Gå til innhold

Lurer litt på maling av div. møbler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg har planer om å male litt forskjellige møbler her og på jobben, og kunne trengt litt råd og forslag.

Møbel 1: Eldre liten TV-benk, for øyeblikket malt i en lys grågrønn farge. Kunne tenkt meg å male hvitt over den, men ikke slik at den blir kritthvit, jeg vil gjerne kunne se den grønne fargen gjennom. Fargen er nemlig kjempefin synes jeg, men stikker seg litt for mye ut i leiligheten.

Møbel 2: En slik bokhylle fra Ikea. Ikke helt sikker på hvilke farge jeg vil ha den i, men tenker litt på en lys blågrå farge.

Møbel 3: Bar-benk i rødbrunt treslag på jobben (café). Den skal brukes som arbeidsflate, og må dermed være ripe-motstandsdyktig. Skal være hvit eller lys grå, men trenger ikke å ha "heldekkende" farge, om dere skjønner hva jeg mener (man kan gjerne se treverket gjennom).

Møbel 4: Billy-bokhyller i "mellombrun", som jeg gjerne skulle fått beiset e.l. for å få en enda mørkere brunfarge.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive dette i førsteinnlegget... :daske:

Må jeg pusse ned møblene? Isåfall, alle, eller bare noen? Hvordan kan jeg få effektene jeg ønsker? Hva må jeg gjøre først og etterpå? Osv.

Skrevet (endret)

Møbel 1&3: Må vaskes med Krystall Soda for å matte ned maling og fjerne alt fett og så slipes grundig med 180-240 papir til de blir helt matte. Da kan du male møbel 1.

Møbel 3 vet jeg ikke om er beiset eller lakket. Lakk kan være vanskelig å få heft på og beis, om du er uheldig kan slå igjennom malingen (jeg sikter til en rødbrun list jeg malte en gang som gjorde malingen rosa i ca en evighet, evt 5 strøk :P )

Heftgrunn denne benken, slip lett mellom alle strøk på begge og bruk GJERNE gulvmaling som toppstrøk, den har fantastisk heft selv på laminat! Trestjerner vannbasert gulvmaling er suveren og slitesterk. På møbel 3 kan du godt lakke 3-8 ganger med akryllakk også for å få en slitesterk overflate og et slitesjikt.

Slitesjikt er for å ikke få stygge merker i malingen (svarte merker fra smykker etc) og også direkte slitasje på malingen kan være stygt.

Møbel 2 må vaskes, slipes med 240, heftgrunnes og så males. Husk mellomsliping og bruk gjerne gulvmaling her også. Det er ikke nødvendig med en så sterk maling så en vanlig interiør tremaling kan fungere fint faktisk :)

Møbel 4: kan være vanskelig å fargesette i.o.m at det bare er et plastlag. Jeg ville i så fall renset med møbelrens fra Liberon/ vasket med krystall soda og så lakkert den med Liberon Bistrotlakk. Dette er en sterk, flott lakk fra Liberon som kommer i et stort utvalg farger og er svært slitesterk. Den er normalt silkematt men du må gjerne lakke over med en blankere lakk (helst Liberon Bistrotlakk Klar )

Håper dette hjalp :D :D :D

Endret av PS_Silli
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, det her var endel mer jobb enn jeg regnet med ja! :ler: Heldigvis trengs ikke alt å gjøres på en gang... Ikke overrasket over at det er jobbenken som er mest arbeid nei :sukk: Og den MÅ gjøres ganske snart også... Herk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...