Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere hatt innbrudd og kan dele erfaring?

Jeg har hatt innbrudd hos meg, og vet egentlig at det er eksen min som har vært der, pga hvilke ting som er stjålet og måten innbruddet er gjort på..

Men jeg har ikke bevis.

Jeg har ikke anmeldt det til politiet enda fordi jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge inn anmeldelsen, om jeg skal finne litt beviser selv først, eller om jeg bare skal anmelde et generelt innbrudd..

Uansett: Vet dere hvordan politiet løser slike saker?

Hvis jeg ringer å melder ifra, komer de da innom for å se hva som har skjedd og for å dokumentere hva som er borte? Jeg vil nemlig helst ikke at de skal komme innom før jeg har fått litt oversikt over hva jeg savner.. Fordi som sagt så er det ikke et klassisk innbrudd, men et innbrudd der vedkommende tydelig har vært ute etter bestemte ting..

Døren er ikke brutt opp, men dirket opp, så det ser ikke ut som noen har brutt seg inn heller..

En annen ting jeg er usikker på er om jeg skal anmelde eksen, eller om jeg skal anmelde innbruddet bare, fordi han er en litt smpskummel type, så egentlig har jeg bare mest lyst å få erstattet tingene mine, og la saken bli henlagt.

Så.. Hva gjor politiet i forhold til et innbrudd?

Gjest Naenia
Skrevet

Ring politiet med en gang, de hjelper deg med å finne bevis og hva som er borte. Hvis du lar det gå lang tid hvor du roter rundt blir du ikke trodd.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

For det første er det ikke mulig for deg å anmelde eksen din for selve innbruddet, med mindre du f.eks hadde hatt videobevis (som privatpersoner sjelden har) eller en direkte tilståelse kan du "bare" anmelde innbruddet.

Det er politiet sin oppgave å finne frem til gjerningsperson ved såkalt taktisk og teknisk etterforskning. Siden du ikke anmeldte innbruddet straks det ble oppdaget vil nok politiet ikke gjennomføre teknisk etterforskning, men konsentrere seg mer om den taktiske delen. Det kommer også ann på hvilke verdier som er stjålet og politiets kapasitet på hvor tungt de går inn i saken.

Etter du har anmeldt velger politiet om de aktivt skal gå inn i saken.

Dersom de velger å etterforske aktivt vil du bli innkalt til avhør, der prater du med en politibetjent som skriver ned din forklaring, denne forklaringen får du lese igjennom før avhøret avsluttes. Politibetjenten med ansvar for saken vil da ut ifra din forklaring eventuelt innkalle personer du har nevnt i avhøret til samtale om de finner grunnlag fra det utifra dine opplysninger.

Når politiet avhører vedkommende vil denne personen ikke være siktet for noe som helst, men dette kan endre seg under avhør dersom personen(e) oppgir opplysninger som setter de i forbindelse med saken eller direkte tilstår. Dersom politiet finner skjellig grunn kan de anmode en politijurist om tilltatelse til å foreta en husransakelse av vedkommende sitt husvære, dersom det under en slik ransakelse kommer til rette ting som beviselig er dine vil personen bli siktet etter straffeloven for f.eks innbrudd og borttakelse av gjenstander som vedkommende ikke rettmessig eier.

Saken vil bli ferdig etterforsker av politibetjenten. Vedkommende kan få mulighet til å tilstå, og ønske seg en såkalt tilståelsesdom, dersom strafferammen er under 1 år ubetinget fengsel. I alle tilfeller går saken direkte til politijuristen som innstiller på tiltale (en siktelse og tiltale er to ulike ting) eller henleggelse av saken.

Dersom det blir tiltale blir saken berammet til en viss dato i tingretten. Er det tilståelsesdom vil saken bli ført uten vitner og aktor, kun med tiltalt, tingrettsdommer og skriver tilstede. Dersom siktet ikke tilstår, og blir tiltalt vil saken bli ført for full tingrett som innebærer aktor, vitneførsel, forsvarer, fagdommer og to meddommere.

Skrevet

Hei!

For det første er det ikke mulig for deg å anmelde eksen din for selve innbruddet, med mindre du f.eks hadde hatt videobevis (som privatpersoner sjelden har) eller en direkte tilståelse kan du "bare" anmelde innbruddet.

Det er politiet sin oppgave å finne frem til gjerningsperson ved såkalt taktisk og teknisk etterforskning. Siden du ikke anmeldte innbruddet straks det ble oppdaget vil nok politiet ikke gjennomføre teknisk etterforskning, men konsentrere seg mer om den taktiske delen. Det kommer også ann på hvilke verdier som er stjålet og politiets kapasitet på hvor tungt de går inn i saken.

Etter du har anmeldt velger politiet om de aktivt skal gå inn i saken.

Dersom de velger å etterforske aktivt vil du bli innkalt til avhør, der prater du med en politibetjent som skriver ned din forklaring, denne forklaringen får du lese igjennom før avhøret avsluttes. Politibetjenten med ansvar for saken vil da ut ifra din forklaring eventuelt innkalle personer du har nevnt i avhøret til samtale om de finner grunnlag fra det utifra dine opplysninger.

Når politiet avhører vedkommende vil denne personen ikke være siktet for noe som helst, men dette kan endre seg under avhør dersom personen(e) oppgir opplysninger som setter de i forbindelse med saken eller direkte tilstår. Dersom politiet finner skjellig grunn kan de anmode en politijurist om tilltatelse til å foreta en husransakelse av vedkommende sitt husvære, dersom det under en slik ransakelse kommer til rette ting som beviselig er dine vil personen bli siktet etter straffeloven for f.eks innbrudd og borttakelse av gjenstander som vedkommende ikke rettmessig eier.

Saken vil bli ferdig etterforsker av politibetjenten. Vedkommende kan få mulighet til å tilstå, og ønske seg en såkalt tilståelsesdom, dersom strafferammen er under 1 år ubetinget fengsel. I alle tilfeller går saken direkte til politijuristen som innstiller på tiltale (en siktelse og tiltale er to ulike ting) eller henleggelse av saken.

Dersom det blir tiltale blir saken berammet til en viss dato i tingretten. Er det tilståelsesdom vil saken bli ført uten vitner og aktor, kun med tiltalt, tingrettsdommer og skriver tilstede. Dersom siktet ikke tilstår, og blir tiltalt vil saken bli ført for full tingrett som innebærer aktor, vitneførsel, forsvarer, fagdommer og to meddommere.

tuusen takk for svar :)

nå har jeg fortsatt ikke anmeldt, fordi jeg er usikker på om jeg tør å anmelde pga eksen..

eneste grunnen til at jeg egentlig må anmelde er jo fordi jeg gjerne vil ha igjen på forsikringen...

er ikke store greiene som er stjålet heller.. bare pc og mac, ps3, noen klær(! av alle ting) og kjøkkenutstyr..

smålig kar med andre ord..

men jeg må jo bytte til en mer solid lås hos meg, og det koster penger.. og det vil jeg jo gjerne få dekket av forsikringselskapet..

men jeg vil gjerne helst unngå for mye politi-oppstuss...

så.. tips?

hvordan anmelder jeg saken og får den henlagt liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...