Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver og skal bestemme om vi skal skrive bacheloroppgaven alene eller sammen med noen. En oppgave på 5000 ord. Jeg er svært selvstendig av meg, og på andre småoppgaver tidligere i studiet har jeg alltid hatet at vi må arbeide i grupper. Likevel tenker jeg at bacheloroppgaven er så stor og omfattende, at kanskje det er lurt å være to sammen?

Hva har dere valgt? Evt. noen helt klare fordeler/ulemper? Klarer ikke bestemme meg! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Ingen problem å skrive den alene! Det er vanlig hos oss, tror ikke vi har noe valg egentlig. Jeg synes det gikk kjempegreit, siden man får skrive akkurat det man har lyst til og interesserer seg for :)

Skrevet

Vi hadde bacheloroppgave på 25 sider; og nettopp fordi bacheloroppgaven er stor og omfattende hadde jeg aldri klart å skrive med noen. Man har topper og daler med kreativitet og motivasjon gjennom semesteret - og det var fantastisk å kunne sette seg ned når jeg ville selv. Dessuten føler jeg at bacheloroppgaven er et individuelt arbeid, samt at når det er en så viktig oppgave så tror jeg man gjerne vil ha tekst og innhold på sin måte. Det er sjelden en fordel for begge to - og jeg tror man vil måtte nøye seg med deler man ikke er hundre prosent fornøyd med. Jeg samarbeidet med flere på mitt studie - data, resultater og analyse, men vi skrev hver vår oppgave :)

Skrevet

Jeg valgte å skrive bachelor alene, dette fordi jeg er veldig selvstendig og liker ikke å diskutere i flere timer og hvordan forsiden skal se ut, feks. Oppgaver jeg har skrevet med andre (veldig flinke folk) har det gått mye tid til å diskutere idiotiske ting (etter min mening). Jeg fant dermed ut at jeg ville skrive den alene og gjøre det på MIN måte. Noe som funket veldig bra. Brukte ikke lengre tid enn de som skrev 3 sammen, og fikk ikke dårligere karakter. Mye av dette var nok pga mye unødvendige diskusjoner ol.

Skrevet

Man har topper og daler med kreativitet og motivasjon gjennom semesteret - og det var fantastisk å kunne sette seg ned når jeg ville selv.

Dette er også noe jeg synes ville vært skjønt. Og jeg er en typisk sånn som sitter en sen kveld og plutselig begynner å jobbe masse - og får litt unnagjort på impuls, for så å ikke ville gjøre noe på en god stund igjen ;P

Og som dere sier får man jo alt som man vil da, og trenger ikke gå inn i noen kompromisser når det gjelder ting.

Jeg bare ser for meg eventuelle intervjuer osv og sitte der alene og ha ansvar for å få alt ned på papiret, båndopptaker, stille spørsmålene, gjøre avtaler, transkribere osv. SYKT mye jobb husker jeg fra et annet prosjekt. :gjeiper: Og jeg kan se for meg at i diskusjonsdelen i oppgaven er det kjekt å være to så man kanskje ser ting fra ulike sider? At man da kan få en diskusjon man ellers ikke ville hatt ene og alene..

Ååh.. Ikke så lett dette her synes jeg :kjefte:

Skrevet (endret)

Og jeg kan se for meg at i diskusjonsdelen i oppgaven er det kjekt å være to så man kanskje ser ting fra ulike sider? At man da kan få en diskusjon man ellers ikke ville hatt ene og alene..

Du kan diskutere med andre selv om du ikke skriver oppgaven med dem. Jeg fikk veldig god hjelp av mine medstudenter (selv om jeg hadde en helt annen problemstilling enn dem) og generelt venner når vi skravlet om hva jeg hadde valgt som problemstilling. De bidro til å få meg til å se på problemstillingen med andre øyne. Og mine medstudenter luftet sine tanker til meg. Selvfølgelig er to personer mer kreative enn én der og da - men jeg ville anbefalt deg å skrive alene :)

Endret av ninuska_
Gjest Armule
Skrevet

Går det ikke an at flere samler inn det samme materialet? Det går an å både samarbeide og samtidig være selvstendig. Og et materiale vil kunne gi mange ulike innfallsvinkel!

Nå hadde jeg ikke den typen materialinnsamling som du har, så skjønner at du ser litt mørkt på det. Men må ikke de som samarbeider skrive flere ord enn de som jobber alene? Hvis ikke, vil jeg tro at et selvstendig arbeid automatisk vil kunne gi god karakter om man bare viser at man har satt seg inn i materialet og har jobbet bra.

Skrevet

Jeg hadde garantert gjort det alene :) Har hjemmeeksamener på 4000 ord dette semesteret, og på den første fikk jeg problemer med å begrense meg... Syns ikke 5000 ord er stort og omfattende, det er vel ca 12-14 sider?

Skrevet

Vi trenger ikke skrive flere ord om vi er to. Så i teorien blir det jo halvparten av jobben - men jeg er jo av typen som alltid "gjør alt" likevel og liker å gå gjennom det andre har skrevet osv.. :gjeiper:

Skrevet

Vi hadde ikke et valg når det kom til avsluttende oppgave på bachelor, vi måtte skrive i gruppe. Og det er noe jeg synes er dels artig, men også mye frustrasjon. Man skriver forskjellig, og det å få "samlet" oppgaven slik at den framstod som enhetlig var et mareritt. Jeg er nå i gang med en videreutdanning, og håper og ber om at vi får lov til å skrive avsluttende oppgave alene denne gangen, det hadde vært så alright å ha kontroll på hele prosessen selv for en gang skyld.

På bachlor var avsluttende oppgave 12 000 ord ( +/- 20 %), så det var en realtivt stor oppgave. Men samtdig går ordene fort når man først begynner, og jeg tror uansett hvor mange ord man har til rådighet ender man gjerne opp med å måtte kutte mye.På videreutdanningen jeg går nå ser det ut til at avsluttende oppgave blir på 10 000 ord, hadde vært litt gøy å få pusle med det i fred og ro...;-)

Skrevet

vi måtte skrive i gruppe. Og det er noe jeg synes er dels artig, men også mye frustrasjon. Man skriver forskjellig, og det å få "samlet" oppgaven slik at den framstod som enhetlig var et mareritt.

Det er det jeg ser at selv om det blir mindre arbeid med visse ting, kan det bli mye tid på jobbing med vissvass om man er flere. Jeg heller mer og mer mot å være alene kjenner jeg. :-)

Skolen vår anbefaler oss å være to, så blir jo litt usikker. Er sikkert en good grunn til de kommer med slike anbefalinger. :\

Skrevet

Jeg kommer til å skrive min bachelor aleine. Da slipper jeg ta hensyn til andre og hva DE vil ha med. Jeg er perfeksjonist, og kunne aldri i verden hatt en slik ordning, da ville de andre følt at jeg overkjørte dem totalt. For meg er det best å jobbe med innleveringer alene. Jeg har prøvd å jobbe sammen med andre på forskjellige case vi har hatt, og endt opp med en B. Etter jeg begynte å jobbe alene har jeg komt opp på A`en.

Men det er så forskjellig fra individ til individ hva en foretrekker. Liker du å jobbe med andre er det jo bare å gjøre det, men føler du at du er sterkere alene så jobb alene, selvom det blir mye mer arbeid. Men da får du oppgaven akkurat som du ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker vanligvis å gjøre ting alene, men skrev bachelorppgaven ilag med en skolekamerat. Den endte vel opp på 52 sider, ikke inkludert kildehenvisning, fremside, innholdsfortegnelse osv.

Halve delen bestod av regnskap & analyser, så dersom jeg skal bli en autorisert regnskapsfører slipper jeg å lage en ny bacheloroppgave som er vinklet mot dette (eller noe i den duren). Hadde aldri lagd en med regnskap om jeg gjorde det alene.

AnonymBruker
Skrevet

Billigere for skolen at dere skriver flere samlet, da trenger de færre sensorer ;)

Det er nok både fordeler og ulemper med begge valgene. Selv har jeg skrevet masteroppgave alene. Akkurat i analysefasen hadde det vært greit å være to syns jeg, for der strevde jeg en del og følge jeg sto fast, og det ble såpass detaljert at det var vanskelig å diskutere med utenforstående. Men ellers i prosessen gikk det veldig greit å skrive alene.

Om man skal skrive sammen må man avklare tidlig hvordan man ønsker å jobbe. Noen jobber jevnt og trutt hver dag, mens andre foretrekker skippertak...

AnonymBruker
Skrevet

12 - 14 sider?

25 sider?

Her må vi skrive 40 hvis vi er en og 60 hvis vi er to.. Så sånn sett lønner det seg å være to. Synes også det er fint å ha noen å sparre med :-)

Skrevet (endret)

5000 ord er ca 20 sider med skriftstørrelse 12 og halvannen linjeavstand, om man legger til litt rom for overskrifter og illustrasjoner.

Og 20 sider, det er ikke særlig mye. Sitter og skriver selv nå, og med begrepsavklaringer, teoretisk bakgrunn og noe drøfting har det gått med ca 15 sider. Det flyter godt når man kommer inn i det, og man kan vise at man kjenner til sider av oppgaven som man likevel velger å se bort i fra fordi man ikke har plass. Jeg gruer meg mer til 5-7-sidersoppgavene, som også skal inneholde teori og drøfting.

Det er godt å jobbe alene syns jeg, da kan du som du selv sier TS sette deg ned på lørdagskvelden og skrive dersom du føler for det, uten å høre med samarbeidspartner om det er greit først. Nå har ikke jeg noe valg da, vi er nødt til å skrive alene.

Endret av PecanPie
Skrevet

Kan jeg få spørre hva slags studie du går? Er det helt grusomme mengder data som må samles inn og analyseres utenom de 5000 ordene i oppgaven? For meg høres det så ekstremt lite ut. Er oppgaven på 30 studiepoeng, eller er den færre?

Som en tidligere sa her, der jeg går må vi skrive 40 sider om vi skriver alene og 60 om vi er to. Det kommer selvsagt utenom alt av data vi samler inn, og eventuelle figurer og grafer, men så er det jo 30 studiepoeng, og meningen at vi skal bruke et helt semester på den. Det kommer til å gå helt fint, enten man skriver alene eller sammen med en annen.

Skrevet

Oppgaven er på 5000 ord (mener jeg), og tyve studiepoeng. Går på sykepleien. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...