AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #1 Skrevet 1. april 2011 Har en gutt på ett år, som er verdens herligste og godeste gutt! Men i lek med andre små barn, er han så brå.. Han kan gjerne finne på å slå de i hodet, enten med hånden eller en leke, han vil gjerne kose de men ofte ender det med at han dytter dem over ende, han tar ofte tak i håret til andre og lugger.. Vi har hele tiden vært nøye med å si nei når han har hatt tendenser til å gjøre slikt, og vi vet at han ikke har plukket opp sånt fra oss - vi slår, dytter og lugger ikke hverandre! Han er ikke i bhg heller.. Når han gjør dette, sier vi tydelig NEI, og sier at man kan stryke på hodet, IKKE slå. Dette har pågått såpass lenge nå, uten at det vi gjør ser ut til å hjelpe og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er så fortvilet, for han er vanligvis en så god gutt og jeg er så redd for at andre barn skal blir redde for å leke med han, for å ikke snakke om hvordan det blir når han skal i bhg.. Fra oss får han selvsagt all kjærlighet og omsorg vi har, og alt annet fungerer veldig fint. Er det noen som har vært borti lignende, noen som kan hjelpe meg med dette? Skal snart på ettårskontroll og skal selvsagt ta det opp der, men jeg spør nå likevel..
Gjest pysepusen Skrevet 1. april 2011 #2 Skrevet 1. april 2011 Sånn er min også - og de andre på barselgruppa!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 TS her. Grunnen til at jeg blir så bekymret, er at ingen av de andre barna han har kontakt med, holder på slik, virker som at de blir skremt når min sønn holder på. Vet jo at barn er veldig forskjellige, som alle andre, men likevel. Så det er normalt, da?
Gjest anonym Skrevet 2. april 2011 #4 Skrevet 2. april 2011 Jeg tror det er ganske vanlig. Du må tenke på at en ettåring fortsatt har ganske store bevegelser, og de er såpass små at de ikke har lært seg "vanlige" måter å kontakte andre på, få oppmerksomhet osv. Derfor vil nok den "slå" bevegelsen/refleksen komme ganske naturlig. Selv om dere sier nei og han forsåvidt kan skjønne nei så skjønner han jo ikke hva han gjør galt, eller hvorfor det er galt osv. Derfor må nok det bare komme med tiden, fortsett å vis han at man ikke skal gjøre slik, ta han vekk fra situasjoner hvor han gjør det istedet for å si NEI, vis han med handling at dere f.eks koser den han slo på hodet. Etterhvert tror jeg han vil lære seg dette gjennom dere, og andre barn.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Jenta vår gjorde også dette i noen måneder før hun fylte ett. Jeg pleide å si noe sånt som dette: *Navnet til barnet mitt* må heller kooose på hode til *det andre barnets navn* Samtidig viste jeg henne hva det betydde ved enten å stryke handa mi på hodet til det andre barnet, eller vise henne hvordan hun kunne gjøre det med sin egen hånd. Hun er nå veldig omsorgsfull og skal trøste andre når de gråter, er litt over året nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå