Gå til innhold

Ikke bruk antibakteriell zalo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må le litt av Dagbladet.

28. mars 2011:

Kjøkkenbenken bør tørkes av med en klut, før du påfører bakteriedrepende såpe og tørker godt med papirhåndkle.

Bruk bakteriedrepende såpe og vann over 68 grader på trefjøler

1. april 2011:

Produkter med antibakteriell effekt er et miljøproblem og et helseproblem.

Fint om de vil presisere meningene sine, men kunne da godt henvist til den forrige saken og trukket tilbake anbefalingene derfra?

AnonymBruker
Skrevet

Fint om de vil presisere meningene sine, men kunne da godt henvist til den forrige saken og trukket tilbake anbefalingene derfra?

Nei, hvorfor det? Man kan da ikke forvente at en avis har kontroll på hvilke anbefalinger de til en hver tid kommer med! :ironi:

Gjest Aria.
Skrevet

Oi, det visste jeg ikke! Skal ikke bruke zalo antibak mer!!

Huff, stoler liksom alltid så blindt på at alt som er i butikkene her i Norge er 100% safe.

• Liker 1
Skrevet

Eg bruker den når eg vasker flaskene til babyen min.........

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er at antibakteriell zalo faktisk ikke dreper særlig mye bakterier. Vi gjorde forsøk med slik zalo og ulike desinfeksjonsmidler da jeg hadde mikrobiologi på universitetet, og zaloen ga desidert dårligst resultater. Det eneste man risikerer er dermed at man utsetter bakteriene for et antibakterielt stoff (salisylsyre), i så små mengder eller i en form hvor det ikke er særlig skadelig for dem. Det kan bidra til at de utvikler mer resistens eller toleranse (fordi de utsettes for stoffet, men de fleste overlever).

Dersom journalisten i den første linken hadde spurt de ulike ekspertene de snakket med om hva man bør vakse kjøkkenbenk og -fjøl med, er jeg ganske sikker på at få hadde anbefalt antibakteriell zalo. Skal man først desinfisere er det bedre å bruke klor, eller salt på trefjøler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...