Gå til innhold

Rullestol: Trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en ulykke havnet jeg i rullestol.

Har gått veldig opp i vekt fordi jeg ikke går eller trener. Spiser som jeg gjorde før, sunt og normalt. Men jeg ønsker å gå ned i vekt! Fastlegen sier at jeg bare må venne meg til å være tykk, men jeg vil være sunn! Er det noen som har tips til noen form for trening jeg kan gjøre?

Har jeg krav på noen form for hjelp fra legen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du permanent ryggmargsskade? Du kan være en kandidat til et opphold på et rehabiliteringssykehus som f. eks. Sunnaas. En lege sender en søknad på vegne av deg. Der er det flinke fysioterapeuter som hjelper deg med opptrening og lærer deg hvordan du kan takler fysiske utfordringer som hører med å sitte i rullestol.

Det er vanskelig å svare på hva du kan trene når du ikke oppgir hvilket nivå skaden din er på. Først og fremst er det viktig at du har blodtrykk under kontroll og får klarsignal fra lege før du begynner å trene. Jeg antar at du har noe eller full funksjon i overkroppen siden du uttrykker et ønske om å trene. Har du funksjon i armer og noe overkropp kan du bruke armsykkel for å trene kondisjon eller prøve deg på vannaktiviteter hvis du har noen til å assistere deg. Du kan også trene styrke i de kroppsdelene hvor du har funksjon. Styrketrening er ypperlig for å bli mest mulig selvstendig ved forflytninger, av- og påkleding og personlig hygiene. Har du tilrettelagte turstier og det er bart der du bor vil det være god trening å ta meg seg noen på tur.

Det er vanskelig å gå ned i vekt når man har fysiske begrensninger, men så lenge du klarer å utføre noe aktivitet så skal det ikke være umulig. Det kan være en idé å kutte litt ned på energiinntaket ettersom du nå sannsynligvis er i mindre aktivitet enn før ulykken.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Vet du hva, hvis legens eneste forslag er at du "bare må venne deg til å være tykk", så synes jeg du skal bytte lege.

Jeg vet ikke særlig om tilstanden din, men det er mye trening du kan gjøre i rullestol, litt avhengig av hvorfor du må bruke rollestol. Som brukeren over foreslår, så er rehabilitering et alternativ. Videre finnes det flere treningsgrupper/idrettslag for mennesker med funksjonshemninger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke armene? Isåfall kan du løfte vekter, og det kan svi ganske mange kcal i timen! Ellers er det mange andre gode forslag her. Den legen bør du vurdere å bytte ut, for han eller hun er ikke noe tess.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager jeg tenkte ikke på å utdype mer. Men jeg sitter i rullestol fordi beina ikke fungerer, men resten av kroppen er fin.

Jeg har prøvd meg på svømming men synes dette er litt skummelt da jeg ikke har noen som kan være med og passe på. Av samme grunn er det vanskelig å komme seg ut, så det er eventuelt øvelser jeg kan gjøre hjemme og alene.

Opptrening, rehab e.l er det ikke vits i (slik jeg har forstått legene). Og jeg orker ikke å skifte lege fordi alle legene i nærheten (untatt han jeg har) har ikke rullestol adkomst.

AnonymBruker
Skrevet

Men det du nevner om å kutte ned på energiintaket, hva skal jeg kutte ned ¨på da?

Har jeg rett til å få time hos kostholdsveileder`?

AnonymBruker
Skrevet

Ga legene noe grunn til hvorfor de synes rehab ikke er noe vits? Det høres ut som du kan ha møtt på noen inkompetente leger, dessverre. Det er ikke alltid lett å få innvilget opphold til rehab, men motivasjon er noe av det som legges til grunn når søknadene behandles og det høres det du som du har. Kanskje det kan lønne seg å få time hos legen din igjen og komme godt forbered med argumenter om hvorfor du tror du vil ha nytte av opptrening (forutsatt at du føler det, selvfølgelig) med vekt på at du er veldig motivert til trening? Samtidig kan du be om henvisning til kostholdsveiledning.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har ingen direkte erfaring med rehab i ditt tilfelle, men da jeg var til rehab etter en ryggskade (som jeg er frisk av nå), så var det mange der med nedsatt førlighet i bein.

De var i basseng med veileder, trente i vannet på andre måter, trente styrke på overkropp, lærte seg teknikker for trening i hverdagen, generell mestring av hverdagen, turer ut etc. - så ut fra mine egne erfaringer vil jeg tippe du kan ha utbytte av det.

Det kan være vanskelig å få plass på et slikt senter, men det er absolutt verdt et forsøk.

Gjest Consensio
Skrevet

Om du ikke har noen som kan være med deg til bassenget, så syns jeg du burde sjekke opp om du har rett på støttekontakt eller annen form for hjelp.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror nok ikke trådstarter får rehabilitering fordi det ikke lar seg gjøre å trene opp igjen beina.

Når det er sagt synes jeg en lege som sier at en må bare vende seg til å være tykk er en idiot.

Det er vel neppe mulig å få til trening / kostholdsveiledning som du ikke må betale for selv. Det jeg ville gjort var å ta noen timer hos en fysioterapeut slik at du får sett hva du kan trene på en god måte.

Ellers er det vekter som flere sier - og disse kan du også fint trene hjemme. Du har jo en overkropp fordi om du ikke har bein som fungerer.

Og så ville jeg altså prøvd på å komme meg litt ut for å skaffe venner som siden kan bli gode treningspartnere. Er det f.eks. mulig for deg å få en støttekontakt som kunne vært med deg på trening?

AnonymBruker
Skrevet

Det er egne rehabilitetsposter for permanent ryggmargsskadde, så det argumentet holder ikke.

Jeg tror nok ikke trådstarter får rehabilitering fordi det ikke lar seg gjøre å trene opp igjen beina.

Når det er sagt synes jeg en lege som sier at en må bare vende seg til å være tykk er en idiot.

Det er vel neppe mulig å få til trening / kostholdsveiledning som du ikke må betale for selv. Det jeg ville gjort var å ta noen timer hos en fysioterapeut slik at du får sett hva du kan trene på en god måte.

Ellers er det vekter som flere sier - og disse kan du også fint trene hjemme. Du har jo en overkropp fordi om du ikke har bein som fungerer.

Og så ville jeg altså prøvd på å komme meg litt ut for å skaffe venner som siden kan bli gode treningspartnere. Er det f.eks. mulig for deg å få en støttekontakt som kunne vært med deg på trening?

AnonymBruker
Skrevet

Siste AB her. Mente permanent OG komplett ryggmargsskade, altså permanent avhengig av rullestol. Når bena ikke virker må armene jobbe ekstra og rehabilitering er veldig nyttig.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager jeg tenkte ikke på å utdype mer. Men jeg sitter i rullestol fordi beina ikke fungerer, men resten av kroppen er fin.

Jeg har prøvd meg på svømming men synes dette er litt skummelt da jeg ikke har noen som kan være med og passe på. Av samme grunn er det vanskelig å komme seg ut, så det er eventuelt øvelser jeg kan gjøre hjemme og alene.

Opptrening, rehab e.l er det ikke vits i (slik jeg har forstått legene). Og jeg orker ikke å skifte lege fordi alle legene i nærheten (untatt han jeg har) har ikke rullestol adkomst.

Dårlig holdning når du starter en tråd for å få hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig holdning når du starter en tråd for å få hjelp.

Den kunne du spart deg for.

• Liker 5
Skrevet

Det finnes noen apparater som er enklere å bruke for de med fysiske funksjonshemninger, som f. eks "armsykler", der man sitter foran maskinen og bruker armene på pedaler.

http://www.everygymsnightmare.com/images/bike.jpg

De fleste av dem er sånn at det går an å justere vekk setet/stolen sånn at man kan komme til med rullestol.

Forskjellige typer slag og slikt kan brenne mange kalorier, det krever dog at du har en person som kan hjelpe deg å holde opp pads du kan slå på og variere treningen for deg (kanskje få hjelp av en personlig trener en liten stund som kan hjelpe deg et stykke på vei?).

Du kan kjøpe deg et elastisk bånd du kan gjøre forskjellige overkroppsøvelser med, der er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Regner med du er ute etter utholdenhetstrening for å brenne kalorier og ikke muskelbygging, så da er det ok med den type resistanse et elastisk bånd vil gi deg uansett :) Trenger ikke være den tyngste vekta i verden for å gjøre nytte!

Skrevet

Jeg har noen konkrete tips til deg:

1. Bytt lege. Uten at du har fastlegen din med på laget, så vil alt være veldig vanskelig. Du bør virkelig presse på for å få kommet deg inn på rehabilitering. Både fordi det kan hjelpe deg med opptrening, og å komme inn i en treningsrutine, og fordi det kan hjelpe deg med en del andre ting rundt det å plutsleig havne i rullestol.

2. Sjekk ut mulighetene for støttekontakt. Da vil du f.eks ha mulighet til å ha med deg noe npå svømming osv. Eventuelt en BPA dersom du bor i en kommune som gidder å betale for det, og som ser nytten av det. Det kan hjelpe deg mye!

3. Det finnes f.eks ski til rullestolbrukere, og det kan være en fin treningsform på vinterstid.

Gjest Consensio
Skrevet

Har du ikke fått noe hjelp etter at du havnet i rullestol?

Har tenkt mye på denne tråden, og for meg så virker det som at du nesten bare ble sendt hjem i rullestol og at du ikke har noe nettverk rundt deg som kan hjelpe deg.

Får faktisk litt vondt av deg.

Når du sitter i rullestol så har du krav på en hel del hjelp.

Og joda, du kan bytte lege. ALLE legekontorer skal være tilgjengelige for rullestolbrukere.

Skrevet

En mulighet er å dra på skitur. (En får leid spesiallagde ski for de som ikke kan bruke beina. Noe som ligner mer på en pulk.) Veldig god trening til armene. Vekter er også et alternativ. Forflytte deg med armene. (over fra senga til rullestol, fra sofa til rullestol o.l.)

Når jeg satt i rullestol for et årstid gjorde jeg dette. Kan trygt si at jeg fikk veldig mye makt i hendene etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Som en over her skriver så ble jeg vel egentlig bare sendt hjem og ikke fått så mye mer hjelp.

Det er forskjellige grunner til at min situasjon er som den er. Fysioterapi, personlig trener o.l. har jeg dessverre ikke økonomien til.

Men jeg setter pris på alle de gode tipsene dere gir meg til hvordan jeg kan trene hjemme! Gleder meg til å prøve ut!

Gjest Consensio
Skrevet

Som en over her skriver så ble jeg vel egentlig bare sendt hjem og ikke fått så mye mer hjelp.

Det er forskjellige grunner til at min situasjon er som den er. Fysioterapi, personlig trener o.l. har jeg dessverre ikke økonomien til.

Men jeg setter pris på alle de gode tipsene dere gir meg til hvordan jeg kan trene hjemme! Gleder meg til å prøve ut!

Men støttekontakt og mye annet kan du få dekket gjennom NAV.

Jeg ville rådet deg til å ta kontakt med din saksbehandler der, ta en skikkelig prat om alle dine rettigheter osv.

Om du er blitt varig lam, så kan du jo til og med i mange tilfeller få dekket bil som er tilpasset ditt behov.

Håper iallefall du finner ut av det og får et nettverk rundt deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...