Gå til innhold

Hepatitt b vaksine til barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har vaksinert sine barn mot hepatitt b? Jeg har plutselig begynt å tenke på om de skulle bli smittet i barnehagen av barn som er bærere, og at jeg ikke merker noe :tristbla: Min frykt er at barnet mitt skal bli smittet og bli kronisk bærer, og få komplikasjoner senere uten at vi har visst noe som helst :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det barn som er smittet med hep b i barnehagen eller? Det smitter jo gjennom seksuell kontakt og blod (og blodet må jo komme seg inn gjennom en inngangsport til mottaker for at det skal smitte, sprøytespisser osv) Ser ikke den store smitterisikoen i en barnehage for hepatitt b?

Vansligste vaksine ift hepatitt vaksinering er Twinrix Paediatric som gis i 3 separate doser. Vaksinerer da mot hep a+b.

AnonymBruker
Skrevet

Hepatitt b smitter faktisk gjennom spytt også

Skrevet

Hepatitt b smitter faktisk gjennom spytt også

Jepp og da skal det faktisk ca 7 liter til. Det er faktisk helt sant. En helt utrolig minimal sjanse ved f.eks å dele drikkeflaske med smittet/bærer, det er klasifisert som svært, svært lav risiko handling.

Skrevet

Vi vaksinerte sønnen vår før vi skulle på ferie i februar. Han er 20 måneder. Først og fremst er det jo anbefalt å ha hepatitt A vaksine når man reiser utenfor Vest-Europa, men siden vi reiser mye, og twinrixvaksinen (altså kombinasjonen A+B) varer hele livet tok vi like gjerne begge deler. Så sparer vi de pengene, bekymringene og sprøytestikkene senere, siden han uansett måtte hatt vaksinasjonen en annen gang.

Jeg har aldri sett på hepatitt B som en reell smitterisiko i en barnehage, det er vel først og fremst ved utenlandsopphold at det blir det - men for all del - det skader jo ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun vaksinert barn ift utenalndsopphold som Vibi nevner eller dersom foreldre er smittet/bærere. Legene der jeg jobber er restrektive dersom det ikke er noe de annser som en reell grunn (som f.eks reise, smitte/bærer i nær slekt o.l) men det er jo bare å bestille time hos fastlege og høre hva han/hun sier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...