AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #1 Skrevet 1. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #3 Skrevet 1. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd? Ja, det er nå det begynner. Framover kommer datteren din til å leve et normalt teåringsliv der hun tester ut alkohol, og hvordan det virker på henne. Får hun lov å rase fra seg, mens dere foreldre setter grenser med hvilke fester hun får delta på og når hun skal hjem/hentes, vil hun bli sosialt veltilpasset og ferdig med å drikke seg overstadig, pinlig full til hun blir student. Da kjenner hun seg selv og sine grenser. Følg bare med på henne, snakk med henne om hvem som er på fester, hvordan hun har hatt det der, og vær tydelige på hva dere hjemme aksepterer av adferd. Led med eksempel og gi uttrykk for hva dere syns er en bra måte å leve på/være sosial på, og hva som er bra for henne å velge bort av utsvevende aktiviteter. La henne ha venner og et sosialt liv, men bli kjent med vennene og de andre foreldrene. Snakk åpent om det dere tenker på med henne. Kjøp ikke alkohol som hun kan ha med på fester, siden dette sender et signal om at drikking er ok for foreldrene hennes. Be om at hun viser seg i døren når hun kommer hjem og fortell hva dere syns det greit å være med på. Det kan være smart å snakke en del med vennenes foreldre om hva som kan være felles kjøreregler med tanke på grensesetting. Lykke til, og få ikke panikk. Datteren deres har gjort noe som ganske normalt, nemlig å drikke uten å kjenne effekten av det og bli kvalm... Jeg ville latt konsekvensen bli en samtale der du legger fram at du tror det er dette som har skjedd, og legg vekt på at det ikke kan ha vært behagelig å bli så drita og kvalm. Appeller til fornuften hennes og be henne ta det rolig med alkohol nå som hun vet hvor syk man kan bli og hvor kleint det er når "det gjøres feil." Neste gang hun går ut kan du si at siden det ble slik nå, vil du hente henne da så du ser at hun ikke har blitt full på den måten en gang til. 7
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2011 #4 Skrevet 1. april 2011 La hun lære av sine egne feil, mener jeg. Er slik mamma og pappa har latt meg "leve livet" og nå begynner jeg og innse hva som er dumt og ikke. Konsekvenser kommer man ingen vei med uansett i mine øyne Konsekvenser kommer man absolutt noen vei med, så lenge man gir en rimelig, logisk konsekvens. 2
popnagle Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Konsekvenser kommer man absolutt noen vei med, så lenge man gir en rimelig, logisk konsekvens. Nå stod det faktisk "i mine øyne" 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd? Huff, dette var kjedelig. En liten advarsel: Jeg har sett konsekvensen av uttesting av alkohol uten grenser, der de samme ungdommene havnet på sykehuset med alkoholforgiftning flere ganger i løpet av kort tid, og svaret jeg gir er derfor farget av det. Mitt råd er å snakke rolig med henne,ikke kjeft, men ikke dull med henne heller. "Skrem" henne gjerne litt med fakta. Fortell henne hvor farlig alkoholforgiftning kan være, hvor lite alkohol hun som tenåring tåler, at hennes kritiske sans blir mindre selv etter små mengder alkohol osv Ut over en slik samtale hadde jeg også sagt noe slikt som "Når du er på fester/jentekvelder framover blir det ikke overnatting, og jeg kommer og henter deg kl XX. Du har vist at du ikke kan ta ansvar for deg selv, og jeg har ikke lenger tillit til at du tar de valgene som er best for deg når det kommer til alkohol." Hvis hun likevel velger å drikke når hun vet at hun blir hentet litt senere på kvelden, vil forhåpentligvis inntaket bli moderert så kraftig at hun tror hun kan lure deg til å tro at hun ikke har drukket når du henter henne. 12
Athene Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Straff og kjeft hjelper ikke, det virker gjerne bare mot sin hensikt. Skuffelse og prat er det mest effektive. "Alle" på den alderen prøver ut alkohol, som foreldre skal man ikke støtte det og i alle fall ikke kjøpe alkohol til barna. Men jeg trur heller ikke veien å gå er overvåking, kjeft og straff. Lær barna å ta egne valg.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Det tenåringer prøver ut alkohol er da helt normalt - men det at det ender opp sånn er ikke bra. Synes du burde snakke med henne om alkoholforgiftning, hvordan sannsynligheten øker for at andre gjør dårlige ting mot henne når hun drikker seg sanseløs, det at man kan drikke moderat uten å bli helt fullstendig borte osv., og, som en annen her sier, hente henne eller kreve at hun er hjemme til klokken elleve eller tolv i helgene f.eks. en stund fremover.
Wildy Skrevet 2. april 2011 #9 Skrevet 2. april 2011 Snakk med henne og venninnene. Lag kjøreregler av typen ett glass med alkoholholdig drikke, ett glass vann ( og husk mat). Sørg for at de passer på hverandre, det er ALDRI greit å dra fra noen. Om noen drikker seg full, blir vanskelig og ikke vil bli med, ring foreldre.Om noen blir borte ( f.eks på utefester) , ring foreldre! Aldri kjøp alkohol eller send med fra barskapet hjemme; de som får med seg alkohol hjemmeifra drikker mer enn de som ikke får lett tilgang. Har selv to tenåringer, og har mast om dette en stund nå. Mine har fortsatt ikke prøvd å drikke ( ihvertfall ikek så mmye at jeg har merket noe), men de har ringt hjem og varslet om venninner som har vært overstadig beruset og ikke i stand til å ta vare på seg selv, og vi har kjørt og hentet ( måtte bære jenta inn i bilen og få henne på legevakten, hun var helt hinsides). Snakk med andre foreldre, sjekk hvor ungene faktisk er.Gjør avtaler med andre foreldre om innetid, og overhold disse.Vi har stort hus, og har alltid huset fullt av tenåringer i helgene. Her er det nulltoleranse for alkohol, og de får ikke drikke her. Det har hendt at ungdommer har kommet hit beruset, og for det først får de ikke dra herifra med mindre det er foreldre som kommer og henter, for det andre sier jeg fra til foreldrene om at ungen har drukket; jeg dekker ikke over. Vær tydelig, men sørg også for å ha muligheten til å hjelpe ungene om det skulle skje noe. For meg er det ingen katastrofe om de drikker litt under trygge forhold og med vett. Skrekken er at de drikker seg snydens og blir utsatt for voldtekt, fryser ihjel i en snøskavl vinterstid, sitter på med en fyllekjører osv osv.Jeg håper jeg har mast nok om dette at om uhellet skulle være ute så slår en tanke gjennom alkotåken, nemlig ring mamma.... 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #10 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes absolutt ikke du skal straffe eller kjefte på henne. Hun forstår nok godt selv at dette ikke var smart gjort, men på den annen side så hører det med til det å utforske verden som en del av det å bli voksen. En rolig samtale hører dog hjemme. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #11 Skrevet 2. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd? Du SNAKKER med henne. Hvorfor gjorde du dette? Hva tenkte du? Hvordan opplevde du det? Hva forventet du? Hvorfor forventet du det? Du visste at det ikke var lov, hvorfor valgte du å gjøre det alikevel? Tenkte du på konsekvensene? Hva mener du selv er en god konsekvens av å bryte en regel på denne måten? Spesiellt denne regelen? Osv. Få henne til å TENKE. Straff er bare å glemme. Hun må TENKE og bevisstgjøres. For det er hun selv som skal ta avgjørelsene OG konsekvensene senere. Når du IKKE er tilstede og kan redde dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #12 Skrevet 2. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd? Har selv ei på 14, å regner med at det ikke er så lenge til alkohol skal prøves ut, å må si jeg gruer meg til den dagen. Men, den kommer å da må vi prøve å håndtere det på best mulig måte. Først og fremste, vær veldig glad for at noen tok ansvar her å ringte deg og de andre foreldrene. De kunne vært alene og det kunne gått mye lenger enn det gjorde. Når du nevner konsekvenser, så tenker jeg at dette er noe ungdommen skal igjennom. De skal prøve ut alkohol, og hvor mye de tåler. Ikke at jeg synes det er ok, men det er en av de tingene de skal igjennom. Jeg tror ikke det nytter eller at det er noe sjakktrekk med straff. Dette er første gangen, å det vil sannsynligvis komme flere ganger. Snakk med datteren din. Idag er hun kanskje i så dårlig form at hun ser at det var dumt å drikke så mye. Kanskje hun skammer seg også. Vær glad hvis så er tilfelle. Snakk om hvor viktig det er at ungdommen står sammen å tar vare på hverandre, at de aldri forlater en ungdom som er sanseløst full. Fortell at de må ringe etter hjelp hvis de kommer i den situasjonen. Jeg tror nok jeg har ganske mange foreldre med meg ang det å ringe hjem, å jeg tror også veldig mange av oss er villige til ut å kjøre for å få egen eller andre ungdom trygt og godt hjem. Beruset eller ikke, bare de kommer hjem. Det er så synd hvis ungdommen ikke tør å ringe hjem etter at de har drukket. Det er da det kan begynne å bli farlig hvis de vandrer ute midt på vinteren eller blir med ukjente fordi de ikke tør å dra hjem. La datteren din bli trygg på at hun alltid kan ringe hjem om behovet skulle være der. Dette er et vanskelig tema, å som foreldre så så vi helst at barna våre ikke prøvde ut alkohol, men skal man være realistisk så må man innse at også våre barn ganske sikkert skal igjennom den utprøvingsperioden der. 1
Gjest SelvesteTerese Skrevet 2. april 2011 #13 Skrevet 2. april 2011 Sett deg ned og snakk med henne, uten å kjefte eller være dømmende.
Snop Skrevet 2. april 2011 #14 Skrevet 2. april 2011 At foreldrene mine var skuffa over meg når jeg drakk som tenåring, var den grusomste straffen for meg. Samtidig var det veldig godt å vite at de brydde seg og ble leie seg når jeg gjorde ting som var dumme for meg selv. Kjefting og annen straff hadde bare hatt motsatt effekt. Det går an å være bestemt og kjærlig samtidig, heldigvis
Gjest Lille-pus Skrevet 2. april 2011 #15 Skrevet 2. april 2011 Jeg regner med at du, TS, har godt akkurat det samme selv, - en eller annen gang da du var mye yngre enn du er i dag Kan du ikke ta en rolig samtale med henne hvor du forteller at du egentlig burde være veldig skuffet... men at du har gjort akkurat det samme selv. Det fortalte min far meg da jeg var 17 og i tilsvarende situasjon. Det var adskillig mye mer effektivt enn at han hadde kjeftet og smellt. Jeg var riktignok eldre enn din datter, men det kan være effektivt alikevel At hun er både skamfull og flau i dag kan du ta for gitt.
Cuckold Skrevet 2. april 2011 #16 Skrevet 2. april 2011 Datteren min på 15,5 år drakk seg sanseløst drita i dag. Jeg ble oppringt klokka 20 av en far, som også hadde blitt oppringt, om at jentekvelden hadde tatt av nesten før den hadde begynt, og flere av jentene lå strødd i dammer av spy. Datteren min gråt og var redd, og lovte at hun aldri aldri aldri skulle drikke igjen. Jeg ble først veldig redd, så sint, og nå mer engstelig. Hvordan kan jeg forebygge at hun gjør dette igjen? Hva slags konsekvenser burde jeg gi? Dette er en veldig ny og uvant situasjon, for jenta har alltid vært førsteklasses på alle områder. Aktiv idrettsjente, flink på skolen, populær, snill og godhjertet. Det gjelder de andre jentene som var der også. Så jeg har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal håndtere dette. Noen om har vært i samme situasjon og som har noen råd? Jeg har vært i samme situasjon som din datter. Jeg drakk meg også dritings når jeg var 15. Det gjorde også de fleste av mine kamerater og venninner. Og vi var likevel "bra ungdom", var på ingen måte ute på skråplanet. Slapp av, det er helt naturlig at datteren din begynner på ungdomslivet i denne alderen. 1
UnderCover Skrevet 2. april 2011 #17 Skrevet 2. april 2011 Jeg synes ikke at du skal straffe henne, men snakke med henne, på en måte som gjør at hun kan føle at du fortsatt er "ung" du også. Da kan du forhåpentligvis regne med at du får vite hva som foregår fremover.
Gjest Calexica Skrevet 2. april 2011 #18 Skrevet 2. april 2011 Tusen millioner takk for mange kjempegode svar. Jeg er enig med dere at kjeft ikke hjelper så jeg har ikke kjeftet, men vi har pratet masse. Jeg sier at jeg er skuffet over at hun drakk sprit, som jeg har presisert så mange ganger at er farlig. Jeg sier at det som skulle bli moro bare ble flaut og ekkelt. Det blir nok noen rolige helger framover nå, med tidligere innetider og evt ha overnattingene her hos oss. Haha, jo så har jeg laget en lukket gruppe på face som heter noe a la "små jenter som bælmer brennevin" samt invitert de jentene jeg har som venner til eventet "husarrest". Det var visst rimelig flaut skjønte jeg 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #19 Skrevet 2. april 2011 Tusen millioner takk for mange kjempegode svar. Jeg er enig med dere at kjeft ikke hjelper så jeg har ikke kjeftet, men vi har pratet masse. Jeg sier at jeg er skuffet over at hun drakk sprit, som jeg har presisert så mange ganger at er farlig. Jeg sier at det som skulle bli moro bare ble flaut og ekkelt. Det blir nok noen rolige helger framover nå, med tidligere innetider og evt ha overnattingene her hos oss. Haha, jo så har jeg laget en lukket gruppe på face som heter noe a la "små jenter som bælmer brennevin" samt invitert de jentene jeg har som venner til eventet "husarrest". Det var visst rimelig flaut skjønte jeg Hej, min venindes søte mor. TAKK FOR GRUPPEINVITASJONEN Anonym bruker her ja.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #20 Skrevet 2. april 2011 Jeg er restriktiv på overnatting borte og er selvfølgelig alltid våken når tenåringen kommer hjem. Det tror jeg er preventivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå