Steget Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Jeg har arvet en rosemalt kiste fra min oldemor. Den er egentlig veldig fin, blå med rødtoner i rosemalingen. Nå skal vi flytte og endelig har jeg plass til den. Men den passer egentlig ikke inn i sånn jeg har det ellers. Er det fy fy å male over rosemaling? Annet man kan gjøre?
sebastianen Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 du kan jo sjekke med en antikvitetsforretning om den er noe verdt/har historisk verdi. Isåfall kan du jo selge den og kjøpe en annen . hvis den ikke har noen historisk verdi kan du male den , den er jo din . Sjekk forresten først om din familie ville bli veldig såra , det kan jo være noe som har verdi for familien. isåfall kan du jo selge den til den i familien som ønsker seg den . 1
Steget Skrevet 2. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2011 Den har nok ingen historisk verdi og jeg har heller ikke lyst til å selge den. Har hatt stående på loftet hos foreldre lenge pga liten plass, og det er først nå jeg har plass til den. Mine søsken har fått andre kister fra beste/olde-foreldre, så de er allerede fornøyde. Sånn sett har den størst verdi for meg, jeg husker den jo godtfra jeg var liten og har lyst til å ha den med meg videre. Men har jo også lyst til at den skal passe inn i interiøret.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Vet du hvem som har malt kisten? Jeg har heller ikke noe interiør hvor rosemaling passer naturlig inn, men likevel har jeg et par rosemalte gjenstander som har vært i familien og jeg ville aldri ha funnet på å mae dem. De er viktige minner for meg, og om jeg maler dem, blir det ikke det samme. Smaken din kommer sikkert til å forandre seg flere ganger gjennom livet, men du kan aldri reversere det å male over en rosemalet kiste du arvet etter oldemor. 4
Steget Skrevet 2. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 2. april 2011 Ja, det har du helt rett i. Har lagt fra meg tanken om å male den. Den skal få være som den er! skal høre om noen vet hvem som har malt den, det hadde vært gøy å vite. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Jeg hadde nok aldri malt over en rosemalt kiste. Som nevnt over - interiørtrender endrer seg, og smaken vår også. Verdien i en slik gammel gjenstand (for meg) ville være nettop at den hadde holdt seg konstant og uforanderlig i en verden som ellers er preget av flyktige trender. At den ser ut sånn som den gjorde på oldemors tid, og er overlevert nedover i generasjonene. At kisten ikke passer inn i de interiørtrendene som er i dag gir den nok bare mer personlighet. 1
PS_Silli Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 En rosemalt kiste ville jeg aldri malt. Det hadde jo vært morsomt å få en takst på den, men uansett - om du maler er det ingen vei tilbake og du har ødelagt et stykke kukltur arv. Sleng heller over en saueskinnsfell 3
Envy Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Ville aldri malt over en rosemalt kiste! Skulle ønske jeg hadde en slik selv, de er så fine! Kan du ikke sette den på et soverom, eller i gangen, eller et annet sted i huset hvor det ikke trenger å være 100% match? Det er jo uansett et flott møbel 1
Steget Skrevet 3. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. april 2011 Jepps, det blir noe sånt. Enten skal den stå under trappa, i gangen eller på gjesterommet. Vi flytter snart:) Den forblir rosemalt. For en sprø tanke det var å male den egentlig.
Vater Skrevet 4. april 2011 #11 Skrevet 4. april 2011 Jepps, det blir noe sånt. Enten skal den stå under trappa, i gangen eller på gjesterommet. Vi flytter snart:) Den forblir rosemalt. For en sprø tanke det var å male den egentlig. Takk for at fornuften seiret :-) Det hadde vært synd om en slik kiste som har overlevd mange flyktige trender skulle bli offer for en malerkost. Denne er med på å gi interiøret ditt en personlighet du ikke kan kjøpe for penger.
Gjest Spinell Skrevet 4. april 2011 #12 Skrevet 4. april 2011 Jeg ser du har bestemt deg for ikke å male Må bare få minne om at din rosemalte kiste er en framtidig antikvitet. Hva du enn gjør med den, ikke ødelegg håndverket. Tenker med gru og frykt på alle som ødela gamle bondeantikviteter på 80- og 90-tallet ved å lute dem. I enkelte tilfeller ble gjenstandenes verdi svært betydelig redusert! Og som det er sagt tidligere, den malingen som er der, får du ikke tilbake om du overmaler. 1
^^Belle^^ Skrevet 5. april 2011 #13 Skrevet 5. april 2011 Så fint at du bestemt deg for å ikke male den. Min farfar er rosemaler og jeg merker jeg fikk litt ståpels da jeg leste tittelen på innlegget ditt. Men det har vel mest med at jeg vet hvor utrolig mye arbeid som har gått med til noe sånt. Det er jo en kunstform i seg selv. Vi har selv arvet en rosemalt vogge som vi skal bruke til jenta vår, og du er faktisk ikke alene om å foreslå maling. Mannen min foreslo det, men han ombestemte seg ganske raskt da han så uttykket mitt. <--- noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #14 Skrevet 5. april 2011 Jeg har arvet en rosemalt kiste fra min oldemor. Den er egentlig veldig fin, blå med rødtoner i rosemalingen. Nå skal vi flytte og endelig har jeg plass til den. Men den passer egentlig ikke inn i sånn jeg har det ellers. Er det fy fy å male over rosemaling? Annet man kan gjøre? Nei, det har jeg ikke villet gjort.Smaken endrer seg,så dette vil du angre på senere. Kisten er ødelagt om du maler den. Jeg har vært i nye trendye hjem. felles for mange er at de har en gjenstand som de har arvet. Arvegods fra en annen tidsalder,du verden så flott å se blant alt det trendye greiene som finnes i alle hjem. Jeg ser for meg en rosemalt kiste passer en eller annen plassen i et trendy hjem. Glem at farger er i en annen skala,ikke er moderne osv. Enhver interiørarkitekt ville ha funnet en godt synlig plass for en slik kiste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå