skrevet 8. november 2003 #14 Skrevet 8. november 2003 Jeg fikk høre dette på Babyshop. Og derfor så regnet jeg med at det vet hva de snakker om. :D 30+5 Så rart! Det var på babyshop jeg også spurte :klø: Men om det blir forbudt så kommer det vel et skriv eller noe lignende i media etterhvert. :blunke:
Jinx Skrevet 8. november 2003 #15 Skrevet 8. november 2003 Vi har kjøpt stoler til våre.. (Graco med base) De er litt bratt egentlig til å begynne med, men så skal vi ikke kjøre så mye heller da.. De sitter ihvertfall godt fast i stolene - om ulykken skulle være ute.. Å det gjør de absolutt ikke i en bag ..
tigerpus Skrevet 8. november 2003 #16 Skrevet 8. november 2003 Har brukt Maxi Cosi babystol til begge mine helt fra fødselen av. Den hadde en pute i bunnen som gjorde at de mer lå en satt i stolen. Det fungerte veldig bra både på kortere og lengre turer. Og ingen av dem har ryggproblemer av den grunn idag. Tiger
Gjest ingebjørg Skrevet 28. september 2007 #17 Skrevet 28. september 2007 dere som bruker bag bør vurdere det på nytt igjen! bare ta en titt: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...licShow;ID=2828
Gjest Togo Skrevet 29. september 2007 #18 Skrevet 29. september 2007 Eh...Du har rota frem en tråd fra 2003 for å si dette? Det er ingen som bruker bag lenger nå.
bella domina Skrevet 29. september 2007 #19 Skrevet 29. september 2007 Er det forbudt nå da? For jeg brukte det sist, og kunne godt brukt det igjen om jeg ikke søkte på nett og fant sånt som dette......... Sånn rent bortsett fra at jeg ikke har plass heller da....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. september 2007 #20 Skrevet 29. september 2007 Jeg bruker bag med "sele" over som jeg har leid på babybutikk. Denne har en dings som legges oppi baggen opp under babyens armer så hun ligger fast. Virker mye tryggere enn nett. Snuppa mi har hofteleddsdysplasi og kan derfor ikke sitte i bilstol, så jeg har ikke no valg om jeg skal få henne med meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå