FangeLiv Skrevet 2. april 2011 #1 Del Skrevet 2. april 2011 Gutten min på tre uker har hatt rennende/gult/delvis sammenklebet øye siden han ble født. Vasker vekk pusset, og har hørt at man skal tørke mot tinningen så det gjorde jeg. I går fikk jeg høre at det er motsatt, man skal alltid tørke mot neseroten. Så nå gjør jeg det, men er usikker på hva som egentlig er riktig? Noen som vet? Har også hørt at man kan skylle øyet med morsmelk. Men noen sier at det skal man IKKE gjøre, for i melk er det sukkermolekyler som kan tette igjeno g gjøre vondt verre. Så det eneste jeg gjør er å skylle med saltvann. Men det har ikke blitt særlig bedre. Andre råd? Bør vel kontakte fastlegen om det ikke e bedre over helgen? Får han dråper med antibiotika da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 2. april 2011 #2 Del Skrevet 2. april 2011 her har vi hatt både verk og betennelse, og det som hjalp mest av medisin og morsmelk var morsmelk. Fikk beskjed av både lege og helsesøster at jeg måtte ta på morsmelk så ofte jeg hadde mulighet til det. Morsmelk kan brukes som medisin for ganske masse har jeg fått intrykk av Og du skal tørle mot tinningen, ellers drar du alt smusset inn i øyet igjen Disse beskjedene har jeg fått av legen, men det er kanskje forskjellig praksis rundt forbi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 2. april 2011 #3 Del Skrevet 2. april 2011 Legen vår sa mot nesa..... Og bruk kaldt kokt vann, på rene papirtørkler så du bytter etter hvert tørk! Altså, etter hvert stryk mot nesa. Så ikke det kommer innpå øyet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 2. april 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 2. april 2011 her har vi hatt både verk og betennelse, og det som hjalp mest av medisin og morsmelk var morsmelk. Fikk beskjed av både lege og helsesøster at jeg måtte ta på morsmelk så ofte jeg hadde mulighet til det. Morsmelk kan brukes som medisin for ganske masse har jeg fått intrykk av Og du skal tørle mot tinningen, ellers drar du alt smusset inn i øyet igjen Disse beskjedene har jeg fått av legen, men det er kanskje forskjellig praksis rundt forbi? Det også lurer jeg på. Betennelse, verk, katarr, infeksjon osv. Hva er forskjellen egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 2. april 2011 #5 Del Skrevet 2. april 2011 Slik hadde vår gutt det også og da vi var hos legen (for noe annet) så sa han at vi burde vært der for lenge siden. Så jeg hadde ringt etter helgen Det eneste som kan ta det helt bort er sånn salve (eller dråper) som man får da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 2. april 2011 #6 Del Skrevet 2. april 2011 Slik hadde vår gutt det også og da vi var hos legen (for noe annet) så sa han at vi burde vært der for lenge siden. Så jeg hadde ringt etter helgen Det eneste som kan ta det helt bort er sånn salve (eller dråper) som man får da. Stemmer ikke.. Jenta vår hadde det fra fødselen og til hun var 3 uker, da forsvant det av seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dådyr Skrevet 2. april 2011 #7 Del Skrevet 2. april 2011 Som sykepleier så vil jeg si at du skal dra mot nesen! Pusset kommer hyppigst ut ved indre del av øyet nærmest nesen, så drar du utover mot tinningen så drar du dermed pusset utover hele øyet. Man bør strengt talt ikke bruke morsmelk heller, den er ganske tykk og tetter dermed kanalene. Dette lærte jeg den gangen jeg var i praksis på føden og da min gutt ble født (som nå er fire mnd) med tette tårekanaler fikk jeg beskjed om å ikke bruke morsmelk på (de informerte meg om det før jeg dro). Bruke kaldt vann eller saltvann på en bomullsdott som man skal dra tvers over øyet inn mot nesen. Lykke til og god bedring til knøttet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 2. april 2011 #8 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg er ingen fagperson så hva som er forskjellen mellom katar og betennelse vet jeg ikke. Betennelse må man vel behandle med noen form for medisiner? Det er tydelig at det er forskjell fra lege til lege, for vi har fått helt andre beskjeder enn det de gir her. Om du er usikker så ring legen på mandag eller hør med helsesøster, så finner du ut hva som er best for dere og ditt barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 2. april 2011 #9 Del Skrevet 2. april 2011 Stemmer ikke.. Jenta vår hadde det fra fødselen og til hun var 3 uker, da forsvant det av seg selv Da hadde nok vår gutt noe annet enn jenta di da Men når man ikke helt vet om det kommer til å gå over eller ikke er det jo bedre å gå til legen enn å vente og se hva som skjer. Jeg vet også at det er normalt at de er gule i øynene etter fødsel ettersom tårekanalene er tette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dådyr Skrevet 2. april 2011 #10 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Katar er vel mer som en infeksjon, betennelse er noe annet. Om man har en betennelse på øyet, er ikke det nødvendigvis en infeksjon (katar). En betennelse er vel mer en tilstand, og ikke en sykdom. Kroppen reagerer lokalt (vevet) hvor betennelsen er. Infeksjon er mer en systematisk reaksjon og mer en sykdomstilstand. La oss dra den langt så poenget jeg har skrevet over kommer til sin rett: En person får et sår på en fot (lokalt). Det kommer en betennelse i såret på foten og det hovner opp, blir hissig og rødt, fremdeles lokalt. Denne tilstanden blir ikke behandlet og det utarter seg til en sepsis (infeskjon) som må behandles intravenøst med antibiotika. Altså en systematisk reaksjon og det blir en sykdomstilstand. Endret 2. april 2011 av dådyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 2. april 2011 #11 Del Skrevet 2. april 2011 Men når man ikke helt vet om det kommer til å gå over eller ikke er det jo bedre å gå til legen enn å vente og se hva som skjer. enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 2. april 2011 #12 Del Skrevet 2. april 2011 Vår hadde akkurat det samme da han var nyfødt, og vi dro på legevakten fordi han ikke kunne åpne øynene. Dessuten er det veldig smittsomt, så hvis han har hatt det en stund bør du absolutt komme deg til legen. Vi fikk en salve som skal smøres på våtlinjen, og det ga seg iløpet av et par dager. Vår har hatt det en del ganger iløpet av det siste halvannet året, så vi har vært hos forskjellige leger med det. Alle har vært enige i at man skal vaske mot tinningen, med rene hender og ren klut, for ikke å spre bakteriene ytterligere. Morsmelk i øyne og nese er et kjerringråd som er gått tilbake på nå, selv om enkelte helsepersonell fremdeles bruker det. Oftest litt eldre (og muligens lite oppdaterte?) helsesekretærer på legevakta har jeg inntrykk av. Du kan kjøpe saltvannsdråper på apoteket og prøve med dette, kanskje går det over av seg selv. Men hvis det ikke er blitt bedre over helgen ville jeg ringt legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #13 Del Skrevet 2. april 2011 Katar er vel mer som en infeksjon, betennelse er noe annet. Om man har en betennelse på øyet, er ikke det nødvendigvis en infeksjon (katar). En betennelse er vel mer en tilstand, og ikke en sykdom. Kroppen reagerer lokalt (vevet) hvor betennelsen er. Infeksjon er mer en systematisk reaksjon og mer en sykdomstilstand. La oss dra den langt så poenget jeg har skrevet over kommer til sin rett: En person får et sår på en fot (lokalt). Det kommer en betennelse i såret på foten og det hovner opp, blir hissig og rødt, fremdeles lokalt. Denne tilstanden blir ikke behandlet og det utarter seg til en sepsis (infeskjon) som må behandles intravenøst med antibiotika. Altså en systematisk reaksjon og det blir en sykdomstilstand. Helt enig, men veldig mange bruker ordet betennelse og infeksjon om hverandre. Så det er ikke så lett å vite hva folk egentlig mener. Det heter jo f.eks øyebetennelse, men det kan like gjerne være en infeksjon av virus eller bakterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 2. april 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 2. april 2011 Vår hadde akkurat det samme da han var nyfødt, og vi dro på legevakten fordi han ikke kunne åpne øynene. Dessuten er det veldig smittsomt, så hvis han har hatt det en stund bør du absolutt komme deg til legen. Vi fikk en salve som skal smøres på våtlinjen, og det ga seg iløpet av et par dager. Vår har hatt det en del ganger iløpet av det siste halvannet året, så vi har vært hos forskjellige leger med det. Alle har vært enige i at man skal vaske mot tinningen, med rene hender og ren klut, for ikke å spre bakteriene ytterligere. Morsmelk i øyne og nese er et kjerringråd som er gått tilbake på nå, selv om enkelte helsepersonell fremdeles bruker det. Oftest litt eldre (og muligens lite oppdaterte?) helsesekretærer på legevakta har jeg inntrykk av. Du kan kjøpe saltvannsdråper på apoteket og prøve med dette, kanskje går det over av seg selv. Men hvis det ikke er blitt bedre over helgen ville jeg ringt legen. Ja, det er dette jeg har gjort i et par uker nå. Uten bedring, så får vel ta en tur til legen. Ikke gøy når de bittesmå er syke (han er forkjøla og hoster også stakkar). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FangeLiv Skrevet 2. april 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 2. april 2011 Katar er vel mer som en infeksjon, betennelse er noe annet. Om man har en betennelse på øyet, er ikke det nødvendigvis en infeksjon (katar). En betennelse er vel mer en tilstand, og ikke en sykdom. Kroppen reagerer lokalt (vevet) hvor betennelsen er. Infeksjon er mer en systematisk reaksjon og mer en sykdomstilstand. La oss dra den langt så poenget jeg har skrevet over kommer til sin rett: En person får et sår på en fot (lokalt). Det kommer en betennelse i såret på foten og det hovner opp, blir hissig og rødt, fremdeles lokalt. Denne tilstanden blir ikke behandlet og det utarter seg til en sepsis (infeskjon) som må behandles intravenøst med antibiotika. Altså en systematisk reaksjon og det blir en sykdomstilstand. Tusen takk for oppklaring. Da er det hvertfall ikke betennelse han har, så emnetittelen er misvisende sånn sett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 2. april 2011 #16 Del Skrevet 2. april 2011 Vår hadde akkurat det samme da han var nyfødt, og vi dro på legevakten fordi han ikke kunne åpne øynene. Dessuten er det veldig smittsomt, så hvis han har hatt det en stund bør du absolutt komme deg til legen. Vi fikk en salve som skal smøres på våtlinjen, og det ga seg iløpet av et par dager. Vår har hatt det en del ganger iløpet av det siste halvannet året, så vi har vært hos forskjellige leger med det. Alle har vært enige i at man skal vaske mot tinningen, med rene hender og ren klut, for ikke å spre bakteriene ytterligere. Morsmelk i øyne og nese er et kjerringråd som er gått tilbake på nå, selv om enkelte helsepersonell fremdeles bruker det. Oftest litt eldre (og muligens lite oppdaterte?) helsesekretærer på legevakta har jeg inntrykk av. Du kan kjøpe saltvannsdråper på apoteket og prøve med dette, kanskje går det over av seg selv. Men hvis det ikke er blitt bedre over helgen ville jeg ringt legen. Jeg må bare korrigere meg selv her, da jeg driver med litt feilinformasjon. Disse legene har vært enige om at man skal vaske mot NESEROTEN, ikke mot tinningen. Beklager, det gikk litt fort ista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dådyr Skrevet 2. april 2011 #17 Del Skrevet 2. april 2011 Tusen takk for oppklaring. Da er det hvertfall ikke betennelse han har, så emnetittelen er misvisende sånn sett Bare hyggelig å kunne være til hjelp!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinnvil Skrevet 3. april 2011 #18 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg fikk beskjed om å vaske inn mot nesen, dette skulle hjelpe til med å åpne tåregangene mer og mer. At man gjerne skulle "massere" tåregangene med å stryke lett inn mot nesen. Dette skal visst hjelpe mot tette tåreganger. Jeg fikk øyedråper til lillegutt da han hadde mye verk i øynene etter fødselen. Legen sa at man måtte få behandling dersom øynene ble røde og/eller at lillegutt ikke fikk opp øynene på egenhånd. Tror han var nesten to mnd før det gule verket forsvant helt, så vi vasket med rene kluter med saltvann etter vi var ferdig med øyedråpene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twix Skrevet 4. april 2011 #19 Del Skrevet 4. april 2011 Vår hadde akkurat det samme da han var nyfødt, og vi dro på legevakten fordi han ikke kunne åpne øynene. Dessuten er det veldig smittsomt, så hvis han har hatt det en stund bør du absolutt komme deg til legen. Vi fikk en salve som skal smøres på våtlinjen, og det ga seg iløpet av et par dager. Vår har hatt det en del ganger iløpet av det siste halvannet året, så vi har vært hos forskjellige leger med det. Alle har vært enige i at man skal vaske mot tinningen, med rene hender og ren klut, for ikke å spre bakteriene ytterligere. Morsmelk i øyne og nese er et kjerringråd som er gått tilbake på nå, selv om enkelte helsepersonell fremdeles bruker det. Oftest litt eldre (og muligens lite oppdaterte?) helsesekretærer på legevakta har jeg inntrykk av. Du kan kjøpe saltvannsdråper på apoteket og prøve med dette, kanskje går det over av seg selv. Men hvis det ikke er blitt bedre over helgen ville jeg ringt legen. Vår baby på tre uker har og hatt øyebetennelse siden sykehusoppholdet. Vi har behandlet med kloramfenikol som vi fikk av legen for halvlannen uke siden, men det går jo ikke bort.....Vi vasker også med saltvann mot nesen. Men hva heter den sangen som du brukte vibi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 4. april 2011 #20 Del Skrevet 4. april 2011 Vår baby på tre uker har og hatt øyebetennelse siden sykehusoppholdet. Vi har behandlet med kloramfenikol som vi fikk av legen for halvlannen uke siden, men det går jo ikke bort.....Vi vasker også med saltvann mot nesen. Men hva heter den sangen som du brukte vibi? Salven?? Vi fikk kloramfenikol første gangen vi opplevde dette, og da forsvant det fort. Men de andre gangene har ikke kloramfenikol hjulpet, og da har vi fått en tube med fucithalmic istedet. Det står forsåvidt på tuben at det er dråper, men i praksis er det vel igrunn en salve eller krem eller noe sånt. Vi har smurt det på våtlinjen ihvertfall, nesten helt innpå øyet hvis babyen har godtatt det (viktig å ha helt rene hender!), slik vi har blitt vist av legen. Denne var veldig mye mer effektiv enn kloramfenikolen, så hvis han får det nå ber vi om den med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå