AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #1 Skrevet 31. mars 2011 Ja, det er utfordringen. Jeg holder på å planlegge årets sommerferie med mine barn, gutt 14 år og jente 10 år. Jeg kan ikke fordra charter, det er for meg selve symbolet på masseturisme (håper ikke noen tar det ille opp, selv om jeg ikke liker det er jeg helt klar over at mange andre synes det er helt ok). Tidligere har vi leid privat hus/leilighet både sør i Europa og i norden og kjørt litt rundt. Vi har både badet og gjort andre ting, jeg har elsket det og ungene har syntes det har vært "ok". Nå har de lyst å dra til "Syden". Jeg sitter her og leter og lurer på hvor man kan reise i juli. Er det ikke vedlig varmt da? Egentlig kunne jeg tenke meg å finne en leilighet/bungalow/hus i et slags "samfunn" som et slags kompromiss. Ungene får bade og kanskje treffe andre barn, mens jeg føler at vi ikke er på charter... Eller kanskje det beste er å finne et hyggelig lite hotell et sted. Kan noen anbefale noe? Ikke på noe stort sted, noe koselig som samtidig tilfredsstiller ungene? Please..?
Jamme Skrevet 1. april 2011 #2 Skrevet 1. april 2011 Jeg har ikke barn selv, men jeg var nok litt i samme situasjon som dine barn da jeg var liten Foreldrene mine var totalt uinteressert i å dra på charterferie, mamma ville helst til et sted der hun hadde stranda for seg selv og pappa ønsket seg gode løpemuligheter og historiske severdigheter. Selv ville jeg selvsagt på charterferie, sånn som de andre barna i klassen. Som regel dro vi til Hellas, øyene da vi var små, og Athen og omegn da vi ble oppi tenårene. Det funket som regel greit. Et sted vi var flere ganger var øya Karpathos. Der finnes det blant annet en liten by med kjempefin strand som heter Amopi. Vi dro alltid i høstferien, så jeg aner ikke hvordan det er der om sommeren, men det var relativt lite turister der da vi var der (tatt i betrakning at turisme jo er hovednæringen). Tror det er bygget noen hotell av norske turoperatører der de siste årene, men det kan jo være greit. Går an å ta inn på et mindre hotell, så kan barna møte andre barn på stranda, og du slipper det verste chartermaset.
Mixelite Skrevet 1. april 2011 #3 Skrevet 1. april 2011 Chios. Det går charterfly til Chios (Lilleput), men øya har ingen masseturisme. Til det er flyplassen for liten. De store selskapene kan ikke lande sine fly her, og resultatet er at de kun har i underkant av 10 charterfly i uka. Chios blir kalt "vindenes øy". Ikke uten grunn. Det er sjelden helt vindstille der, og det gjør øya levelig selv på det varmeste. Det blåser ikke hatter og høy, men en svalende bris
AnonymBruker Skrevet 1. april 2011 #4 Skrevet 1. april 2011 Har du vurdert boligbytte? Prinsippet går ut på at man bytter bolig med noen i et annet land, som ønsker å reise på ferie til ditt land. (Om du har sett filmen "the holiday" skjønner du prinsippet) Turen vil bli endel billigere, siden man bare betaler flybilletter og gjerne har tilgang på kjøkken. Man får en enestående mulighet til en ferie utenom turistområdene, og man blir ofte tatt imot av vertsfamiliens venner eller familie. Denne reisemåten bygger jo på gjensidig tillit da, men jeg har sjelden/aldri hørt om noen som har negative erfaringer. De du låner huset ditt til låner jo også bort huset sitt til deg. Det er også mange som låner ut huset sitt mot at du passer huset/katten/blomstene mens de er borte. Fins store nettsamfunn for denne typen ferier. Om ikke dette er interessant ville jeg anbefalt en ferie i Italia, utenfor turistbyene. Portugal og Spania har også mange småbyer med få turister.
Mermaid Blues Skrevet 2. april 2011 #5 Skrevet 2. april 2011 Ja, det er utfordringen. Jeg holder på å planlegge årets sommerferie med mine barn, gutt 14 år og jente 10 år. Jeg kan ikke fordra charter, det er for meg selve symbolet på masseturisme (håper ikke noen tar det ille opp, selv om jeg ikke liker det er jeg helt klar over at mange andre synes det er helt ok). Tidligere har vi leid privat hus/leilighet både sør i Europa og i norden og kjørt litt rundt. Vi har både badet og gjort andre ting, jeg har elsket det og ungene har syntes det har vært "ok". Nå har de lyst å dra til "Syden". Jeg sitter her og leter og lurer på hvor man kan reise i juli. Er det ikke vedlig varmt da? Egentlig kunne jeg tenke meg å finne en leilighet/bungalow/hus i et slags "samfunn" som et slags kompromiss. Ungene får bade og kanskje treffe andre barn, mens jeg føler at vi ikke er på charter... Eller kanskje det beste er å finne et hyggelig lite hotell et sted. Kan noen anbefale noe? Ikke på noe stort sted, noe koselig som samtidig tilfredsstiller ungene? Please..? Høres ut som CenterParcs ville vært noe for dere! Vi pleide å dra dit da broren min og jeg var mindre, og hele familien har også vært på tur dit etter at broren min fikk barn. Helt topp, faktisk, for alle aldre Har personlig gode erfaringer med Die Vossemeren (Belgia), Die Eemhof (Nederland) og Bispinger Heide (Tyskland).
AnonymBruker Skrevet 2. april 2011 #6 Skrevet 2. april 2011 Hvorfor må man dra til syden med stress og massevis av skrikerunger, dunk dunk og stupfulle nordmenn på hvert utested? Har aldri vært der selv og ser ikke poenget, det er jo nydelig sommer og sol her i Norge eller andre steder i verden. Hvorfor denne flokkmentaliteten?
Mixelite Skrevet 2. april 2011 #7 Skrevet 2. april 2011 Hvorfor må man dra til syden med stress og massevis av skrikerunger, dunk dunk og stupfulle nordmenn på hvert utested? Har aldri vært der selv og ser ikke poenget, det er jo nydelig sommer og sol her i Norge eller andre steder i verden. Hvorfor denne flokkmentaliteten? :-D Hvor er syden for deg? Og hvor er "andre steder i verden"? Jeg bare lurte på hva som skiller "syden" og "andre steder i verden", siden folk flest tilsynelatende forbinder syden med alt sør for, hmm, Tyskland? At det er nydelig sommer og sol i Norge om sommeren er ekstremt overdrevet. Noen ganger vil man sikre seg litt varme på kroppen. Det får man ikke noen garanti for her hjemme.
Gjest Silvermist Skrevet 2. april 2011 #8 Skrevet 2. april 2011 Jeg ser på syden som Spania, Tyrkia, Kanariøyene, deler av Portugal, deler av Hellas, Bulgaria, deler av Egypt som Sharm el Sheik og Hurghada og sikkert et par til jeg ikke kommer på i farten. Beklager OT TS, men ser du har fått en del gode svar alt
Trollmamma Skrevet 2. april 2011 #9 Skrevet 2. april 2011 Hva med øyhopping i Hellas? Reis med rutefly til Athen og velg ut noen øyer dere vil besøke. Kanskje klinke til med et par-tre døgn på skikkelig "sydenhotell" for barnas/ungdommenes del?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå