Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har bestemt oss for å legge ferien til Norge i år. Vi vil iallefall prøve å gå Besseggen og Prekestolen, i tillegg til en tur til Bergen, og tar turen ellers litt som den kommer. Vi har bestemt oss for å la bilen stå, og reise kollektivt.

Vi bor i Drammen, og lurer på om det er noen her inne som har tips til hvordan vi kan reise billig til Besseggen, videre derfra til Stavanger og Prekestolen (og evt. Bergen)? I tillegg til hvordan man kommer seg til Prekestolen, det er vel en ferge? Pluss overnattingsmuligheter i disse områdene. Går det an å gå Galdhøpiggen når vi allikevel er i Jotunheimen? Vi er ikke erfarne turgåere, men har veldig lyst til å bli det! Vi har satt av ca 10-14 dager på dette.

Setter stor pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Hei!

Det går buss fra Oslo S til Beitostølen, og derfra buss til Gjendesheim i sommersesongen. Fra Gjendesheim er det fritt valg hvilken vei man går. Personlig liker jeg å ta båten til Memurubu om morgenen, og deretter bruke hele dagen på veien tilbake til Gjendesheim. Da slipper du stress og mas for å nå siste båt. Hva slags overnatting er dere ute etter? Her finnes både camping (Maurvangen), turisthytter (Gjendesheim, Memurubu) og steder med litt høyere standard (Bessheim, Hindsæter).

Ønsker dere å gå Galdhøpiggen, kan dere ta buss fra Gjendesheim, bytte buss på Randen/Vågå og derfra ta bussen til Lom. Fra Lom går det buss til Juvasshytta/Spiterstulen to ganger om dagen i sommersesongen.

Vil dere gå med guide, tar dere bussen til Juvasshytta. Gudining flere ganger om dagen (kl. 9 for hyttas gjester, 10 og 11.30 for andre). Fra der tar turen ca. 3 timer opp og 2 timer ned + en times pause på toppen. Dere må da følge en brefører over Styggebreen, og må betale (husker ikke prisen, rundt kr. 150 som inkluderer breutstyr og guidingen). Denne turen starter på ca. 1850 m.o.h., og er relativt enkel (siste biten er litt bratt og luftig, men absolutt ikke farlig). Passer for barn fra 7 år og oppover, og de aller fleste klarer denne turen godt. Husk gode sko. Veldig trafikert sommerstid.

Vil dere gå alene, tar dere bussen til Spiterstulen. Her begynner turen nede i en dal (dalen mellom de to høyeste fjellene i Norge, på andre siden ruver Glittertind), på ca. 1100 m.o.h. Det sier seg selv at denne turen er endel brattere. Jeg pleier å si ca. 4-5 timer opp og 2-3 timer ned. Totalt rundt 9 timer, men det finnes selvsagt de som løper opp dit på en time. Men det er ikke gjennomsnittsturisten for å si det sånn.

Allerede fra start er det motbakke, og det varer hele veien oppover. Til gjengjeld spiser man fort høydemeter, og man får en flott utsikt mot østre del av Jotunheimen. Denne ruten er selvsagt også populær sommerstid, men ikke så "ille" som den fra Juvasshytta. Man kan også her gå med guide om man ønsker, dette kan fikses på Spiterstulen. Stien er godt merket, og en bonus er at du får med deg to ekstra topper over 2000 meter - Keilhaus topp og Svellnosi, som begge ligger på veien opp.

Ang. ovrnatting, så kan dere overnatte i Lom sentrum. Her finnes alt fra gårdsovernatting (Strind, Teigen), camping (Nissegarden, Nordal, Lom camping) til hotell (Fossheim, Fossberg, Nordal) og gårdshotell (Andvord). Her har man alle servicetilbud, busstasjon (med ekspressbusser til Oslo (via Gardermoen) og Bergen, sistnevnte korresponderer med kystbuss til Stavanger. Det kan også taes buss til direkte til Sogndal, med korr. videre med Sognebussen til Bergen), et utsøkt bakeri, turistkontor og puber/restauranter.

Vil dere lenger opp mot startstedet, kan dere overnatte et sted oppover langs Bøverdalen. Bussene til Sogndal, Juvasshytta og Spiterstulen går alle oppover her.

Skal dere gå fra Spiterstulen, kan dere overnatte på ærverdige Røisheim Hotell. En gammel skysstasjon med badestamp i tre på hvert rom. Dette er likevel en av de eneste overnattingsmuligheten mellom sentrum og Spiterstulen, så sentrum er greit. Ellers har jo selvsagt også Spiterstulen overnattingsmuligheter.

I retning Juvasshytta finnes det mange steder. Alle ligger nære busstraseen. Ca. 19 km fra Lom, og 15 km fra Juvasshytta (ganske midt i mellom) har du et lite bygdsentrum med Vandrehjem (Bøverdalen Vandrarheim), gårdsturisme (Uppigard Galde og Storhaugen). Litt lenger oppe i Lia ligger Raubergstulen, som har både hytter og rom. I enden av veien ligger selve Juvasshytta, med Galdhøpiggen sommerski ved siden av. Her er det som regel smekkfullt hele sesongen, men de har selvsagt også rom.

Forresten - det høres kanskje voldsomt ut med all denne bussbyttingen, men det skal faktisk korrespondere i sommersesongen.

----------------------

Slik jeg ser det, så er ruten Drammen-Oslo-Gjendesheim-Besseggen-Gjendesheim-Lom-Spiterstulen/Juvasshytta-Galdhøpiggen-Spiterstulen/Juvasshytta-Lom-Bergen fin.

Ekspressbussen fra Lom til Bergen går pr. dags dato kun en gang om dagen, og tar ca. 9 timer. Den går kl. 01.35, og er altså nattbuss. Korr. da med kystbuss til Stavanger fa Bergen Busstasjon som går ca. kl.9.30-10. Denne ekspressbussen koster rundt 450 kr for en student, jeg evt dessverre ikke for en voksen.

Ellers kan dere ta buss fra Lom, over Sognefjellet og ned til Sogndal. Husker ikke pris. Fra Sogndal går det flere ekspresser i retning Bergen. På noen av dem må du bytte på Håbakken, men Sognebussen går straka vegen. Husker dessverre ikke pris her heller. Fra Bergen kan du da ta kystbussen til Stavanger.

Puh. Håper du fikk noe som helst ut av dette, send meg gjerne en melding i innboksen dersom du vil jeg skal sjekke ut enda mer detaljerte rutetider, priser etc. :)

Endret av Ms. Raggsokk
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg kan selvsagt legge til at man kan GÅ fra hytte til hytte for å komme seg fra Besseggen til Juvasshytta/Spiterstulen, dersom dere vil bruke mer tid, og ikke ta så mye buss ;)

Skrevet

Sjekk ut.no. Der er det masse turforslag, informasjon om transport osv.

Når det gjelder overnatting har Turistforeningen et bra tilbud i de fleste turområder, til en rimelig penge (det kan nok lønne seg å melde seg inn). Prisliste her. Disse hyttene finner du også info om på ut.no.

Litt usikker på dette med bussruter rundt om i landet, men etter det jeg kan se kan det bli litt kronglete med Besseggen-Bergen-Stavanger. Hva med å droppe Besseggen, og i stedet gå Aurlandsdalen, som er en utrolig flott, men ikke særlig krevende tur over tre-fire dager? Da kan dere ta Bergensbanen til Finse og starte turen der, og så ender dere opp i nærheten av Flåm, hvor dere kan ta tog til Bergen. Derfra går det vel buss til Stavanger.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, Aurlandsdalen er fantastisk! Vil du likevel innom Jotunheimen, så kan du ta ekspressbuss fra Oslo til Lom, lokalbuss til Sogndal og fra der er det ikke langt til Aurland :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å kombinere flere fjellområder, som ikke ligger i samme rettning engang, det blir jo fryktelig mye tid og penger til kronglete transport-etapper. Jeg synes dere skal gå for Lysefjorden, så får dere Prekestolen, men kan og gå en lengre tur i dette området.

Mitt forslag;

Båt til Lysebotn (fra Stavanger)

(dag 1; Dagstur til Kjerag)

dag 2; Lysebotn - Songedalen

dag 3; Songedalen - Bakken

dag 4; Bakken - Preikestolhytta, med en avstikker opp på preikestolen. Herfra tar dere buss tilbake til Stavanger (og så kanskje hurtigbåten til Bergen).

Hvis dere vil være enda lengre på tur, så foreslår jeg Lysefjorden rundt

Av disse hyttene er det kun Prekestolhytta som er betjent, lysebotn er selvbetjent, og de to siste hyttene er ubetjent. Dere må altså fikse mat selv, og dere burde undersøke om dere trenger dnt-nøkkel.

Dere burde forresten bare bli medlem av dnt med en gang, siden man betaler per kalenderår uansett.

• 4 år senere...
Skrevet

Jeg kan selvsagt legge til at man kan GÅ fra hytte til hytte for å komme seg fra Besseggen til Juvasshytta/Spiterstulen, dersom dere vil bruke mer tid, og ikke ta så mye buss ;)

Hvor går man da, og tar det lang tid? :)

Skrevet

Hvor går man da, og tar det lang tid? :)

Det finnes flere alternative ruter for den turen, og hvor lang tid det tar kommer ann på hvor mange dager, og hvor lange dagsetapper du vil ha. Du kan lese på UT.no. Der finner du turforslag, beskrivelse av de ulike hyttene/dagsetappene.

Et forslag kan være:

Dag 1 - Gjensdesheim - Memurubu, over Besseggen (7 t)

Dag 2 - Memurubu - Glitterheim (7 t)

Dag 3 - Glitterheim - Spiterstulen (Her er det to alternativer: Over Glittertind 7 h, eller en kortere rute om Skautflye.

Aternativt kan du gå: Gjendesheim - Memurubu - Gjendebu - Leirvassbu - Spiterstulen. (Her kan du også droppe Leirvassbu, og gå direkte fra Gjendebu til Spiterstulen, men det blir da en ganske lang dagsetappe.)

Når du planlegger så husk på at tidsangivelsene på ut.no / turistforeningen er "gangtiden for en voksen person i vanlig god form, under normale vær og føreforhold." Det som er oppgitt er altså effektiv gangtid, og alle pauser kommer i tllegg. Du kjenner jo best din egen form, men hvis du ikke er turvandt så ville jeg nok ikke lagt opp til noen dagsetapper over 7 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...