AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #1 Skrevet 2. april 2011 Jeg fikk innvilget AAP for ca et år siden. Først rota nav rundt i ca 4 mnd før de i det hele tatt utbetalte ei krone, saken min ble kasta mellom saksbehandlere i øst og vest og ingen så ut til å kunne gi noen ordentlige svar. Pengene ble til slutt utbetalt, men selvsagt uten verken renter eller noen beklagelse. (hadde jeg skyldt nav penger over så lang tid, ville det påløpt betydelige renter) Deretter har det vært en kamp uten like! Jeg har fått kranglet meg til å jobbe ca 30%, jobber 3 timer 2-3 ganger i uka. Ifølge alt jeg kan komme over skal nav trekke 3/7,5t av de dagene jeg er på jobb, men de trekker HELE dagsbeløpet! En av kollegaene mine er også på AAP, og jobber akkurat like mye som meg, og han blir bare trukket for timene, ikke hele dagen. Vi har til og med sammenlignet innvilgelsespapirene våre fra nav, og avtalene våre er helt like. Har tatt opp dette med nav ca tusen ganger, og hver gang får jeg beskjed om at jeg må ta kontakt med saksbehandleren min - som selvsagt ikke kan verken ta telefonen når jeg ringer, svare på mail eller kontakte meg når jeg legger igjen beskjed til ham hos mottak - både via tlf og personlig oppmøte. Moren min har tatt kontakt med ham, og fått lovnader om både det ene og det andre, og at han skylder på at meldekortene mine kommer for sent. Dette er bare tull, jeg sender meldekort senest 2 dager etter de er tilgjengelige på nav.no. Men MEG kan han jo ikke snakke med selv, så jeg får jo ikke protestert på dette! I tillegg har jeg ikke fått noe som helst tilbud om oppfølging osv slik som jeg har krav på, og fastlegen min er nå temmelig irritert. I forrige uke sendte hun et ganske bestemt brev til nav om at nå MÅ det skje noe, men har foreløpig ikke fått noe svar. Hva skal man gjøre med dette da? Har regnet meg frem til at de betalte ut ca 65.000,- FOR LITE (etter skatt) i fjor - noe som i tillegg gjør at jeg får mindre tilbake på skatten i år enn jeg skulle ha fått, siden jeg har prosenttrekk. Ååååh, jeg er så forbanna Kan jeg klage på saksbehandleren min? Og isåfall, til hvem? Ingen av de som sitter på mottak på mitt kontor er i stand til å si noe som helst annet enn: "dette må din saksbehandler ta tak i, skriv ned navn og nummer på dette kontaktskjemaet, så ringer han deg i løpet av en uke". Uansett hva jeg sier. Akkurat som en trent papegøye, hadde vært morsomt om jeg ikke var så rasende på dem! Tips, please?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Først og fremst: be om stemplet kopi på kontaktskjema, så har du det. Så ber du om hjelp til å formulere en klage, det er de pliktet til å gjøre. Denne stiler du til fylkesmannen. Du kan klage på saksbehandleren, det gjør du til det kontoret du hører til. Du får ikke renter på evt. beløp som nav skylder deg. Når du sender meldekort, skriv ut kvittering på at meldekortet er sendt, der står dato og klokkeslett, ta evt. printscreen og lagre på din maskin. Du skal ikke trekkes for en hel dag, du skal trekkes for timene dine, da du jobber halvparten av det du kan når du mottar aap(60%), så her er det jo helt feil. Du kan jo evt. prøve å ta kontakt med NAV Forvaltning, siden du tydeligvis ikke når igjennom på ditt lokalkontor. Dette blir jo bare feil, og det er faktisk ganske pinlig, og ikke minst trist Til sist vil jeg bare tipse deg om at jeg anbefaler deg at det er du som tar kontakt, og ikke din mor. Selv om det foreligger fullmakt på fullt innsyn i saken osv, så er det ikke så lett for mottak å vite dette, og kan dermed la være å gi ut informasjon av hensyn til deg. Lykke til-håper dette løser seg fort!
slumkim Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Og også så utrolig mye rot med dere som vil ha alt gratis, og la oss andre som jobber og sliter betale for dere... Dere får, og likavel klager dere døgnet rundt om at dere vil ha mer, mer, mer, har krav på, fortjener jeg ikke, etc.. Hadde dere brukt en brøkdel av den energien dere bruker på å klage på at dere ikke får nok gratis, så hadde dere kunne hatt en full inntekt som alle oss andre, og betalt litt tilbake av alt det vi har betalt for dere. Men dette innlegget forsvinner vel om noen minutter regner jeg med. Hver gang det blir sagt noe kritisk MOT snylterne, så kommer moderatorene og fjerner det. Sier vel litt om hvor de får "inntektene" sine ifra det også.. 2
Snop Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Og også så utrolig mye rot med dere som vil ha alt gratis, og la oss andre som jobber og sliter betale for dere... Dere får, og likavel klager dere døgnet rundt om at dere vil ha mer, mer, mer, har krav på, fortjener jeg ikke, etc.. Hadde dere brukt en brøkdel av den energien dere bruker på å klage på at dere ikke får nok gratis, så hadde dere kunne hatt en full inntekt som alle oss andre, og betalt litt tilbake av alt det vi har betalt for dere. Men dette innlegget forsvinner vel om noen minutter regner jeg med. Hver gang det blir sagt noe kritisk MOT snylterne, så kommer moderatorene og fjerner det. Sier vel litt om hvor de får "inntektene" sine ifra det også.. "Kjære" deg. Siden du synes du har rett til å uttale deg på denne måten om denne saken, vil jeg gjerne ha svar på alle følgende spørsmål, om du klarer: Arbeidsavklaringspenger er ikke gratis. Svært mange av oss har betalt like mye skatt som deg, kanskje har TS til og med levd lenge nok til å betale MER skatt enn deg. Skal JEG klage over at MINE skattepenger går til asfalten DU kjører på? Det er en felleskasse som gjør landet vårt bedre. Slutt å syt. Er du så ufattelig sneversynt at du ikke har peiling på hva det vil si å plutselig bli syk og miste arbeidsevnen sin? Hadde ikke DU blitt provosert dersom du fikk 65 000 kr mindre å leve på, bare på grunn av en saksbehandler som aldri tok telefonen - selv om det er JOBBEN hans å være tilgjengelig og sørge for at man får alt man skal? Jeg vet ikke hvor mye TS har utbetalt, men jeg har 9000 kr utbetalt "gratis" i måneden (fordi jeg går gjennom et helvete av sykdommer og behandlinger) fordi ja, jeg har faktisk krav på dem som norsk skattebetalende statsborger og det er min eneste måte å få tak over hodet og mat på bordet, og fortell meg dette, dersom du var i min situasjon og tusenvis av de pengene bare føyk rett ut vinduet av ingen god grunn overhodet hadde du virkelig bare lent deg tilbake og sagt "jaja, naboen betaler tross alt skatt så det er ikke så farlig at nav ikke gjør jobben sin og jeg ikke vet hvordan jeg skal betale mine regninger."? Nå er jeg spent. 8
Benedicte22 Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Og også så utrolig mye rot med dere som vil ha alt gratis, og la oss andre som jobber og sliter betale for dere... Dere får, og likavel klager dere døgnet rundt om at dere vil ha mer, mer, mer, har krav på, fortjener jeg ikke, etc.. Hadde dere brukt en brøkdel av den energien dere bruker på å klage på at dere ikke får nok gratis, så hadde dere kunne hatt en full inntekt som alle oss andre, og betalt litt tilbake av alt det vi har betalt for dere. Men dette innlegget forsvinner vel om noen minutter regner jeg med. Hver gang det blir sagt noe kritisk MOT snylterne, så kommer moderatorene og fjerner det. Sier vel litt om hvor de får "inntektene" sine ifra det også.. Kunne ikke vært mer enig!
slumkim Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 "Kjære" deg. Siden du synes du har rett til å uttale deg på denne måten om denne saken, vil jeg gjerne ha svar på alle følgende spørsmål, om du klarer: Arbeidsavklaringspenger er ikke gratis. Svært mange av oss har betalt like mye skatt som deg, kanskje har TS til og med levd lenge nok til å betale MER skatt enn deg. Skal JEG klage over at MINE skattepenger går til asfalten DU kjører på? Det er en felleskasse som gjør landet vårt bedre. Slutt å syt. Er du så ufattelig sneversynt at du ikke har peiling på hva det vil si å plutselig bli syk og miste arbeidsevnen sin? Hadde ikke DU blitt provosert dersom du fikk 65 000 kr mindre å leve på, bare på grunn av en saksbehandler som aldri tok telefonen - selv om det er JOBBEN hans å være tilgjengelig og sørge for at man får alt man skal? Jeg vet ikke hvor mye TS har utbetalt, men jeg har 9000 kr utbetalt "gratis" i måneden (fordi jeg går gjennom et helvete av sykdommer og behandlinger) fordi ja, jeg har faktisk krav på dem som norsk skattebetalende statsborger og det er min eneste måte å få tak over hodet og mat på bordet, og fortell meg dette, dersom du var i min situasjon og tusenvis av de pengene bare føyk rett ut vinduet av ingen god grunn overhodet hadde du virkelig bare lent deg tilbake og sagt "jaja, naboen betaler tross alt skatt så det er ikke så farlig at nav ikke gjør jobben sin og jeg ikke vet hvordan jeg skal betale mine regninger."? Nå er jeg spent. kort og greit, du er jo ikke en norsk skattebetalende statsborger som du sier når du får kroner... joda, trekkes skatt av dem, men det er fra mine skattepenger fra min JOBBING som er grunnlaget for kronene du får utbetalt. Det som irriterer meg er at dere er jo aldri fornøyd. Mer mer mer... Fortjener jeg ikke.... nei, jobber du ikke, så fortjener du faktisk ikke mer enn absolutt livsnødvendighetene, som tak over hodet og næring. Og du skulle heller vært mer enn takknemmelig for at du får det. Men er du det? Åneida, du fortjener jo så ufattelig mye mer.....
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Det er stygt å si det, men jeg håper alle trangsynte går på en smell i løpet av livet og må leve av skattepenger en periode selv. 3
slumkim Skrevet 13. mai 2011 #9 Skrevet 13. mai 2011 Det er stygt å si det, men jeg håper alle trangsynte går på en smell i løpet av livet og må leve av skattepenger en periode selv. Og skjer det, så skal jeg være evig takknemmelig for støtten jeg får, og ikke sitte og være bitter pga at jeg ikke får enda mere....
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 Og skjer det, så skal jeg være evig takknemmelig for støtten jeg får, og ikke sitte og være bitter pga at jeg ikke får enda mere.... Si det når du blir kreftpasient og må flytte til ett kott, opplever økonomisk ruin og helse. Du har ikke nok livserfaring til å uttale deg. 4
Admeliora Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Og skjer det, så skal jeg være evig takknemmelig for støtten jeg får, og ikke sitte og være bitter pga at jeg ikke får enda mere.... Hadde du virkelig vært takknemlig for at du fikk mye mindre utbetalt enn det som er livsnødvendig? 65000 kroner er faktisk veldig mye penger for en som allerede får veldig lite utbetalt. Jeg er enig i at mange klager over hvor lite de får selv om de får det de har krav på, men ikke heng ut en som kanskje ikke får nok til mat engang. 1
slumkim Skrevet 13. mai 2011 #12 Skrevet 13. mai 2011 Hadde du virkelig vært takknemlig for at du fikk mye mindre utbetalt enn det som er livsnødvendig? 65000 kroner er faktisk veldig mye penger for en som allerede får veldig lite utbetalt. Jeg er enig i at mange klager over hvor lite de får selv om de får det de har krav på, men ikke heng ut en som kanskje ikke får nok til mat engang. Finnes ikke en person i Norge som ikke får nok til mat. De som sier det, bruker nok endel av det de får på andre ting, som de faktisk ikke trenger for å overleve
Admeliora Skrevet 13. mai 2011 #13 Skrevet 13. mai 2011 Finnes ikke en person i Norge som ikke får nok til mat. De som sier det, bruker nok endel av det de får på andre ting, som de faktisk ikke trenger for å overleve Jeg får i en periode nå penger fra Nav. Får utbetalt litt over 17.000 hver mnd. Skulle jeg fått 65000 mindre, ville dette tilsvart ca 5.500 kroner mindre hver mnd. Da hadde jeg sittet igjen med 12.000 som jeg og to unger skulle overlevd på. For det første måtte jeg flyttet, og kanskje jeg hadde vært heldig å få et lite krypinn for 4.000 i mnd. Dette hadde selvsagt ikke vært ideelt med to unger, men selvsagt hadde jeg gjort det dersom det var nødvendig. Tror egentlig ikke jeg hadde vært så heldig engang, for bosted til 4.000 skal man lete lenge etter. Men hadde jeg vært så heldig ville jeg da sittet igjen med 8.000. Strøm, hvis jeg hadde unnet meg det, ville kommet på 500 pr mnd. Da hadde jeg hatt 7.500 igjen. Barnehage mener du kanskje er unødvendig, men i mine øyne er det nødvendig. En økonomisk krise skal hvertfall ikke gå ut over barna. Og skal jeg noen gang komme meg i jobb igjen, må jeg ha en barnehageplass. Dessuten ville jeg fått mindre utbetalt dersom ungene sluttet i barnehagen. 3.500 betaler jeg for begge ungene. Skal vi se, da sitter jeg igjen med 4.000 hver mnd. Siden vi er nødt til å flytte, og det mest sannsynlig ikke vil dukke opp en leilighet i nærheten av barnehagen, tar jeg med i beregningen at vi må ha bil. 250 pr mnd i årsavgift, 250 pr mnd i forsikring. Da sitter vi igjen med 3.500 hver mnd som skal holde til mat for tre personer, drivstoff og nødvendige klær. Og ja, barn trenger klær innimellom. De vokser faktisk. Så da sitter vi her, uten internett, tv eller telefon. I en leilighet på kanskje 40 kvm. Og krysser fingrene for at det ikke skal skje noe med verken vaskemaskin, kjøleskap eller komfyr. Om tanken streifer meg om at bare Nav hadde gitt meg det jeg hadde hatt krav på? Når jeg faktisk har vært med på å betale inn disse pengene, og vil fortsette med det så fort jeg har mulighet igjen? Ja, jeg må innrømme at den tanken hadde streifet meg. Og det tror jeg faktisk den hadde gjort hos deg også. Selv om stoltheten din er vanskelig å svelge. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #14 Skrevet 13. mai 2011 Og skjer det, så skal jeg være evig takknemmelig for støtten jeg får, og ikke sitte og være bitter pga at jeg ikke får enda mere.... Jeg er evig takknemlig for den støtten jeg får, den er bare akkurat til å overleve. Men når ts blir "snytt" for penger når hun prøver å jobbe så forstår jeg godt frustrasjonen. Om noe burde man bli belønnet av å klare å arbeide, ikke få 65000,- mindre i året og en behandler som er umulig å få tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå