Gå til innhold

Hjemmelavet glutenfri pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gode tips til hvordan jeg kan få til pizzaen? Den blir alltid flat, deigete og ekkel....

Har prøvd med fiberhusk og deet hjelper litt. Men synes den er så vanskelig å elte. Har ikke maskin så må gjøres for hånd. Noen som vet hvor lenge den helst skal eltes?

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne bruker jeg:) Blir en tynn og god bunn, ikke sånn amerikansk "fluffy" type...

1 dl vann

2 ts olje

1 ts tørrgjær

3 dl brødmix Jeg har prøvd semper, finax og toro og alle funker fint

1/2 ts salt

(prøv deg fram og tilsett evt mer væske, avhenger av meltypen!)

Bland og rull ut. Ikke la den stå og heve før den rulles ut, da blir den umulig å jobbe med, hev etterpå (jeg gidder ikke alltid heve den noe særlig og synes resultatet blir ok)!

Jeg pleier å steke den litt før jeg tar på fyll, 5 min ca. Ta på fyll og stek på 220 grader til den ser fin ut.

Skrevet

Her er min pizzaoppskrift:

4 dl semper mix

1/2 ts salt

1/2 pk gjær

1 ss olje

ca 2 dl vann

Denne oppskriften gir en veldig bløt og kladdete deig, så den bør has på et bakepapir og "smøres" utover med en slikkepott. Deretter settes den til heving og det has på ønsket fyll.

Selv om deigen ikke kan kjevles utover, så er det absolutt verdt det i smak. Dersom glutenfritt skal kunne kjevles, opplever jeg ofte at det blir tørt. Men når deigen er skikkelig kladdete og bløt, så blir det utrolig godt resultat (luftig, lite tørr o.l)

Skrevet

Supert! De oppskrifter jeg har prøvd tidligere har det vært ganske mye mer olje, jeg trodde det var nødvendig?

Sølvdugg, hvor lenge pleier du å la den heve?

Skrevet

Det varierer hvor lenge jeg lar den heve, men blir fort 15-20 min...kommer an på hvor den står til heving (ligger den på varme baderomsfliser går det fortere).

Skrevet

Hvis det er du selv som spiser glutenfritt, og planlegger å gjøre det en stund fremover, vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en kjøkkenmaskin med en god eltefunksjon, eller en brødbakemaskin. Jeg bor selv med en cøliaker og vi veksler mellom å lage pizzadeig i Kenwooden og i brødbakemaskinen (den har et eget pizzadeig-program, hvor den elter og hever, uten å steke). Jeg syns hvertfall det var enorm forskjell på både pizzadeig og annen gjærbakst etter at vi begynte med det. Deigen vi lager til pizzabunn blir såpass bløt at jeg ikke vet hvordan jeg skulle ha knadd den for hånd, da den smøres utover stekebrettet med slippepott etter heving (vi pleier ikke å etterheve).

Ellers syns jeg pizzabunnen blir best med en italiensk type glutenfritt mel fra Finax. Deigen blir litt mer solid, syns jeg, og smaker mer også.

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

[quote name=Forever :)' timestamp='1301762406' post='9074071]

Noen gode tips til hvordan jeg kan få til pizzaen? Den blir alltid flat, deigete og ekkel....

Har prøvd med fiberhusk og deet hjelper litt. Men synes den er så vanskelig å elte. Har ikke maskin så må gjøres for hånd. Noen som vet hvor lenge den helst skal eltes?

Andre tips?

Endret av Trolltausa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...