Gå til innhold

Når far vil ha daglig omsorg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Min samboer og faren til mitt barn har et barn fra før. Han har hatt et vanskelig forhold til eksen etter det ble slutt, men nå har de et tålelig forhold. Han fant nettopp ut at han har aldri hatt foreldrerett for barnet sitt, siden de ikke hadde samme postadresse, og eksen vil ikke gi han foreldrerett. Han er klar over at han kan "ta" den, men han ønsker at hun skal gi han den uten å måtte trekke hun gjennom en evt rettsak.

Uansett, dette var ikke mitt spørsmål.

Han er bekymret for barnets helse, og ønsker å gå for daglig omsorg for barnet. Problemet er at hun bare er to år. Er det noen som vet noe om dette, og hvordan han kan gå frem? Om han kan få det i det hele tatt?

Grunnene til at han er bekymret er så mange, men her er et kjapt utdrag:

* Barnet har ikke skikkelig seng. Hun har lagt i reiseseng siden hun ble født. Moren har "aldri tid" til å kjøpe en seng til hun.

* Barnet har en stygg hoste og har hatt den i over 6 mnd. Moren sier at det er falsk krupp, - ok greit nok. Men hun røyker med barna i bilen og utsetter de konstant for passiv røyking.

* Mor er alltid blakk.

* Når han får barnet annenhver fredag (rundt kl 18) har hun ikke spist siden lunsj i barnehagen. Mor jobber 5 minutter unna barnehagen og er ferdig kl 14 hver dag.

Det som eksen kan bruke mot min samboer er:

* Da de gikk fra hverandre "begynte" han å røyke hasj. (Kanskje 1 gang i mnd på fest over en periode på 4 mnd, og ALDRI da han skulle ha barnet!)

* Eksen stoler visst ikke på han pga det over.

* Han hadde en "pappadepresjon" da barnet ble født. Han var trodde ikke barnet likte han, så han holdte avstand de første mnd. Han skiftet bleie og gjorde slike ting, men kosingen var det mor som gjorde.

* Vi HAR hatt skikkelig økonomiske problemer. På denne tiden i fjor hadde vi over 200 000 i gjeld. Nå har vi ca 100 000, så dette er på bedringens vei. (Summene er inkl. lån, og er for oss begge).

Dette ble nok kanskje ganske rotete, men jeg håper at noen kan svare her. Han vil så gjerne at prinsessen hans skal ha det bra. Hun gråter når hun skal til moren, og hopper rett i armene hans når han henter hun. Hun trives virkelig her sammen med oss, og vi trives veldig godt med hun også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Beklager - men jeg får følelsen av nok en sutrete far/stemor som skal klage over mor.

Hvis far mener ALVOR med dette, så begynner han med å kalle mor inn til mekling på familievernkontoret. Her kan han lufte sine bekymringer i fht. datteren og hennes hverdag. Det dummeste han gjør er imidlertid å rette en masse anklager av den typen du kommer med mot mor, da virker det bare som han er ute etter å ta mor. Når du eksempelvis sier "mor har ikke penger - vi har masse gjeld" - hva er egentlig forskjellen på det? Og dessuten: hvordan VET du nøayktig hvordan mors økonomi er??

Forøvrig: mor er i sin fulle rett til å i utgangspunktet mene at barnet har det bra hos henne, og at hun ikke ønsker å oppgi daglig omsorg.

På familievernkontoret kan partene forsøke å lage en avtale om mer samvær. Og du vet - selv om far skulle vinne fram, så skal faktisk barnet ha kontakt med moren sin og. Så samvære vil det alltid være , i en eller annen form.

Det er også greit å huske på at det ikke er sikkerat at det er det beste for barnet å bli fratatt sin - hittil - viktigste omsorgsperson.

Dersom mor ikke ønsker å utvide samværet, ja da er faktisk neste runde å ta kontakt med advokat, som da kan ende med rettsssak. Hvor resultatet ikke er gitt, verken slik eller sånn. Antakeligvis vil far få noe mer samvær, iallfall hvis han kun har ungen annenhver helg og ikke mer enn det.

At ungen syns det er fint å være hos dere er jo positivt, men at hun ikke vil tilbake til mor betyr ikke annet enn at hun har det bra der hun er. Dvs. det er en total misforståelse at det i seg selv betyr at hun heller vil være hos far.

Men uansett - hvis far mener situasjonen er alvorlig - da GJØR han noe med det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han skal kalle hun inn til mekling.

Nei, han/vi er ikke ute etter å "ta" mor. Hun er helt sikkert en grei person i seg selv, jeg vet ikke, men han er faktisk oppriktig bekymret for datteren sin.

Vi har en inntekt som gjør at vi klarer å nedbetale gjelden vår og samtidig ha råd til annet. Det er mor selv som sier hun ikke har råd til noe og at foreldrene hennes må kjøpe maten f.eks.

Det er heller ikke snakk om at barnet ikke skal ha samvær med mor, men at far overtar den daglige omsorgen. Gjerne for en periode bare til mor kommer seg på beina igjen, siden hun har en "rævkjørt" økonomi (hennes ord).

Rettsak blir det nok uansett. De har vært til mekling før pga at hun ikke vil gi han foreldreansvar. Grunnene hun selv gir er fordi hun vil ha kontroll. Han har prøvd å ordne opp med hun privat uten å komme noe vei med hun. Derfor skal han kalle hun inn til mekling igjen, og fungerer ikke det må han via retten.

I går satt vi på legevakten med hun til kl var 23 fordi mor ikke hadde kjøpt øyesalve til hun. Hun fikk øyebetennelse for to uker siden. I tillegg hoster hun til hun nesten ikke fikk puste. Legen sa dette var sannsynligvis astma, og lurte på om hun var mye utsatt for røyk.

Skriver ikke dette for å komme med beskyldninger, men for å høre om det er noen her som vet om han KAN ta over daglig omsorg frem til mor har fått ordnet forholdene.

Gjest Gjest
Skrevet

Skriver ikke dette for å komme med beskyldninger, men for å høre om det er noen her som vet om han KAN ta over daglig omsorg frem til mor har fått ordnet forholdene.

Nei - han kan ikke det, hvis ikke mor er enig. Dersom far skal overta daglig omsorg så må enten mor og far bli enige om det, eller så må han tilkjennes daglig omsorg gjennom en rettssak.

Hvorfor tror du at far bare kan ta seg til rette ifht. en slik sak? De har en avtale av noe slag i bunnen her - og da mener du at far bare skal endre denne etter eget forgodtbefinnende?

Verden funker ikke sånn.

Er far så fryktelig bekymra, ja da tar HAN (og ikke du....) tak i situasjonen, kaller umiddelbart inn til mekling og får ordnet opp i forholdene. Så enkelt - og så vanskelig. Men igjen - det krever faktisk at FAR TAR TAK i situasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som ikke synes en omsorgssak skal legges med så mange detaljer på et nettforum?

• Liker 3
Skrevet

Han får iallefall ikke daglig omsorg for en unge han ikke har foreldrerett på. Så det er første steg på veien, han må få foreldrerett.

Hvis ikke mor vil la han få det, ja, da må han vel gjennom retts-sak og dna-test osv.

Men, husk, dette er en sak mellom foreldrene til ungen, du har ingenting med det!

AnonymBruker
Skrevet

Han får iallefall ikke daglig omsorg for en unge han ikke har foreldrerett på. Så det er første steg på veien, han må få foreldrerett.

Hvis ikke mor vil la han få det, ja, da må han vel gjennom retts-sak og dna-test osv.

Men, husk, dette er en sak mellom foreldrene til ungen, du har ingenting med det!

Denne frasen kommer jo opp hver gang en stemor våger å åpne munnen på KG. Klart ts har noe med det! Hun er ikke part i saken og har ingen rett til å kreve omsorgen. Men hun har all grunn til å undersøke muligheter for hva far kan gjøre (som hun gjør med denne tråden), til å mene noe om hva som er best for stedatteren (selv om hun ikke bestemmer noe i saken) og til å støtte samboeren sin på alle måter hun kan og hjelpe han med å nå sine mål.

• Liker 5
Gjest gjest
Skrevet

Hei. Min samboer og faren til mitt barn har et barn fra før. Han har hatt et vanskelig forhold til eksen etter det ble slutt, men nå har de et tålelig forhold. Han fant nettopp ut at han har aldri hatt foreldrerett for barnet sitt, siden de ikke hadde samme postadresse, og eksen vil ikke gi han foreldrerett. Han er klar over at han kan "ta" den, men han ønsker at hun skal gi han den uten å måtte trekke hun gjennom en evt rettsak.

Han er bekymret for barnets helse, og ønsker å gå for daglig omsorg for barnet. Problemet er at hun bare er to år. Er det noen som vet noe om dette, og hvordan han kan gå frem? Om han kan få det i det hele tatt?

* Barnet har ikke skikkelig seng. Hun har lagt i reiseseng siden hun ble født. Moren har "aldri tid" til å kjøpe en seng til hun.

* Barnet har en stygg hoste og har hatt den i over 6 mnd. Moren sier at det er falsk krupp, - ok greit nok. Men hun røyker med barna i bilen og utsetter de konstant for passiv røyking.

* Mor er alltid blakk.

* Når han får barnet annenhver fredag (rundt kl 18) har hun ikke spist siden lunsj i barnehagen. Mor jobber 5 minutter unna barnehagen og er ferdig kl 14 hver dag.

* Da de gikk fra hverandre "begynte" han å røyke hasj. (Kanskje 1 gang i mnd på fest over en periode på 4 mnd, og ALDRI da han skulle ha barnet!)

* Han hadde en "pappadepresjon" da barnet ble født. Han var trodde ikke barnet likte han, så han holdte avstand de første mnd. Han skiftet bleie og gjorde slike ting, men kosingen var det mor som gjorde.

* Vi HAR hatt skikkelig økonomiske problemer. På denne tiden i fjor hadde vi over 200 000 i gjeld. Nå har vi ca 100 000, så dette er på bedringens vei. (Summene er inkl. lån, og er for oss begge).

Dette ble nok kanskje ganske rotete, men jeg håper at noen kan svare her. Han vil så gjerne at prinsessen hans skal ha det bra. Hun gråter når hun skal til moren, og hopper rett i armene hans når han henter hun. Hun trives virkelig her sammen med oss, og vi trives veldig godt med hun også.

Kan jeg spørre hvor gammelt deres barn er?

Om han har rukket få et barn med deg også og jenta det snakkes om er 2 år har han jaggu hatt det travelt!

Gjest Gjest
Skrevet

Sjansen for at han får daglig omsorg og barnet boende hos seg er ca - 300%. Glem det. Han bør heller forsøke å få et godt samarbeid med mor, for gjett hva! Det MÅ han uansett om han har daglig omsorg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ts får unødvendig mye negative kommentarer her. Hun stiller et spørsmål, å er det ikke mulig å svare på en saklig måte?

Ja, hun er "bare" stemor, men hva er galt i å søke informasjon?

Å til dere som spør om far tror han bare kan ture fram og bestemme seg for å overta omsorgen, men at det er greit at mor bestemmer seg for at det kun er hun som har omsorgen?

Ts, far får bruke barnets helse for alt det er verdt. Hvis barnet utsettes for røyk og har plager pga det så er det omsorgssvikt fra mors side.

Mor bør håndtere økonomien sånn at hun har mulighet til å dekke barnas nødvendige behov. Hvis hun ikke tar et grep om økonomien eller søker økonomisk hjelp, går det utover barna å er igjen omsorgssvikt.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Først må jeg bare nevne, vær så snill å lær deg bruken av hun/henne, slik som her:

Han har prøvd å ordne opp med hun privat uten å komme noe vei med hun. Det skal være HENNE begge stedene du skriver hun.

Veldig tungt å lese

Så til poenget: Ville ikke nevnt noe i forbindelse med reiseseng vs vanlig seng i en meklingsamtale, det er i mitt øye bare en bagatell og ikke omsorgsvikt. Men dette med astma og passiv røyking derimot er verdt å nevne.

Tror uansett ikke far ville kunne få daglig omsorgsrett, men heller mer samvær dersom dere først ordner foreldreretten og deltar på meklingssamtale.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis far mener at barnet burde ha vanlig seng og bryr seg om barnet sitt, hvorfor kjøper han ikke denne sengen da?

Hvis far mener at barnets helse er i fare og alle de andre tingene som her er beskyldninger i retning omsorgssvikt, hvorfor kontakter han ikke barnevernet og får barnet ut av den farlige situasjonen øyeblikkelig?

Og la det være klart: jeg har absolutt ingenting til overs for noen som røyker inne med et lite barn. Jeg er dessuten enig i at hvis mor ikke har råd til nødvendig medisin til sitt barn, hvorfor ber hun ikke om - og FÅR hjelp av dere? Hvis hun ikke har råd til alminnelig utstyr til sitt barn (men røyke ja det har vi råd til), hvorfor kan hun ikke be om hjelp til det?

Gjest Gjest
Skrevet

Beklager - men jeg får følelsen av nok en sutrete far/stemor som skal klage over mor.

???

Hvorfor hører jeg aldri tilsvarende når det er mødre som klager over fedrene ???

Forøvrig: mor er i sin fulle rett til å i utgangspunktet mene at barnet har det bra hos henne, og at hun ikke ønsker å oppgi daglig omsorg.

Kan ikke huske å ha lest at fedre skal ha rett til å mene at barnet har det bra hos dem, og at far skal ha rett til å ikke avgi daglig omsorg.

På familievernkontoret kan partene forsøke å lage en avtale om mer samvær. Og du vet - selv om far skulle vinne fram, så skal faktisk barnet ha kontakt med moren sin og. Så samvære vil det alltid være , i en eller annen form.

Det er også greit å huske på at det ikke er sikkerat at det er det beste for barnet å bli fratatt sin - hittil - viktigste omsorgsperson.

Og det er basert på hvilken informasjon? Jeg har sett mange tiløfeller der barna har hatt mye sterkere binding til far enn til mor.

At ungen syns det er fint å være hos dere er jo positivt, men at hun ikke vil tilbake til mor betyr ikke annet enn at hun har det bra der hun er. Dvs. det er en total misforståelse at det i seg selv betyr at hun heller vil være hos far.

Det er utrolig hvor mye noen vet om barn uten at de noen gang har snakket med barnet eller foreldrene. Dette har vi sett i veldig mange år, og det er i hovedsak mødre med et anstrengt forhold til far eller barnet eller naboer eller resten av familien som har uttalt seg bombastisk på dette området.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts.

Som stemor er du her på KG verdt null, dette merker du sikkert på svarene her. KG er full av stemødrehat så lenge du ikke er av typen stemor som lar stebarna gå foran alt - også egne barn. FFor både du og dine egne barn er bare en lort under foten på KG's stemødrehatere.

Jeg tror ikke man kan ha en mer utsatt rolle på KG enn å være netopp stemor.

Uansett ønsker jeg deg og samboeren lykke til med jobben for å få mer omsorg.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Kjære ts.

Som stemor er du her på KG verdt null, dette merker du sikkert på svarene her. KG er full av stemødrehat så lenge du ikke er av typen stemor som lar stebarna gå foran alt - også egne barn. FFor både du og dine egne barn er bare en lort under foten på KG's stemødrehatere.

Jeg tror ikke man kan ha en mer utsatt rolle på KG enn å være netopp stemor.

Uansett ønsker jeg deg og samboeren lykke til med jobben for å få mer omsorg.

idiotisk innlegg.

det har kommet flere konkrete tips til hva FAR kan gjøre i en situasjon hvor han er bekymret for barnet sitt. Men det er altså FAR som må ta ansvar, ikke stemor.

ts forsvant (hadde nærsagt som vanlig) når hun ikke bare får støtte og sympati.

Saken er relativt enkel - FAR må ta grep hvis han mener det er så alvorlig. Hvis han ikke gjør det, ja da er det ikke så farlig/han gidder ikke likevel når han må anstrenge seg.

Gjest Gjest
Skrevet

* Mor er alltid blakk.

Her var mange slemme svar, har vært motsatt om det var BM som skulle beskytte sitt barn mot BF.

BF må ha meklingsattest, før rettsystemet.Han trenger en advokat for området.

Rapporter fra barnevernet vil ligge til grunn i saken. Ville kontaktet advokat før en kontakter barevernet slik en har mer kontroll på sakene. BF egen fortid er ikke den beste. Det er ikke lett å si hvordan det ender. Siden han tidligere har brukt narkotika vil dette hefte med hvis det kommer fram.

Kan jo hende det blir fosterhjem om ingen foreldre er skikket.

Men lurt å rådføre seg med advokat inne orådet for BF.

AnonymBruker
Skrevet

* Mor er alltid blakk.

hun trives sikkert til mor også...blir matt over folk som må finne noe å klage på far eller mor...for å få barnet.'

kan man ikke kalle en spade for en spade? En vil ha den daglige omsorgen, og det vil den andre også. begge to er like foreldre...

Gjest Gjest
Skrevet

...

Saken er relativt enkel - FAR må ta grep hvis han mener det er så alvorlig. Hvis han ikke gjør det, ja da er det ikke så farlig/han gidder ikke likevel når han må anstrenge seg.

Akkurat dette har vi faktisk ingen informasjon om, og kan heller ikke forvente at ts vil legge det ut.

Det som imidlertid er fakta er at mange fedre er konfliktsky.

Mange fedre er opplært til at de ikke har mulighet til å overta omsorgen.

Mange fedre trenger moralsk støtte for å kjempe mot et system som ikke prioriterer barnets behov men isteden prioriterer en av foreldrene (som oftest mor).

Jeg mener at enhver forelder,- selv om det er en far, skal få de beste rådene for å ivareta sitt barns behov. Det KAN medføre at mor mister omsorgen, men i så tilfelle er det basert på at barnet får det bedre hos far. Da skal ikke vi med vår personlige synsing sitte å frata et barn en slik mulighet i og med at vi samtidig vet VELDIG lite sammenliknet med andre involverte.

Jeg synes TS skal ta kontakt med enten Advokat, mekler og/eller organisasjoner som ivaretar barns rett til best mulig omsorg (f.eks. Foreldre for barn, Foreningen 2 foreldre eller Aleneforeldreforeningen). Du ser utifra navnene hva de forskjellige foreningene prioriterer.

• Liker 1
Skrevet

Først må far få foreldreansvar, dette er en enkel sak, men hvis mor nekter, kan far reise sak etter mekling.

Nå han har fått foreldrenansvar, kan han igjen søke om omsorgen, men da må han igjen reise sak å få dette fastsatt av domstolen.

Det skal meget sterke argumenter til for at man skal overta daglig omsorg, og prosessen frem kommer til å bli skitten og veldig ubehaglig, så prøv å unngå dette i det lengste.

Kom i dialog med mor, og gjør alt dere kan for å få dette til uten rettsak, men hvis ingenting virker og far fremdeles er bekymret for datteren sin, må han gå til sak.

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først må far få foreldreansvar, dette er en enkel sak, men hvis mor nekter, kan far reise sak etter mekling. Nå han har fått foreldrenansvar, kan han igjen søke om omsorgen, men da må han igjen reise sak å få dette fastsatt av domstolen.

Det skal meget sterke argumenter til for at man skal overta daglig omsorg, og prosessen frem kommer til å bli skitten og veldig ubehaglig, så prøv å unngå dette i det lengste.

Kom i dialog med mor, og gjør alt dere kan for å få dette til uten rettsak, men hvis ingenting virker og far fremdeles er bekymret for datteren sin, må han gå til sak.

Lykke til.

Jeg er en annen gjest - ikke ts...

Hvorfor skal det være så vanskelig for far å få foreldreansvar? Han er jo foreldre han å, å i mange tilfeller kan far være bedre egnet til å ta seg av barnet.

Synd det skal være sånn i 2011.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...