Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber for øyeblikket gjennom et vikarbyrå, og får 170 kr timen. Jeg er i prossessen med å få fast ansettelse, og lurer derfor på hva jeg skal be om i årslønn.

Skjønner ikke helt hvordan man regner om timelønnen til årslønn, blir 170 * 37,5 * 4 * 11 riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber for øyeblikket gjennom et vikarbyrå, og får 170 kr timen. Jeg er i prossessen med å få fast ansettelse, og lurer derfor på hva jeg skal be om i årslønn.

Skjønner ikke helt hvordan man regner om timelønnen til årslønn, blir 170 * 37,5 * 4 * 11 riktig?

Dersom du har 37,5 timers arbeiduke, er timeantallet i et årsverk 1950, så det er det tallet du må multiplisere timelønna di med.

(Kilde)

Skrevet

Som brukeren over sier skal du regne 1950 timer i et årsverk. Med din utregning havner du på 50 000 mindre i årslønn enn det du egentlig har.

AnonymBruker
Skrevet

Men, altså, min utregning ligger jo nærmere det jeg egentlig har. Jeg synes selv det høres lite ut i årslønn, men hvis jeg ser på hva jeg faktisk får utbetalt i måneden er det logisk nok rimelig riktig. :klo: Og etter søk på internett virker det som det står forskjellig timeantall på forskjellig steder.

Omregning andre veien, hvis man da f.eks bir lovt 350 000 i årslønn, så blir dette delt på 11, og dette er da hva man får utbetalt i måneden brutto?

Jeg lurer altså på om 350 000 kr i mnd er en rimelig sum å be om, siden jeg nå har 330 000 i teorien (selv om det faktisk bare er 280 000 i praksis).

Skrevet

mener du får riktige sum ved å gange med 1950,

altså 170 * 1950= 331 500

Gjest Spinell
Skrevet

Årslønn er det en hadde fått utbetalt dersom en ikke hadde avviklet ferie.

Den som har 350000 i årslønn har en månedslønn på 350000:12. Altså 29166,67 kr/mnd

En lønnsøkning fra 331.500 til 350.000 er en økning på 5,56%.

Om dette er et rimelig krav, må du nesten vurdere selv ved å se hva lønnsøkningen i bransjen ellers har vært/er på.

AnonymBruker
Skrevet

Årslønn er det en hadde fått utbetalt dersom en ikke hadde avviklet ferie.

Den som har 350000 i årslønn har en månedslønn på 350000:12. Altså 29166,67 kr/mnd

En lønnsøkning fra 331.500 til 350.000 er en økning på 5,56%.

Om dette er et rimelig krav, må du nesten vurdere selv ved å se hva lønnsøkningen i bransjen ellers har vært/er på.

Ok, takk for svar, at årslønn regnes som om man ikke har ferie var veldig oppklarende, tallene blir jo mye mer riktige da.

Jeg ligger nok litt under det jeg burde i lønn, så jeg tror nok jeg kommer til å gå enda høyere ut i lønnsforhandlinger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten ikke slik at fire uker = én måned som du har i din utregning. Fire uker=28 dager, og det er bare februar som har 28 dager (utenom når det er skuddår da..).

Det vanlige er som mange andre her har skrevet å gange med 1950. Hvis du blir tilbudt årslønn på jobbintervju så er dette også regnet som om du ikke hadde tatt ut ferie.

Skrevet

Jeg lurer altså på om 350 000 kr i mnd er en rimelig sum å be om, siden jeg nå har 330 000 i teorien (selv om det faktisk bare er 280 000 i praksis).

Det kommer jo an på hva slags jobb du har ... 350000 i året (regner med du mente det?) utgjør 179,- per time. Hva har de andre som jobber med det samme som deg?

Skrevet

Hva slags stilling er det du søker på, og hva slags utdanning har du? Det er det som er relevant for hva du bør sette som "lønnskrav".

350.000 i året er mye som butikkarbeider, men lite som f.eks ingeniør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...