Steget Skrevet 1. april 2011 #1 Skrevet 1. april 2011 Jeg har funnet et tykt garn på Bogerud, jeg husker ikke hva det heter. Men de kaller det pleddgarn og det koster 199 for et nøste. Lurer på om det er Viking-garn? Idag fant jeg denne oppskriften på puff-pute: http://www.pickles.no/puff-pute/ Men jeg synes det garnet blir for dyrt - det blir jo nesten 1000 kr i garn. Noen som har erfaring med andre tykke garntyper som er billigere? Eller det garnet fra bogerud? Jeg har glemt å kikke på strikkefastheten på det, dessverre. Håper på innspill, for det klør i strikkefingrene for tida! har nettopp hatt et prosjekt på pinne 2,5 så har lyst på noe på tykke pinner nå.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #2 Skrevet 1. april 2011 Du kan sikkert bruke Polaris fr Garnstudio, men jeg tviler på at det blir mye billigere. Evt kan du kjøpe billigere garn fra Nille, Sparkjøp e.l. og strikke flere tråder sammen til du får rett strikkefasthet.
Annevenn Skrevet 2. april 2011 #3 Skrevet 2. april 2011 Eller bare ta et hvilket som helst tykt garn, lage en prlvelapp, og deretter beregne masjetall for å få rett str.
Annevenn Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Trykkleifene står i kø i dag... Bruker iphonen ;-) Jeg prøvde å skrive MASKETALL! Natta...
Steget Skrevet 2. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2011 Hvordan beregner man masketall da? Da må det vel litt regning inn i bildet? På pickles-garnet er strikkefastheten 7 masker på 10 cm.
PecanPie Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Når du kjøper garn bør du tenke litt på hvordan produktet skal brukes. Pickles' Fat&Happy er "spesiallaget" til å brukes som møbler og tåle den slitasjen møbler får. Garnstudios Polaris (som er linket til i denne tråden) er rimeligere, blir ca halve prisen for samme garnmengde i gram. Det er bare ull, og vil antakelig fort se slitt ut, loe osv. Altså, F&H koster mer, men vil antakeligvis holde lenger enn Polaris. Når det kommer til å regne ut maskeantallet legger du opp flere masker enn det strikkefastheten tilsier. I ditt tilfelle er fastheten 7 m = 10 cm. Legg opp kanskje 14. Strikk fram og tilbake i det mønsteret du skal strikke (glattstrikk på denne puten) i noen cm. Da får du en prøvelapp. Legg prøvelappen flatt og mål opp 10 cm. Tell hvor mange masker du får inni de 10 cm. Det er strikkefastheten din. Får du for mange masker går du opp en pinnestørrelse. Får du for få masker går du ned en pinnestørrelse.
Gjest Lille-pus Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Garnet på Bogerud kan nok være Ullteppegarn fra Gjestal garn. Strikkefasthet oppgitt til 16 masker på pinne 5 - 6.
Steget Skrevet 2. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. april 2011 Garnet heter Snorregarn, fant jeg ut idag. Strikkefastheten er 7 m på 10 cm. 500 g = ca 250m. Så strikkefastheten er jo faktisk den samme som på Fat & happy, men det kan være et poeng det med slitasje og hva det er ment til. Garnet er 100 % ull. På F&H står det 500 g = 150 m . På Bogerud-garnet står det 250 m. Dette har vel også noe å si, ikke bare strikkefasteheten?
PecanPie Skrevet 2. april 2011 #10 Skrevet 2. april 2011 Garnet heter Snorregarn, fant jeg ut idag. Strikkefastheten er 7 m på 10 cm. 500 g = ca 250m. Så strikkefastheten er jo faktisk den samme som på Fat & happy, men det kan være et poeng det med slitasje og hva det er ment til. Garnet er 100 % ull. På F&H står det 500 g = 150 m . På Bogerud-garnet står det 250 m. Dette har vel også noe å si, ikke bare strikkefasteheten? Det syns jeg hørtes veldig rart ut egentlig. Kanskje polyamiden i F&H veier så mye at man får færre meter per 100 g?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå