Gå til innhold

Redd for leverskade - hvor mye vin er usundt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser meg selv som en sunn dame på 31 år!

Allikevel er jeg redd jeg drikker for mye vin :nei: .

Jeg drakk nesten ikke alkohol før jeg ble 25 år, men de siste 5-6 årene har det blitt en del vin.

Jeg koser meg med kjærestem min hver fredag og lørdag, og jeg drikker da ofte en flaske vin både fredag og lørdag. Det blir i ukedagene ofte 1-2 dager der jeg drikker en 2 glass om kvelden. Jeg har en jobb som gjør at jeg er mye ute å spiser, og dermed blir vin veldig lett tilgjengelig.

Kan jeg ha leverskade??? Livredd for dette og spiser nå Mariatistel som skal være godt for leveren.

Takk for fornuftige svar - og helst ikke for mange moralprekner... :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser meg selv som en sunn dame på 31 år!

Allikevel er jeg redd jeg drikker for mye vin :nei: .

Jeg drakk nesten ikke alkohol før jeg ble 25 år, men de siste 5-6 årene har det blitt en del vin.

Jeg koser meg med kjærestem min hver fredag og lørdag, og jeg drikker da ofte en flaske vin både fredag og lørdag. Det blir i ukedagene ofte 1-2 dager der jeg drikker en 2 glass om kvelden. Jeg har en jobb som gjør at jeg er mye ute å spiser, og dermed blir vin veldig lett tilgjengelig.

Kan jeg ha leverskade??? Livredd for dette og spiser nå Mariatistel som skal være godt for leveren.

Takk for fornuftige svar - og helst ikke for mange moralprekner... :jepp:

Det er jo fint at du ønsker å ta vare på helsa di og reflekterer omkring ditt eget alkoholforbruk. Dette er sakset fra folkehelseinstituttet:

"Langvarig høyt alkoholforbruk øker risikoen for utvikling av sykdommer i hjernen og nervesystemet, leversykdommer, betennelse i bukspyttkjertelen, økt blodtrykk, blødninger (særlig i fordøyelsesorganene), hjerneslag, enkelte former for kreft, samt fosterskader. Risikoen for leverskade synes først å øke ved daglig inntak på rundt 2-3 alkoholenheter (1 alkoholenhet tilsvarer for eksempel 1 glass vin eller 1 drink). For gravide kvinner kan selv små, gjentatte inntak være tilstrekkelig til å skade fosteret.

Større alkoholinntak kan hemme immunforsvaret slik at man blir mer mottakelig for infeksjoner.

Personer som drikker mye og ofte vil være mer utsatt for ulykker.

Etter lengre tids drikking kan det oppstå toleranse, det vil si at man må drikke større mengder for å oppnå samme effekt. Toleranseutviklingen og de akutte abstinensplagene vil forsvinne dersom man er avholdende noen uker. Ved meget langvarig bruk kan man derimot plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes alvorlige skader på lever og hjerne."

Å tygge Mariatistel vil ikke hjelpe leveren hvis alkoholen får fritt spillerom. Men som du ser er ikke leverskader de eneste skadene du kan få. Blødninger i magesekken/tarmene kan oppstå, og det er økt fare for kreft. Sett deg som mål å ha noen hvite uker, og kutt gjerne ned inntaket til en flaske på deling i helga.

Vin kan være helsefremmende i høyere alder (50+) hvis man drikker en enhet til dagen, men du er ikke så gammel ennå ;)

Gjest Pippi1979
Skrevet

Takk for svar :jepp: Jeg bør nok trappe ned litt, men jeg har jo alltid minst 3 alkoholfrie dager i uken..

Gjest Gjest
Skrevet

Drikker du en hel flaske vin alene både fredag og lørdag? Det er nok i meste laget ja.. Hvis du hadde kuttet ned til to glass fredag kveld og to glass lørd kveld tror jeg du hadde gjort kroppen din en tjeneste. Dersom du først lar være å drikke noe som helst en uke eller to og så begynner på det reduserte alkoholinntaket vil du nok få en liten "rus" bare på to glass vin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...