Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevenninna mi og jeg har bestilt oss en ukestur til Venezia i slutten av april, og gleder oss som unger! Tenkte å høre her om noen har gode tips til hva vi burde få med oss? Shopping er nedprioritert, sightseeing og god mat er hovedfokus :)

Vi har planlagt å leie bil i noen dager, for å dra til San Marino, Verona og Ljubljana. Blir vel ca en dag på hvert sted. Vil gjerne ha tips om de stedene også, slik at vi får mest mulig utav dagsturene dit. (San Marino finner jeg veldig lite om på nett, men det ser innmari fint ut!)

Setter pris på alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i venezia er det egentlig best å bare vandre rundt litt på måfå. det er så mange kanaler og broer som ikke har navn at du har ikke sjangs til å holde kontroll på hvor man er. jeg vil anbefale å ta båten første dagen dere er der, ikke en gondol men mer en buss, det er myyyye billigere :) vi hadde det veldig gøy når vi var der, hadde overhode ingen plan om hva vi skulle, bare gikk rundt, spiste is, var innom et par kirker, litt shopping og mye vindusshopping :)

Skrevet

Jeg blir nok nødt til å skuffe deg når det gjelder maten i Venezia - den er ikke god. Jeg ville lagt bort tanken først som sist om at "god mat" skal være en del av opplevelsen, for å unngå og bli skuffet. Det er ikke noe problem å finne mat (feks pizza og pasta), men det meste smaker lite. God mat kan dere finne de andre stedene dere skal til istedet :P

I Venezia vil dere garantert gå dere bort, men det gjør ingenting - faktisk er det anbefalt. Det lureste er å finne ut hvor nærmeste Vaporetto stopp er (vannbuss) i forhold til hotellet, slik at dere kan følge skiltingen dit. Det er dyrt å ta vanntaxi, gondol og vaporetto i Venezia, det beste er å bruke bena (men Vaporetto er billigst av de alternativene).

Vindusutstillingene til de ulike butikkene er heeelt fantastiske, man kan gå rundt og bare kikke i vinduer til føttene blir såre og enda litt til. Det finnes forøvrig svært mange kirker om dere er interesserte i å besøke noen av dem, og også museumer hvis man blir lei av bare å gå rundt (men det er nesten umulig :P). Ta med fotoapparat! Det mest kjente området i Venezia er Markusplassen (Piazza San Marco), en åpen plass med vakre bygninger rundt (et must å besøke). Her ligger også Dogepalasset som er vel verdt et besøk, spesielt er den "hemmelige" touren anbefalt. Fra dogepalasset går den kjente broen "sukkenes bro" over til det tidligere fengselet.

Det anbefales ikke å spise/shoppe i området rundt Markusplassen (pga pris), hvis dere skal handle Venezianske masker o.l er det mye billigere andre steder i Venezia.

Skrevet

Noen som har tips om San Marino eller Ljubljana? :) Blir ca en dag på hvert sted, så rekker jo ikke all verden, så desto bedre å ha en plan ;)

AnonymBruker
Skrevet

Området rundt Arsenale i Venezia anbefales! Gå bak Markuskirken og fortsett selv om du tror det er slutt på byen!

Jeg er ikke enig i at maten er dårlig, men du finner generelt sett ikke den beste maten i turistområdene i Italia :kokk:

Venezia er forresten best om vinteren med mindre mennesker og gjerne litt tåke :tommelsmil:

I Verona burde dere få med dere en operaforestilling dersom det er mulig! Verona er et hyggelig lite eksempel på en typisk nord-Italiensk by :romeo:

Kos dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...