Gå til innhold

Haster! sende inn vitnemål når det ikke er bedt om det i stillingsannonsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke på en jobb med med søknadsfrist i dag, hvor det står i stillingsannonsen: send kort søknad og cv til "epostadresse". Er det inneforstått at man da skal sende med vitnemål som bekrefter informasjonen på CV-en? Og en annen ting: Jeg har ikke noen tidligere sjefer som vil være naturlige å benytte som referanser og gruer meg derfor litt til å oppgi referanser. Kan jeg skrive i CV-en at referansene oppgis på etterspørsel, selv om jeg søker på en konkret stilling (ikke leverer en åpen søknad)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv i søknaden at vitnemål og atteste tas med ved et intervju. Tror det er det mest vanlige. Du kan jo også skrive at referansene oppgis da?

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Skriv i søknaden at vitnemål og atteste tas med ved et intervju. Tror det er det mest vanlige. Du kan jo også skrive at referansene oppgis da?

Lykke til! :)

Hmm, det eneste problemet med det er at det mest sannsynlig blir telefonintervju..Men det er vel bare å sende med vitnemål for å være på den sikre siden kanskje? Eller kan det slå negativt ut? (Har gått på 5 forskjellige skoler etter videregående (2 utvekslinger inkludert) så det blir fort en del vedlegg..Men trenger kanskje ikke ha med de fra utlandet?).

Skrevet

Hmm, det eneste problemet med det er at det mest sannsynlig blir telefonintervju..Men det er vel bare å sende med vitnemål for å være på den sikre siden kanskje? Eller kan det slå negativt ut? (Har gått på 5 forskjellige skoler etter videregående (2 utvekslinger inkludert) så det blir fort en del vedlegg..Men trenger kanskje ikke ha med de fra utlandet?).

Stod det noe om det i annonsen? Jeg tenker at det fort blir tungvint med mange vedlegg, ja...

Men jeg kan uansett ikke skjønne at det kan ses på som noe negativt om du sender det med. Så om du tror det blir telefonintervju, skader det sikkert ikke :)

Gjest Mauna Lee
Skrevet

hvis det ikke står er det ikke sikkert du skal sende det med. Jeg ble verken spurt etter vitnemål i søknaden eller i jobbintervjuet, men jeg ble bedt å sende det inn samtidig som jeg skriver under og sender inn arbeidskontrakta.

Gjest Nigiria
Skrevet

Jeg har i lignende tilfeller skrevet noe alá:

"Attester og vitnemål ettersendes gjerne ved forespørsel."

Lykke til med jobben! :D

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig i dag at vitnemål skal følge med CV. Står det ingenting om det i annonsen skal du ikke sende det heller.

Det blir mer enn nok papirer å holde rede på likevel om ikke man skal ha en hel stabel med vitnemål i tillegg.

Det er selvsagt at vitnemål og attester kan fås på forespørsel og derfor helt unødvendig å nevne i søknad.

Endret av Blondie65
Skrevet

En annen grunn til at du bør være restriktiv med å sende inn vitnemål, er at du risikerer at dine papirer spres med vinden, og mister kontroll på hvem som har sett de og ikke. hvem vet hva slags rutiner de har for å håndtere slik informasjon. Det er ingen grunn til at de som ikke anser deg som aktuell uansett skal se dine papirer, kun de som seriøst er interessert i å ansette deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...