Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For ikke lenge siden kjøpte jeg meg en snasen Macbook Air. Kjempe fornøyd, selv om det er mye nytt å forholde seg til og lære.

Så til mitt første spørsmål, jeg har lastet ned diverse dokumenter og sanger fra nett og ned på harddisken.

Nå vil jeg ha de over på min eksterne harddisk, for å ikke belaste Macen mer en nødvendig. Er ikke allverdens med plass på denne, og jeg vil avlaste den mest mulig. Dette var en smal sak på pc, men ikke på Mac. Sikkert ikke vanskelig, men...

Så til det andre spørsmålet... Er vant til å bruke Diskopprydding på pc, finnes det noe tilsvarende på Mac?

På forhånd, tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å koble til en ekstern harddisk og flytte filene :) Dvs. filene blir vel kopiert, og så må du slette dem fra macen etterpå. Den eksterne harddisken må være formatert for mac, så hvis du har problemer kan det være derfor? Men hva er det som gjør at du ikke får det til?

Hva skal du med diskopprydding? :gjeiper:

Skrevet (endret)

Det er bare å koble til en ekstern harddisk og flytte filene :) Dvs. filene blir vel kopiert, og så må du slette dem fra macen etterpå. Den eksterne harddisken må være formatert for mac, så hvis du har problemer kan det være derfor? Men hva er det som gjør at du ikke får det til?

Hva skal du med diskopprydding? :gjeiper:

Takk for svar :)

Når jeg drar filen oven til ønska enhet, står det et forbudt ikon over filen? Så det kommer jeg ingen vei med... Hva betyr dette? Går derimot helt fint å flytte filer fra den eksterne harddisken over til nedlastede filer...

Har vel ikke gjort noe med den eksterne harddisken, men har lest av flere dokumenter i Word på Mac og hentet filer fra harddisken og over i Itunes uten problemer... Hvordan formaterer jeg den eksterne harddisken da?

Trudde det var lurt å benytte seg av diskopprydding av og til?

Endret av laperla
Skrevet

Når jeg drar filen oven til ønska enhet, står det et forbudt ikon over filen? Så det kommer jeg ingen vei med... Hva betyr dette? Går derimot helt fint å flytte filer fra den eksterne harddisken over til nedlastede filer...

Er det snakk om store filer? Hvis harddisken er formatert til både Mac og PC er det en begrensing på hvor store filene kan være. Les mer om det her.

Hvordan formaterer jeg den eksterne harddisken da?

Les her. (Husk at når du formaterer så blir alt sletta.)

Trudde det var lurt å benytte seg av diskopprydding av og til?

Har aldri jeg gjort på en mac i alle fall. :) Bare sørg for at disken ikke er for full, så tenker jeg det går bra.

Skrevet (endret)

Macen er ikke som en pc. Macen rydder opp i filene sine selv, så du trenger bare sørge for at ikke disken blir full.

Formatterer du en ekstern harddisk i Mac format, er det bare å "dra og slippe" filer over på den.

Vil du ha et backupprogram som tar backup av hele macen din, kan du Google etter Carbon Copy Cloner. Det gjør jobben enkelt - og er gratis (dvs du kan betale om du ønsker å støtte utvikleren. Jeg ga han 10$ og det er nok)

Endret av Henkie
Skrevet

Skal du formatere den går du inn i Diskverktøy, velger disken og trykker på slett. Dersom du kunne ha bruk for å koble den til en Windows-maskin velger du det alternativet som heter FAT. Skal du kun bruke den med Macen ville jeg brukt MacOS Extended Journalført. Begrensninger på filstørrelsen er ikke noe å tenke på. Jeg har selv en ekstern disk i FAT hvor det egentlig skal være begrensning på ca 4GB per fil. Jeg har imidlertid liggende flere store filer faktisk helt opp i over 100 GB, funker som bare det...

Skrevet

Tusen takk for svar dere :)

Men det er bare en ting, den eksterne harddisken er ikke tom... Er det noe vei utenom? Må alt innholdet slettes?

Skrevet

Alt må slettes, men du kan jo overføre det du vil ha fra ekstern til Macen, SÅ formattere og deretter tilbakeføre det, eller får du ikke det til?

Skrevet (endret)

Gå inn i Diskverktøy, klikk på den eksterne disken og se på Format helt nede i hjørnet. Fortell hva som står der.

Diskverktøy finner du forøvrig i Verktøy-mappen som ligger i Programmer-mappen...

Edit:

@Henkie: Det er kanskje litt vanskelig siden grunnen til at filene skal flyttes er at MBAen er full...

Endret av aluminium
Skrevet

Alt må slettes, men du kan jo overføre det du vil ha fra ekstern til Macen, SÅ formattere og deretter tilbakeføre det, eller får du ikke det til?

Jeg har tenkte tanken, men det er ca. 8 GB på den eksterne harddisken, og så mye minne har ikke Macen...

Skrevet

Gå inn i Diskverktøy, klikk på den eksterne disken og se på Format helt nede i hjørnet. Fortell hva som står der.

Diskverktøy finner du forøvrig i Verktøy-mappen som ligger i Programmer-mappen...

Edit:

@Henkie: Det er kanskje litt vanskelig siden grunnen til at filene skal flyttes er at MBAen er full...

Windows NT-filsystem (NTFS) står det under format...

Skrevet (endret)

Ok, da må du i utgangspunktet formatere. Det finnes måter å få Macen til å lese/skrive til slike disker, men etter det jeg har forstått så kan det være litt buggete og lite bra. Det kan imidlertid være verdt et forsøk. Her er et par linker som beskriver hva du kan gjøre:

http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/ntfs3g.html

http://hints.macworld.com/article.php?story=20090913140023382

http://blogs.oreilly.com/digitalmedia/2008/12/read-and-write-ntfs-hard-drive.html

Endret av aluminium
Skrevet

Det er kjipt med de ulike formatene... Men hvis du først og fremst skal bruke denne harddisken til macen, så ville jeg uansett fått formatert den til mac-formatet. Greit å slippe begrensing på størrelsen på filene, etc. Har du et annet sted å flytte filene i mellomtida?

Skrevet

Det er kjipt med de ulike formatene... Men hvis du først og fremst skal bruke denne harddisken til macen, så ville jeg uansett fått formatert den til mac-formatet. Greit å slippe begrensing på størrelsen på filene, etc. Har du et annet sted å flytte filene i mellomtida?

Ja, skal vel bare bruke den til Macen... Så har skjønt at jeg må formatere den.

Har vel egentlig ikke noe annet sted å flytte filene i mellomtiden. Så det er vel problemet. Et av mange he he :gjeiper:

Skrevet

Har vel egentlig ikke noe annet sted å flytte filene i mellomtiden. Så det er vel problemet. Et av mange he he :gjeiper:

Prøv å laste ned den første linken min. Den programvaren ser faktisk ut til å fungere veldig bra, og det er veldig mange som bruker den. På sikt bør du nok formatere disken, men for å slippe å miste de data som ligger på den ville jeg brukt driveren inntil du har kjøpt en ny disk eller får en annen mulighet til å midlertidig lagre de data som ligger på din disk i dag.

Skrevet

Har du ikke 8gig ledig plass på macen? Sikker på at ikke du blander internminne (ram) og diskplass nå da?

Dersom du ikke har 8gig diskplass igjen, er det jammen på tide å bli kvitt noen filmer og andre tunge filer slik at macen kan jobbe litt lettere....Kan du ikke kjøpe eller låne en minnepenn på 8 eller 16 gig da og mellomlagre det der?

Skrevet

MBA har SSD, altså har hun sikkert ikke mer enn 64 eller 128GB totalt med lagring på selve Macen.

Skrevet

Jeg vet, men 8 gig bør likevel være overkommelig å mellomlagre et sted.

Ot: kompis satte inn ssd i eldre MBP. Utrolig effektivt!

Skrevet

Jeg har tydeligvis misforstått litt. 8 GB er overkommelig ja, det er bare å kjøpe seg en billig minnepenn på Clas det...

SSD gir en betydelig fartsboost for litt eldre maskiner ja. Jeg har selv lekt litt med tanken i min MBP, men å bruke over 2000,- på en disk til en maskin som funker aldeles utmerket er litt uaktuelt...

Skrevet

SSD gir en betydelig fartsboost for litt eldre maskiner ja. Jeg har selv lekt litt med tanken i min MBP, men å bruke over 2000,- på en disk til en maskin som funker aldeles utmerket er litt uaktuelt...

fartsboosten var mildt sagt imponerende. Særlig oppstart av programmer som Photoshop, Word - ja egentlig alle programmer og selve Os-et. Ekstrem boost vil jeg si

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...